Circulair fietspad. Foto: Schagen Infra

Fietspad vormt zelf de basis voor verbeterde versie

Tussen Steenwijk en Kalenberg is de verbetering en verbreding van een fietspad gerealiseerd met grondstoffen uit het bestaande pad. Schagen Infra voerde het project uit en maakte ook zelf van het oude fietspad de grondstoffen voor het nieuwe exemplaar.

In de gemeente Steenwijkerland bevinden zich veel fietspaden die naar de huidige maatstaven te smal zijn. Ze zijn daardoor niet goed bestand tegen de aantallen fietsers die ervan gebruik maken. Goed kunnen doorfietsen is op de verouderde paden soms een uitdaging. De noodzaak tot vernieuwing geldt ook voor het traject tussen Steenwijk en Kalenberg, waar Schagen Infra de opknapbeurt voor zijn rekening nam. Het bedrijf uit Hasselt verzorgde de vervanging van de betonverharding en verbreedde het fietspad over een lengte van tien kilometer van 1,5 naar 2,5 meter.

Vervoerd en opgebroken

Een bijzonder aspect van deze klus is dat het oude beton voor een belangrijk deel ten grondslag ligt aan het nieuwe fietspad. Het oude pad werd opgebroken en de delen werden per schip naar de werf van Schagen Infra vervoerd. De betonbrokken zijn daar opgebroken in betongranulaat. En dat werd in de eigen betoncentrale van het bedrijf weer verwerkt tot het mengsel waar het nieuwe fietspad voor een deel uit bestaat. In totaal bestaat 30 procent van het 20 centimeter dikke nieuwe fietspad uit betongranulaat afkomstig van het oude pad. In een video laat Schagen Infra meer zien van het project, dat onlangs werd opgeleverd.

Het artikel gaat verder onder de foto

Circulair fietspad. Foto: Schagen Infra

Stapje voor stapje circulair

Met dit fietspad geeft Schagen Infra dus een voorbeeld van hoe materiaal kan worden hergebruikt in een nieuw infrastructureel project. In circulaire werken valt nog veel te ontdekken maar er gebeurt al best veel. Zo renoveert waterschap WDODelta samen met diverse aannemers tientallen stuwen en sluizen op duurzame en circulaire wijze. Voor het circulair ontwerpen van infrastructuur werd recent ook een programma gelanceerd. En in het kader van de Strategic Business Innovation Research (SBIR) Circulaire Viaducten van Rijkswaterstaat mogen drie prototypes daadwerkelijk gemaakt:

Circulair fietspad. Foto: Schagen Infra

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.