Kades Amaliahaven. Foto: Havenbedrijf Rotterdam

Bouw havenkades Maasvlakte II gegund aan consortium

Ballast Nedam, Van Oord en HOCHTIEF gaan samen 2,4 kilometer aan kades bouwen in de Prinses Amaliahaven op de Tweede Maasvlakte. Het gaat om een opdracht van zo’n 170 miljoen euro. De nieuwe diepzee- en binnenvaartkades stellen de terminalbedrijven in de haven in staat om op termijn veel meer containers te verwerken.

Havenbedrijf Rotterdam ziet de volumes aan containers vol goederen die via de haven verder gedistribueerd worden groeien en verwacht dat deze ontwikkeling zal doorzetten. Om de positie als Europa’s grootste containerhaven te behouden, wordt er nu geïnvesteerd in de verdere ontwikkeling van de Prinses Amaliahaven. Daardoor kan er in de toekomst tot ruim een kwart meer containers worden verwerkt dan in 2020.

In de haven in kwestie zijn de terminals van APM en RWG actief met respectievelijk 1.500 en 1.700 meter aan kade. Het werk dat Ballast Nedam, Van Oord en HOCHTIEF gaan verzetten, zal de terminals in staat stellen om ook het terrein om hun huidige werkgebied heen verder te ontwikkelen. Daar hebben APM en RWG ook al opties voor getekend. Verder komt er een wachtplaats van 160 meter voor binnenvaartschepen voor algemeen gebruik.

Het werk heeft een waarde van zo’n 170 miljoen euro, meldt het Financieele Dagblad. Het Havenbedrijf Rotterdam vertelt zelf het volgende over de opdracht: “De nieuwbouw komt aan weerszijden van de ongeveer 2,5 kilometer lange haven. In totaal gaat het om 1.825 meter diepzeekade, 160 meter binnenvaartkade en 360 meter aan grondkeringen. Daarmee wordt het gehele in 2015 in gebruik genomen havenbekken ingekaderd, op 725 meter na. De eerste 500 meter kademuur zal naar verwachting eind 2022 worden opgeleverd. Uiterlijk anderhalf jaar later is het laatste deel van het project gereed.”

Vervormingen

“Het werk bestaat verder het vrij baggeren van de kades tot een ruime 20 meter onder NAP. Daarnaast wordt over een lengte van ongeveer 1,8 kilometer een op palen gefundeerde achterkraanbaan aangelegd, waar de achterste poten van de toekomstige containerkranen over komen te rijden. De kades worden onder meer uitgerust met een uitgebreid pakket aan sensoren om krachten en eventuele vervormingen te monitoren. Bovendien worden op twee locaties zogenoemde ECOncrete blokken aangebracht. Deze fungeren als kunstmatige riffen om de biodiversiteit onder water te stimuleren.”

De hinder voor de bedrijven in de omgeving wordt tijdens de werkzaamheden onder meer beperkt door de bouwmaterialen waar mogelijk over het water aan te voeren. Aan duurzaamheid is ook gedacht, onder meer door het gebruik van de brandstof Hydrotreated Vegetable Oil om de uitstoot van schadelijke stoffen te beperken. Ook wordt er door de betrokken bouwbedrijven elektrisch aangedreven materieel ingezet.

Ondertekening Amaliahaven. Foto: Havenbedrijf Rotterdam
Mark van der Hoeven (Van Oord), Dirk Osthus (HOCHTIEF), Jeroen Steens (Havenbedrijf Rotterdam), Ronald de Geus (Ballast Nedam) en Boudewijn Siemons (Havenbedrijf Rotterdam). Foto: Robert Tjalondo.

Auteur: Vincent Krabbendam

Vincent Krabbendam is de vaste redacteur van Infrasite. Daarnaast is hij hoofdredacteur Personenvervoer & Verkeer bij online vakbladuitgeverij ProMedia.