Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag

Foto: Ivo Ketelaar

Dinsdag 10 juli 2018 hebben verschillende private en publieke partijen, waaronder Rijkswaterstaat, het betonakkoord ondertekend. Met de ondertekening is een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van de betonsector. Het akkoord richt zicht op 4 onderwerpen: CO2-reductie, circulaire economie, sociaal kapitaal en natuurlijk kapitaal.

Onder leiding van MVO Netwerk Beton hebben private en publieke partijen afgelopen 2 jaar samengewerkt aan het Betonakkoord. De ondertekening is een belangrijke mijlpaal in een sector- en keten-brede inzet voor de verduurzaming van beton. Onder meer aannemers, recyclingbedrijven, grondstoffen- en bindmiddelenleveranciers, het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies hebben het akkoord ondertekend.

Betongebruik in Nederland

In Nederland gebruiken we ongeveer 15 miljoen m3 beton per jaar. Dat zorgt voor ongeveer 2% van de totale CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat gebruikt gemiddeld ongeveer 200.000 m3 beton per jaar. Dat komt neer op ruim 1% van het totale betongebruik. De hoeveelheid per project verschilt echter. Door een aantal grote projecten valt het betongebruik de komende jaren hoger uit. In de A6 Almere, de Blankenburgverbinding, de Zee-toegang IJmuiden en de Zuid-Ring Groningen wordt namelijk al 844.000 m3 beton gebruikt. Binnen lopende projecten zoals de sluis IJmuiden wordt al gewerkt aan CO2-reductie en hergebruik van beton.

Direct aan de slag

Het Betonakkoord blijft niet bij een handtekening. De partijen die ondertekenen gaan direct aan de slag. Verschillende werkgroepen zorgen dat de uitgangspunten van het akkoord een plek krijgen in het dagelijks werk. Het toepassen van gezamenlijke Milieu Kosten Indicator (MKI) is daar een voorbeeld van. Rijkswaterstaat neemt in het najaar van 2018 als een van de eerste publieke opdrachtgevers eisen op in contracten waarbij maximale MKI-waardes gelden voor beton. Deze waardes worden ieder jaar in overleg door de partijen binnen het Betonakkoord verlaagd. Zo neemt de CO2-uitstoot door de betonsector steeds verder af. Uiteraard met oog voor de levensduur, want verduurzaming van de productie mag natuurlijk niet de levensduur verkorten.

Vervanging en renovatie

Naast de nieuwaanleg speelt beton een belangrijke rol bij de vervangings- en renovatieopgave waar Rijkswaterstaat voor staat. Van ongeveer 4000 bruggen die Rijkswaterstaat in beheer heeft, zijn er 1900 van voor 1976. De komende jaren worden circa 200 bruggen vervangen en gerenoveerd. Daarbij wordt gestreefd naar circulariteit en hoogwaardig hergebruik. Zo worden de mogelijkheden van een circulair viaduct onderzocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag | Infrasite

Betonakkoord ondertekend, nu aan de slag

Foto: Ivo Ketelaar

Dinsdag 10 juli 2018 hebben verschillende private en publieke partijen, waaronder Rijkswaterstaat, het betonakkoord ondertekend. Met de ondertekening is een belangrijke stap gezet in de verduurzaming van de betonsector. Het akkoord richt zicht op 4 onderwerpen: CO2-reductie, circulaire economie, sociaal kapitaal en natuurlijk kapitaal.

Onder leiding van MVO Netwerk Beton hebben private en publieke partijen afgelopen 2 jaar samengewerkt aan het Betonakkoord. De ondertekening is een belangrijke mijlpaal in een sector- en keten-brede inzet voor de verduurzaming van beton. Onder meer aannemers, recyclingbedrijven, grondstoffen- en bindmiddelenleveranciers, het Rijksvastgoedbedrijf, Rijkswaterstaat, ProRail en diverse gemeenten en provincies hebben het akkoord ondertekend.

Betongebruik in Nederland

In Nederland gebruiken we ongeveer 15 miljoen m3 beton per jaar. Dat zorgt voor ongeveer 2% van de totale CO2-uitstoot. Rijkswaterstaat gebruikt gemiddeld ongeveer 200.000 m3 beton per jaar. Dat komt neer op ruim 1% van het totale betongebruik. De hoeveelheid per project verschilt echter. Door een aantal grote projecten valt het betongebruik de komende jaren hoger uit. In de A6 Almere, de Blankenburgverbinding, de Zee-toegang IJmuiden en de Zuid-Ring Groningen wordt namelijk al 844.000 m3 beton gebruikt. Binnen lopende projecten zoals de sluis IJmuiden wordt al gewerkt aan CO2-reductie en hergebruik van beton.

Direct aan de slag

Het Betonakkoord blijft niet bij een handtekening. De partijen die ondertekenen gaan direct aan de slag. Verschillende werkgroepen zorgen dat de uitgangspunten van het akkoord een plek krijgen in het dagelijks werk. Het toepassen van gezamenlijke Milieu Kosten Indicator (MKI) is daar een voorbeeld van. Rijkswaterstaat neemt in het najaar van 2018 als een van de eerste publieke opdrachtgevers eisen op in contracten waarbij maximale MKI-waardes gelden voor beton. Deze waardes worden ieder jaar in overleg door de partijen binnen het Betonakkoord verlaagd. Zo neemt de CO2-uitstoot door de betonsector steeds verder af. Uiteraard met oog voor de levensduur, want verduurzaming van de productie mag natuurlijk niet de levensduur verkorten.

Vervanging en renovatie

Naast de nieuwaanleg speelt beton een belangrijke rol bij de vervangings- en renovatieopgave waar Rijkswaterstaat voor staat. Van ongeveer 4000 bruggen die Rijkswaterstaat in beheer heeft, zijn er 1900 van voor 1976. De komende jaren worden circa 200 bruggen vervangen en gerenoveerd. Daarbij wordt gestreefd naar circulariteit en hoogwaardig hergebruik. Zo worden de mogelijkheden van een circulair viaduct onderzocht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat