Noord- en zuidbuis Sluiskiltunnel worden met elkaar verbonden

4146 logo sluiskiltunnel kks

De Combinatie BAM-TBI is op 17 september gestart met de bouw van de eerste dwarsverbinding tussen de noord- en de zuidbuis van de Sluiskiltunnel. In geval van een incident kunnen gebruikers van de tunnel via deze verbinding naar de andere, veilige, buis vluchten. In totaal worden in het geboorde deel vier dwarsverbindingen gebouwd. Een dwarsverbinding is ongeveer acht meter lang en heeft een binnendiameter van 2,3 meter. Als alles volgens planning verloopt, zijn de verbindingen in mei 2014 een feit.

Het proces

Het bouwen van een dwarsverbinding is een bijzonder proces. Om de te bouwen dwarsverbinding worden vrieslansen geboord. Een vrieslans is een dubbelwandige buis waar langs de binnenkantkoelvloeistof met een temperatuur van -30° tot -35°C wordt aangevoerd, en via de buitenkant weer wordt teruggeleid naar de koelinstallatie. Om te voorkomen dat grondwater de tunnel in kan stromen, worden speciale afdichters geplaatst. De vrieslansen samen vormen een ring en zorgen ervoor dat de grond en het grondwater rondom de te bouwen dwarsverbinding bevriezen. Dit zogenaamde vrieslichaam zorgt voor stabiliteit. Daarbinnen wordt de tunnel uitgegraven. Het aanbrengen van de lansen duurt ongeveer drie weken. Daarna duurt het ongeveer 6 weken voordat het vrieslichaam in orde is. Dan wordt in de noordbuis een opening van twee meter breed en bijna drie meter hoog in de tunnelwand gezaagd. Hiervoor zijn tijdens de bouw van de tunnel al speciale ringen aangebracht die extra met elkaar zijn verbonden.

Vervolgens wordt met een speciale frees in kleine stapjes de grond weggehaald. Elke meter wordt het uitgegraven deel gestabiliseerd met een laag spuitbeton. Eerst wordt de bovenste helft van de verbinding gegraven. Als de frees na acht meter aan de overzijde is, wordt de onderste helft uitgegraven. Als de hele verbinding in ruwbouw gereed is, wordt een opening in de zuidbuis gemaakt. Voor de afwerking wordt op het spuitbeton eerst een afdichtingsfolie aangebracht, een extra laag om er zeker van te zijn dat het grondwater buiten wordt gehouden. Dan worden de wapening en bekisting aangebracht en wordt er een betonlaag van 35 centimeter in gepompt. Samen met de laag spuitbeton wordt de uiteindelijk wand zo’n 60 centimeter dik. Als het beton is uitgehard, kan de vriesinstallatie uit. Tot slot wordt een overgangsconstructie gebouwd, wordt de deuren geplaatst en alle benodigde voorzieningen zoals licht en communicatiemiddelen geïnstalleerd.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent -Terneuzen voor het weg- en treinverkeer. Deze brug over het kanaal staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent -Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent -Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 m.beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De nieuwe verbinding is in totaal 6 kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BV KKS (Sluiskiltunnel)

Noord- en zuidbuis Sluiskiltunnel worden met elkaar verbonden | Infrasite

Noord- en zuidbuis Sluiskiltunnel worden met elkaar verbonden

4146 logo sluiskiltunnel kks

De Combinatie BAM-TBI is op 17 september gestart met de bouw van de eerste dwarsverbinding tussen de noord- en de zuidbuis van de Sluiskiltunnel. In geval van een incident kunnen gebruikers van de tunnel via deze verbinding naar de andere, veilige, buis vluchten. In totaal worden in het geboorde deel vier dwarsverbindingen gebouwd. Een dwarsverbinding is ongeveer acht meter lang en heeft een binnendiameter van 2,3 meter. Als alles volgens planning verloopt, zijn de verbindingen in mei 2014 een feit.

Het proces

Het bouwen van een dwarsverbinding is een bijzonder proces. Om de te bouwen dwarsverbinding worden vrieslansen geboord. Een vrieslans is een dubbelwandige buis waar langs de binnenkantkoelvloeistof met een temperatuur van -30° tot -35°C wordt aangevoerd, en via de buitenkant weer wordt teruggeleid naar de koelinstallatie. Om te voorkomen dat grondwater de tunnel in kan stromen, worden speciale afdichters geplaatst. De vrieslansen samen vormen een ring en zorgen ervoor dat de grond en het grondwater rondom de te bouwen dwarsverbinding bevriezen. Dit zogenaamde vrieslichaam zorgt voor stabiliteit. Daarbinnen wordt de tunnel uitgegraven. Het aanbrengen van de lansen duurt ongeveer drie weken. Daarna duurt het ongeveer 6 weken voordat het vrieslichaam in orde is. Dan wordt in de noordbuis een opening van twee meter breed en bijna drie meter hoog in de tunnelwand gezaagd. Hiervoor zijn tijdens de bouw van de tunnel al speciale ringen aangebracht die extra met elkaar zijn verbonden.

Vervolgens wordt met een speciale frees in kleine stapjes de grond weggehaald. Elke meter wordt het uitgegraven deel gestabiliseerd met een laag spuitbeton. Eerst wordt de bovenste helft van de verbinding gegraven. Als de frees na acht meter aan de overzijde is, wordt de onderste helft uitgegraven. Als de hele verbinding in ruwbouw gereed is, wordt een opening in de zuidbuis gemaakt. Voor de afwerking wordt op het spuitbeton eerst een afdichtingsfolie aangebracht, een extra laag om er zeker van te zijn dat het grondwater buiten wordt gehouden. Dan worden de wapening en bekisting aangebracht en wordt er een betonlaag van 35 centimeter in gepompt. Samen met de laag spuitbeton wordt de uiteindelijk wand zo’n 60 centimeter dik. Als het beton is uitgehard, kan de vriesinstallatie uit. Tot slot wordt een overgangsconstructie gebouwd, wordt de deuren geplaatst en alle benodigde voorzieningen zoals licht en communicatiemiddelen geïnstalleerd.

Achtergrond

De huidige draaibrug bij Sluiskil is een belangrijke verbinding over het Kanaal Gent -Terneuzen voor het weg- en treinverkeer. Deze brug over het kanaal staat gemiddeld 23 keer per dag open en is een knelpunt voor het weg- en vaarwegverkeer. Daarom komt er een tunnel die het Kanaal Gent -Terneuzen kruist, de Sluiskiltunnel. De huidige brug over het Kanaal Gent -Terneuzen blijft in gebruik voor langzaam verkeer zoals (brom)fietsers en landbouwvoertuigen, treinverkeer en bestemmingsverkeer.

De Sluiskiltunnel krijgt twee geboorde buizen van elk 1.145 meter lengte, die op het diepste punt 34 m.beneden NAP komen te liggen. De diameter van de buizen bedraagt aan de buitenzijde circa 11 meter. De nieuwe verbinding is in totaal 6 kilometer lang met twee grote nieuwe aansluitingen. De BV Kanaalkruising Sluiskil is verantwoordelijk voor de planning, het budget en is opdrachtgever voor de bouwcombinatie BAM-TBI. Combinatie BAM-TBI wordt gevormd door vier werkmaatschappijen die deel uitmaken van de twee Nederlandse aannemers, Koninklijke BAM Groep nv te Bunnik en TBI Holdings BV te Rotterdam. Volgens de planning van de aannemer zal het gehele project in de zomer van 2015 worden opgeleverd.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BV KKS (Sluiskiltunnel)