8500 bezoekers op Dag van de Bouw bij A2 Maastricht

Zaterdag 1 juni vond in heel Nederland de Dag van de Bouw plaats. In Maastricht werd de publieksdag geopend door de heer Maxime Verhagen, vanaf 1 juli de nieuwe voorzitter van Bouwend Nederland. Ruim 8500 geïnteresseerden brachten een bezoek aan het meest zuidelijke bouwterrein van de stad waar de tunnel het verste gevorderd is en zo’n 700 meter van de ruwbouw klaar is.

Maxime Verhagen: ‘Ik ken de A2 door Maastricht niet anders als een plek waar je in de file staat. En nu wordt er niet alleen gewerkt aan een mooie tunnel die gaat zorgen voor een goede doorstroming, maar wordt straks bovengronds ook met name de leefbaarheid van de omgeving opmerkelijk verbeterd. In plaats van een autobaan dwars door de stad, krijgen we een gebied waar het mooi leven en recreëren is.’

De A2-tunnel in Maastricht wordt de eerste dubbellaagse tunnel in Europa die geschikt is voor auto’s en álle soorten vrachtauto’s. Het was de tweede keer dat het project meedeed aan de landelijke publieksdag. Tijdens hun rondgang konden bezoekers een stuk bouwput met enorme damwandplanken en stempels bekijken voor de vier tunnelbuizen. Vervolgens liepen ze via de bovenste tunnelbuis naar de zuidelijke tunnelmonden. Daar kon men genieten van een versnapering en groot werkmaterieel, zoals een dumper, een graafmachine, hoogwerker, betonpomp en –mixer, van dichtbij bekijken. Via de onderste tunnelbuis liep men uiteindelijk weer terug. Voor mindervaliden en mensen die slecht ter been zijn werd een speciale route voorzien, zodat ook zij een kijkje konden nemen in de tunnel.

In de tunnel werden op verschillende plekken filmpjes getoond over de uitvoering waarbij werknemers uitleg gaven en de vele vragen van het publiek beantwoordden. Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam en hun onderaannemers waren volop vertegenwoordigd om alle gasten te ontvangen. Meest gemaakte opmerkingen: ‘Wow, wat geweldig om hier nu zelf ondergronds te kijken. Loop ik nu trouwens in de bovenste of in de onderste tunnelbuis? En: Wanneer kunnen we weer komen kijken?’

Met 8500 bezoekers was de publieksdag een groot succes. De enorme belangstelling toont aan dat de bouw van de A2-tunnel leeft in Maastricht en omgeving. Mensen vonden het geweldig om vandaag op plekken te komen, waar ze anders alleen aan de buitenkant langs mogen rijden.

De Groene Loper voor A2 Maastricht wordt gerealiseerd door Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam. Opdrachtgever zijn: Ministerie Infrastructuur en Milieu namens het Rijk en gemeente Maastricht. In de Stuurgroep A2 Maastricht werken Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen samen. Het plan zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, doorstroming op de A2 bij kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein, en nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de aangrenzende buurten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat

8500 bezoekers op Dag van de Bouw bij A2 Maastricht | Infrasite

8500 bezoekers op Dag van de Bouw bij A2 Maastricht

Zaterdag 1 juni vond in heel Nederland de Dag van de Bouw plaats. In Maastricht werd de publieksdag geopend door de heer Maxime Verhagen, vanaf 1 juli de nieuwe voorzitter van Bouwend Nederland. Ruim 8500 geïnteresseerden brachten een bezoek aan het meest zuidelijke bouwterrein van de stad waar de tunnel het verste gevorderd is en zo’n 700 meter van de ruwbouw klaar is.

Maxime Verhagen: ‘Ik ken de A2 door Maastricht niet anders als een plek waar je in de file staat. En nu wordt er niet alleen gewerkt aan een mooie tunnel die gaat zorgen voor een goede doorstroming, maar wordt straks bovengronds ook met name de leefbaarheid van de omgeving opmerkelijk verbeterd. In plaats van een autobaan dwars door de stad, krijgen we een gebied waar het mooi leven en recreëren is.’

De A2-tunnel in Maastricht wordt de eerste dubbellaagse tunnel in Europa die geschikt is voor auto’s en álle soorten vrachtauto’s. Het was de tweede keer dat het project meedeed aan de landelijke publieksdag. Tijdens hun rondgang konden bezoekers een stuk bouwput met enorme damwandplanken en stempels bekijken voor de vier tunnelbuizen. Vervolgens liepen ze via de bovenste tunnelbuis naar de zuidelijke tunnelmonden. Daar kon men genieten van een versnapering en groot werkmaterieel, zoals een dumper, een graafmachine, hoogwerker, betonpomp en –mixer, van dichtbij bekijken. Via de onderste tunnelbuis liep men uiteindelijk weer terug. Voor mindervaliden en mensen die slecht ter been zijn werd een speciale route voorzien, zodat ook zij een kijkje konden nemen in de tunnel.

In de tunnel werden op verschillende plekken filmpjes getoond over de uitvoering waarbij werknemers uitleg gaven en de vele vragen van het publiek beantwoordden. Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam en hun onderaannemers waren volop vertegenwoordigd om alle gasten te ontvangen. Meest gemaakte opmerkingen: ‘Wow, wat geweldig om hier nu zelf ondergronds te kijken. Loop ik nu trouwens in de bovenste of in de onderste tunnelbuis? En: Wanneer kunnen we weer komen kijken?’

Met 8500 bezoekers was de publieksdag een groot succes. De enorme belangstelling toont aan dat de bouw van de A2-tunnel leeft in Maastricht en omgeving. Mensen vonden het geweldig om vandaag op plekken te komen, waar ze anders alleen aan de buitenkant langs mogen rijden.

De Groene Loper voor A2 Maastricht wordt gerealiseerd door Avenue2, bestaande uit Strukton en Ballast Nedam. Opdrachtgever zijn: Ministerie Infrastructuur en Milieu namens het Rijk en gemeente Maastricht. In de Stuurgroep A2 Maastricht werken Rijkswaterstaat, gemeente Maastricht, Provincie Limburg en gemeente Meerssen samen. Het plan zorgt voor een goede bereikbaarheid van Maastricht, doorstroming op de A2 bij kruispunt Geusselt en knooppunt Europaplein, en nieuwe kansen voor de ontwikkeling van de aangrenzende buurten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Directoraat-Generaal Rijkswaterstaat