Nieuwe metrostation Kraaiennest Amsterdam

In 2009 start Amsterdam met de sloop en nieuwbouw van metrostation Kraaiennest. De aanpak van metrostation Kraaiennest is zowel onderdeel van de Bijlmervernieuwing als van het project Renovatie Oostlijn. Eind 2010 heeft Kraaiennest haar nieuwe entree. Het college van B&W stelt de raad voor in te stemmen met het ontwerp voor het metrostation en een uitvoeringskrediet beschikbaar te stellen voor de totale kosten van € 13 miljoen.

Vergroting van de sociale veiligheid

Het nieuwe station wordt in noordelijke richting 30 meter verlegd en krijgt net als het station Ganzenhoef, drie roltrappen die vanaf de entree naar het perron gaan. Dit zorgt overdag voor daglicht in de entree. Er komt een glazen lift zodat er zoveel mogelijk overzicht ontstaat voor mensen in en buiten de lift. Een opvallend detail is het vier meter hoge roestvrijstalen hek rond het station met een fantasiemotief. Voor de bouw worden onderhoudsarme en duurzame materialen gebruikt.

De bouw van het metrostation valt grotendeels samen met de bouw van het nieuwe winkelcentrum aan de Karspeldreef dat in het kader van de Vernieuwing Bijlmermeer wordt gerealiseerd. Beide nieuwbouwprojecten worden gelijktijdig opgeleverd.

Renovatie van de Amsterdamse metro

De Amsterdamse metro Oostlijn moet na dertig jaar gerenoveerd worden. Van 2008 tot 2012 krijgen de metrostations langs deze lijnen een grote opknapbeurt. De veiligheid in de metrotunnel tussen Amstel en Centraal wordt verhoogd. Sporen, technische systemen, perrons en stationsgebouwen worden aangepast ofwel vernieuwd. De verlichting en de overzichtelijkheid van de perrons worden aangepast aan de eisen van deze tijd ter verhoging van de sociale veiligheid. Tijdens de bouwwerkzaamheden blijft het metrostation open.

Wethouder Tjeerd Herrema: “Dit college wil graag de Oostlijn op orde krijgen. De aanpak van metrostation Kraaiennest vormt hierbij een belangrijke stap. Het nieuwe station wordt een open en transparante entree van een vernieuwde buurt in Amsterdam Zuidoost.”

Behandeling in de Raadscommissie Verkeer is op 28 mei en in de Gemeenteraad op 25 juni.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam