FNV: ProRail vergeet werknemers aan het spoor

Woerden – In zijn vlucht vooruit vergeet ProRail de belangen van de werknemers aan het spoor. Dat vindt FNV Bouw van het plan om in de Randstad per uur geen 12 maar 30 treinen per uur te laten rijden, onder andere door meer onderhoud te verplaatsen naar de nacht en de daluren. Zelf ligt ProRail wegens achterstallig onderhoud onder vuur. De verantwoordelijkheid daarvoor probeert de onderneming nu kennelijk af te wentelen op kwetsbare werknemers, vindt FNV Bouw.

"Wij komen op voor het sociale leven van de werkers aan het spoor", zegt Edwin Bouwers, sectorbestuurder Railinfra van FNV Bouw. "Straks werken ze bijna alleen nog ’s nachts, zodat ze hun familie en vrienden nauwelijks nog zien." Ook meer werken in de daluren wijst Bouwers van de hand: "Ten eerste wordt de werkdruk extra hoog, want er blijft maar een korte tijdspanne over tot de volgende spits begint. Het werk raakt verbrokkeld, zodat extra lange werkdagen op de loer liggen: werkgevers zullen druk uitoefenen om tussendoor dan maar een lange pauze te houden." Bovendien houdt Bouwers zijn hart vast voor een toename van het aantal ongevallen.

FNV Bouw eist fatsoenlijke werkomstandigheden voor de bouwers aan het spoor. "Wij houden vast aan de afspraak van 100% buitendienststelling in 2008. Daarom is het waanzin dat ProRail beweert dat al vóór 2012 ‘spoorboekloos rijden’ mogelijk is. Regulier onderhoud moet ruim van te voren worden ingepland."

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk (19-11-2007)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bouw

FNV: ProRail vergeet werknemers aan het spoor | Infrasite

FNV: ProRail vergeet werknemers aan het spoor

Woerden – In zijn vlucht vooruit vergeet ProRail de belangen van de werknemers aan het spoor. Dat vindt FNV Bouw van het plan om in de Randstad per uur geen 12 maar 30 treinen per uur te laten rijden, onder andere door meer onderhoud te verplaatsen naar de nacht en de daluren. Zelf ligt ProRail wegens achterstallig onderhoud onder vuur. De verantwoordelijkheid daarvoor probeert de onderneming nu kennelijk af te wentelen op kwetsbare werknemers, vindt FNV Bouw.

"Wij komen op voor het sociale leven van de werkers aan het spoor", zegt Edwin Bouwers, sectorbestuurder Railinfra van FNV Bouw. "Straks werken ze bijna alleen nog ’s nachts, zodat ze hun familie en vrienden nauwelijks nog zien." Ook meer werken in de daluren wijst Bouwers van de hand: "Ten eerste wordt de werkdruk extra hoog, want er blijft maar een korte tijdspanne over tot de volgende spits begint. Het werk raakt verbrokkeld, zodat extra lange werkdagen op de loer liggen: werkgevers zullen druk uitoefenen om tussendoor dan maar een lange pauze te houden." Bovendien houdt Bouwers zijn hart vast voor een toename van het aantal ongevallen.

FNV Bouw eist fatsoenlijke werkomstandigheden voor de bouwers aan het spoor. "Wij houden vast aan de afspraak van 100% buitendienststelling in 2008. Daarom is het waanzin dat ProRail beweert dat al vóór 2012 ‘spoorboekloos rijden’ mogelijk is. Regulier onderhoud moet ruim van te voren worden ingepland."

Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
ProRail: spoorboekloos rijden al voor 2012 mogelijk (19-11-2007)

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: FNV Bouw