Innovatieve kademuur Euromax Terminal opgeleverd

Gouda – BAM Civiel heeft de bouw van de bijna 2.000 meter lange kademuur voor de Euromax Terminal afgerond en overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam. De muur is uitgevoerd als een innovatieve diepwandconstructie. Met het design & construct-contract was een bedrag gemoeid van ruim € 60 miljoen.

De nieuwe Euromax Terminal aan de Yangtzehaven is gelegen op de meest noordelijke punt van de Maasvlakte 1, direct naast de Maasvlakte Olie Terminal. De terminal is uitsluitend bestemd voor de overslag van containers en wordt verhuurd aan Euromax BV. De terminal kan jaarlijks 3 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) afhandelen.

De kademuur reikt tot een diepte van 16,65 meter, met de mogelijkheid in de toekomst verder te worden verdiept tot 19,65 meter. Op die manier is de terminal geschikt om de toekomstige generatie containerschepen van 12.500 TEU te ontvangen.

De Euromax Terminal wordt in de loop van 2008 in gebruik genomen.

De kademuur is ontworpen door Delta Marine Consultants, het ingenieursbureau van BAM Civiel. Bijzonder in het ontwerp is dat de kademuur is uitgevoerd als een betonnen diepwandconstructie. Dit heeft in Nederland voor een zeekade niet eerder plaatsgevonden. De diepwand reikt tot een diepte van -34 meter NAP en is 1.20 meter breed. De kademuur is in het droge gebouwd en daarna vrijgebaggerd.

Ook andere BAM-bedrijven – BAM Wegen, BAM Grondtechniek en BAM Project Support – waren bij het innovatieve project betrokken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM Civiel bv

Innovatieve kademuur Euromax Terminal opgeleverd | Infrasite

Innovatieve kademuur Euromax Terminal opgeleverd

Gouda – BAM Civiel heeft de bouw van de bijna 2.000 meter lange kademuur voor de Euromax Terminal afgerond en overgedragen aan het Havenbedrijf Rotterdam. De muur is uitgevoerd als een innovatieve diepwandconstructie. Met het design & construct-contract was een bedrag gemoeid van ruim € 60 miljoen.

De nieuwe Euromax Terminal aan de Yangtzehaven is gelegen op de meest noordelijke punt van de Maasvlakte 1, direct naast de Maasvlakte Olie Terminal. De terminal is uitsluitend bestemd voor de overslag van containers en wordt verhuurd aan Euromax BV. De terminal kan jaarlijks 3 miljoen TEU (Twenty Foot Equivalent Unit) afhandelen.

De kademuur reikt tot een diepte van 16,65 meter, met de mogelijkheid in de toekomst verder te worden verdiept tot 19,65 meter. Op die manier is de terminal geschikt om de toekomstige generatie containerschepen van 12.500 TEU te ontvangen.

De Euromax Terminal wordt in de loop van 2008 in gebruik genomen.

De kademuur is ontworpen door Delta Marine Consultants, het ingenieursbureau van BAM Civiel. Bijzonder in het ontwerp is dat de kademuur is uitgevoerd als een betonnen diepwandconstructie. Dit heeft in Nederland voor een zeekade niet eerder plaatsgevonden. De diepwand reikt tot een diepte van -34 meter NAP en is 1.20 meter breed. De kademuur is in het droge gebouwd en daarna vrijgebaggerd.

Ook andere BAM-bedrijven – BAM Wegen, BAM Grondtechniek en BAM Project Support – waren bij het innovatieve project betrokken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: BAM Civiel bv