Ondertekening Contract Tunnelboormachines Noord/Zuidlijn
Amsterdam – Najaar 2007 gaat de firma Herrenknecht AG uit Schwanau in Duitsland twee tunnelboormachines bouwen die vanaf september 2008 de tunnels gaan boren voor de Noord/Zuidlijn.
Herrenknecht AG bouwt de tunnelboormachines in opdracht van aannemerscombinatie Saturn. Saturn is een samenwerkingsverband van de aannemers Züblin uit Stuttgart (Duitsland) en Dura Vermeer uit Hoofddorp. Deze combinatie bouwt in opdracht van de gemeente Amsterdam, projectbureau Noord/Zuidlijn, de tunnels van de nieuwe metrolijn in Amsterdam.
Op maandag 17 september 2007 ondertekenden Saturn en Herrenknecht AG het contract voor de levering van de tunnelboormachines. Daarmee begint het boorproces van de Noord/Zuidlijn.
De ondertekening van het contract vond plaats in de startschacht naast het Victoria Hotel aan het Damrak. In deze betonnen doos die eerder dit jaar tot op een diepte van – 25 NAP werd afgezonken zullen medio volgend jaar de tunnelboormachines worden gemonteerd. Vanuit deze schacht zullen de boormachines in zuidelijke richting de tunnels gaan boren. De tweede boor vertrekt drie maanden na de eerste boor.
Technische gegevens
type boormachine: "slurryschild"
boordiameter: 6.88 m
uitwendige tunneldiameter: 6.52 m
inwendige tunneldiameter: 5.82 m
dikte tunnelbuis: 350 mm
ringbreedte: 1500 mm
6 segmenten per ring
lengte boorschild (boorkop): 7.6 m
lengte totale boorinstallatie: ca. 80 m
gewicht boorschild (boorkop) : 450 ton
gewicht tot. boorinstallatie : 870 ton
totale afzetkracht: 38000 kN
22 hydraulische afzetcilinders
draaisnelheid graafwiel (max.): 3 omw./min
aantal tanden en snijrollen: 45
vermogen graafwiel: 945 kW
totaal geïnstalleerd vermogen: 2400 kW
bemanning ca. 9 man
U las zojuist één van de gratis premium artikelen
Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.
Bent u al abonnee?