Ondertekening Contract Tunnelboormachines Noord/Zuidlijn

Amsterdam – Najaar 2007 gaat de firma Herrenknecht AG uit Schwanau in Duitsland twee tunnelboormachines bouwen die vanaf september 2008 de tunnels gaan boren voor de Noord/Zuidlijn.

Herrenknecht AG bouwt de tunnelboormachines in opdracht van aannemerscombinatie Saturn. Saturn is een samenwerkingsverband van de aannemers Züblin uit Stuttgart (Duitsland) en Dura Vermeer uit Hoofddorp. Deze combinatie bouwt in opdracht van de gemeente Amsterdam, projectbureau Noord/Zuidlijn, de tunnels van de nieuwe metrolijn in Amsterdam.

Op maandag 17 september 2007 ondertekenden Saturn en Herrenknecht AG het contract voor de levering van de tunnelboormachines. Daarmee begint het boorproces van de Noord/Zuidlijn.

De ondertekening van het contract vond plaats in de startschacht naast het Victoria Hotel aan het Damrak. In deze betonnen doos die eerder dit jaar tot op een diepte van – 25 NAP werd afgezonken zullen medio volgend jaar de tunnelboormachines worden gemonteerd. Vanuit deze schacht zullen de boormachines in zuidelijke richting de tunnels gaan boren. De tweede boor vertrekt drie maanden na de eerste boor.

Technische gegevens

type boormachine: "slurryschild"

boordiameter: 6.88 m

uitwendige tunneldiameter: 6.52 m

inwendige tunneldiameter: 5.82 m

dikte tunnelbuis: 350 mm

ringbreedte: 1500 mm

6 segmenten per ring

lengte boorschild (boorkop): 7.6 m

lengte totale boorinstallatie: ca. 80 m

gewicht boorschild (boorkop) : 450 ton

gewicht tot. boorinstallatie : 870 ton

totale afzetkracht: 38000 kN

22 hydraulische afzetcilinders

draaisnelheid graafwiel (max.): 3 omw./min

aantal tanden en snijrollen: 45

vermogen graafwiel: 945 kW

totaal geïnstalleerd vermogen: 2400 kW

bemanning ca. 9 man

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)

Ondertekening Contract Tunnelboormachines Noord/Zuidlijn | Infrasite

Ondertekening Contract Tunnelboormachines Noord/Zuidlijn

Amsterdam – Najaar 2007 gaat de firma Herrenknecht AG uit Schwanau in Duitsland twee tunnelboormachines bouwen die vanaf september 2008 de tunnels gaan boren voor de Noord/Zuidlijn.

Herrenknecht AG bouwt de tunnelboormachines in opdracht van aannemerscombinatie Saturn. Saturn is een samenwerkingsverband van de aannemers Züblin uit Stuttgart (Duitsland) en Dura Vermeer uit Hoofddorp. Deze combinatie bouwt in opdracht van de gemeente Amsterdam, projectbureau Noord/Zuidlijn, de tunnels van de nieuwe metrolijn in Amsterdam.

Op maandag 17 september 2007 ondertekenden Saturn en Herrenknecht AG het contract voor de levering van de tunnelboormachines. Daarmee begint het boorproces van de Noord/Zuidlijn.

De ondertekening van het contract vond plaats in de startschacht naast het Victoria Hotel aan het Damrak. In deze betonnen doos die eerder dit jaar tot op een diepte van – 25 NAP werd afgezonken zullen medio volgend jaar de tunnelboormachines worden gemonteerd. Vanuit deze schacht zullen de boormachines in zuidelijke richting de tunnels gaan boren. De tweede boor vertrekt drie maanden na de eerste boor.

Technische gegevens

type boormachine: "slurryschild"

boordiameter: 6.88 m

uitwendige tunneldiameter: 6.52 m

inwendige tunneldiameter: 5.82 m

dikte tunnelbuis: 350 mm

ringbreedte: 1500 mm

6 segmenten per ring

lengte boorschild (boorkop): 7.6 m

lengte totale boorinstallatie: ca. 80 m

gewicht boorschild (boorkop) : 450 ton

gewicht tot. boorinstallatie : 870 ton

totale afzetkracht: 38000 kN

22 hydraulische afzetcilinders

draaisnelheid graafwiel (max.): 3 omw./min

aantal tanden en snijrollen: 45

vermogen graafwiel: 945 kW

totaal geïnstalleerd vermogen: 2400 kW

bemanning ca. 9 man

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Noord-Zuidlijn Amsterdam (Noord - WTC)