Rotterdam bouwt nieuwe containerterminal

Rotterdam – Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en stuwadoor ECT bouwen aan de nieuwe “Delta Barge Feeder Terminal” (DBF) op de Maasvlakte. De terminal is bedoeld voor binnenvaartschepen en kleine containerschepen.

De kademuur is gebouwd over de gehele breedte, 800 meter, van het Delta schiereiland, op ongeveer 75 meter uit de kant. In dit gebied is vervolgens 700.000 m3 zand gestort, afkomstig van het graven van de Yangtzehaven elders op de Maasvlakte. Na een zettingsperiode worden nu vanaf de noordkant de kabels en leidingen gelegd en wordt het terrein verhard.

ECT verwacht in maart 2008 de eerste drie kadekranen te ontvangen. Deze kunnen 2 maanden later operationeel zijn. In deze eerste fase krijgt DBF een capaciteit van 300.000 TEU. De eindcapaciteit is het drievoudige en dan zijn de totale investeringskosten opgelopen tot circa € 145 miljoen. Hiervan is ongeveer een derde besteed aan de kade plus overige basisinfrastructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam

Rotterdam bouwt nieuwe containerterminal | Infrasite

Rotterdam bouwt nieuwe containerterminal

Rotterdam – Het Havenbedrijf Rotterdam (HbR) en stuwadoor ECT bouwen aan de nieuwe “Delta Barge Feeder Terminal” (DBF) op de Maasvlakte. De terminal is bedoeld voor binnenvaartschepen en kleine containerschepen.

De kademuur is gebouwd over de gehele breedte, 800 meter, van het Delta schiereiland, op ongeveer 75 meter uit de kant. In dit gebied is vervolgens 700.000 m3 zand gestort, afkomstig van het graven van de Yangtzehaven elders op de Maasvlakte. Na een zettingsperiode worden nu vanaf de noordkant de kabels en leidingen gelegd en wordt het terrein verhard.

ECT verwacht in maart 2008 de eerste drie kadekranen te ontvangen. Deze kunnen 2 maanden later operationeel zijn. In deze eerste fase krijgt DBF een capaciteit van 300.000 TEU. De eindcapaciteit is het drievoudige en dan zijn de totale investeringskosten opgelopen tot circa € 145 miljoen. Hiervan is ongeveer een derde besteed aan de kade plus overige basisinfrastructuur.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havenbedrijf Rotterdam