Werkzaamheden Noordzijde Coentunnel A10

Haarlem – Rijkswaterstaat start met werkzaamheden aan de noordzijde van de Coentunnel. Dan wordt de open tunnelbak – dit is het deel voordat de weggebruikers de gesloten tunnel in- of uitrijden – verzwaard. Dit is nodig om de tunnel op zijn plaats te houden. In drie weekeinden van maart en april 2007 is de hinder voor het verkeer het grootst. Voorafgaand aan deze drie weekeinden zijn er voorbereidende werkzaamheden zoals het maken van kleine wanden en het verleggen van kabels en leidingen. Het verkeer heeft dan nauwelijks overlast want deze werkzaamheden worden uitgevoerd in de avond en nacht tussen 21.30 uur en 05.00 uur. De voorbereidende werkzaamheden zijn in de week van 5 februari 2007 gestart.

Een recent onderzoek toont aan dat er extra onderhoud nodig is omdat de fundering aan de noordzijde van de ruim 40-jaar oude Coentunnel in slechte staat verkeert. Gebleken is dat enkele funderingspalen zijn afgebroken van de open tunnelbak waardoor de stabiliteit van de tunnel op termijn in gevaar zou kunnen komen. Om de stabiliteit te verzekeren, wordt de open tunnelbak verzwaard door het aanbrengen van extra zware betonnen ballastmuren op de wanden van de tunnel, zowel aan de zij- als middenkanten. Zo garandeert Rijkswaterstaat dat de Coentunnel nog een aantal decennia mee kan en dus ook de veiligheid voor de weggebruikers blijft gewaarborgd.
Aan de zuidzijde van de Coentunnel speelt deze problematiek niet omdat daar door een andere gesteldheid van de grond geen funderingspalen hoefden te worden aangebracht.

Ander aanzicht noordzijde
Na de werkzaamheden heeft de noordzijde een ander aanzicht. De bestaande zijwanden worden tot maximaal 2,5 meter verhoogd. De hoogte van de nieuwe middenwand wordt maximaal 7,5 meter.

Verkeershinder
Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zijn ingrijpende verkeersbeperkende maatregelen nodig. Deze zijn noodzakelijk in verband met de benodigde werkruimte. Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, worden de voorbereidende en de kleinere werkzaamheden uitsluitend in de avonden en nachten uitgevoerd van 21.30 uur tot 05.00 uur. In beide richtingen blijft dan één rijstrook voor het verkeer open. In de drie weekeinden worden de grotere werkzaamheden uitgevoerd zoals het plaatsen van de betonnen ballastwanden. Deze weekeinden zijn gepland van 30 maart tot en met 1 april, van 13 april tot en met 15 april en van 20 april tot en met 22 april. De werkzaamheden starten op vrijdag om 21.00 uur en eindigen uiterlijk maandagochtend 05.00 uur. In de drie weekenden heeft het verkeer komende uit de richting Den Haag in de richting Zaandam één rijstrook beschikbaar. Het verkeer vanuit de richting Zaandam in de richting Den Haag wordt dan omgeleid via de Zeeburgertunnel.

Alternatief vervoer tijdens de drie weekeinden
Rijkswaterstaat gaat in samenwerking met de NS en busmaatschappijen alternatief vervoer inzetten door kaartjes met gereduceerd tarief aan te bieden. Hierover is thans nog overleg gaande.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland

Werkzaamheden Noordzijde Coentunnel A10 | Infrasite

Werkzaamheden Noordzijde Coentunnel A10

Haarlem – Rijkswaterstaat start met werkzaamheden aan de noordzijde van de Coentunnel. Dan wordt de open tunnelbak – dit is het deel voordat de weggebruikers de gesloten tunnel in- of uitrijden – verzwaard. Dit is nodig om de tunnel op zijn plaats te houden. In drie weekeinden van maart en april 2007 is de hinder voor het verkeer het grootst. Voorafgaand aan deze drie weekeinden zijn er voorbereidende werkzaamheden zoals het maken van kleine wanden en het verleggen van kabels en leidingen. Het verkeer heeft dan nauwelijks overlast want deze werkzaamheden worden uitgevoerd in de avond en nacht tussen 21.30 uur en 05.00 uur. De voorbereidende werkzaamheden zijn in de week van 5 februari 2007 gestart.

Een recent onderzoek toont aan dat er extra onderhoud nodig is omdat de fundering aan de noordzijde van de ruim 40-jaar oude Coentunnel in slechte staat verkeert. Gebleken is dat enkele funderingspalen zijn afgebroken van de open tunnelbak waardoor de stabiliteit van de tunnel op termijn in gevaar zou kunnen komen. Om de stabiliteit te verzekeren, wordt de open tunnelbak verzwaard door het aanbrengen van extra zware betonnen ballastmuren op de wanden van de tunnel, zowel aan de zij- als middenkanten. Zo garandeert Rijkswaterstaat dat de Coentunnel nog een aantal decennia mee kan en dus ook de veiligheid voor de weggebruikers blijft gewaarborgd.
Aan de zuidzijde van de Coentunnel speelt deze problematiek niet omdat daar door een andere gesteldheid van de grond geen funderingspalen hoefden te worden aangebracht.

Ander aanzicht noordzijde
Na de werkzaamheden heeft de noordzijde een ander aanzicht. De bestaande zijwanden worden tot maximaal 2,5 meter verhoogd. De hoogte van de nieuwe middenwand wordt maximaal 7,5 meter.

Verkeershinder
Om de werkzaamheden te kunnen uitvoeren, zijn ingrijpende verkeersbeperkende maatregelen nodig. Deze zijn noodzakelijk in verband met de benodigde werkruimte. Om de overlast voor het verkeer zoveel mogelijk te beperken, worden de voorbereidende en de kleinere werkzaamheden uitsluitend in de avonden en nachten uitgevoerd van 21.30 uur tot 05.00 uur. In beide richtingen blijft dan één rijstrook voor het verkeer open. In de drie weekeinden worden de grotere werkzaamheden uitgevoerd zoals het plaatsen van de betonnen ballastwanden. Deze weekeinden zijn gepland van 30 maart tot en met 1 april, van 13 april tot en met 15 april en van 20 april tot en met 22 april. De werkzaamheden starten op vrijdag om 21.00 uur en eindigen uiterlijk maandagochtend 05.00 uur. In de drie weekenden heeft het verkeer komende uit de richting Den Haag in de richting Zaandam één rijstrook beschikbaar. Het verkeer vanuit de richting Zaandam in de richting Den Haag wordt dan omgeleid via de Zeeburgertunnel.

Alternatief vervoer tijdens de drie weekeinden
Rijkswaterstaat gaat in samenwerking met de NS en busmaatschappijen alternatief vervoer inzetten door kaartjes met gereduceerd tarief aan te bieden. Hierover is thans nog overleg gaande.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland