Delftse onderzoeker maakt beton sterker

Delft – Beton kan goed tegen drukspanningen maar tegen trekspanningen is het veel minder bestand. Onderzoeker ir. Ivan Markovic van de TU Delft heeft een innovatieve vezelbetonsoort ontwikkeld die dit probleem ondervangt door het gebruik van staalvezels met verschillende lengtes.

Beton bezit een groot nadeel: de weerstand tegen trekspanningen is zeer laag. Dit probleem, dat zich vertaalt in een lage treksterkte en een lage ductiliteit (of taaiheid), wordt opgelost door het toepassen van wapening in betonconstructies.

Ivan Markovic (hij promoveerde op maandag 16 januari 2006 aan de TU Delft) ontwikkelde bij de Sectie Betonconstructies en bij het Micromechanisch laboratorium een andere oplossing. Hij realiseerde een innovatieve betonsoort: hybride vezelbeton (HVB), waarbij zowel de treksterkte als de ductiliteit aanzienlijk zijn verbeterd. Het vernieuwende is dat korte (13 mm) én lange staalvezels (60mm) samen zijn gebruikt in één betonmengsel. Markovic: “De lange vezels zorgen voor een hogere ductiliteit en de korte vezels zorgen voor een hogere treksterkte.” De staalvezels nemen in het beton een volumepercentage van 1,5 tot 2 procent in.

De iets hogere kosten voor de fabricage van hybride vezelbeton worden ruimschoots gecompenseerd doordat men toekan met een lager gewicht. Een lager gewicht vertaalt zich onder meer in lagere transportkosten, een belangrijke kostenfactor.

Markovic ziet geen grote obstakels voor de toepassing van hoogwaardig hybride vezelbeton in de praktijk. “Wel moet er nog meer onderzoek komen naar de duurzaamheid van dit type beton. Ook moet de kwaliteitscontrole worden aangepast en uitgebreid.” Markovic verwacht binnen drie tot vijf jaar de eerste concrete resultaten te zien van hybride vezelbeton. Toepassingen liggen vooral in de prefab industrie, zowel in de utiliteitsbouw als in de constructieve waterbouw.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: TU Delft Technische Universiteit Delft