Kunstzinnige meetingpoints op hogesnelheidsstations

Utrecht РKunstenaar John K̦rmerling is door een deskundige jury uitverkoren het ontwerp te leveren voor een nieuw meetingpoint dat in 2007 op hogesnelheidsstations zal worden geplaatst. Vijf gerenommeerde kunstenaars en vormgevers werkten de afgelopen maanden aan een ontwerp voor het meetingpoint dat een herkenbare afspreekplek moet worden voor reizigers.

Het initiatief voor de ontwikkeling van een meetingpoint komt van Atelier HSL, NS en ProRail. Doel van het meetingpoint is een plaats op het station te creëren die gemakkelijk vindbaar en herkenbaar is. Het kunstwerk is één van de activiteiten om het verblijf op het station verder te veraangenamen. Criteria aan het ontwerp waren ondermeer dat het meetingpoint een rustige plaats is temidden van de drukte van reizigers. Daarnaast moet het een aansprekende en aantrekkelijke beeldende vorm hebben die te allen tijde zichtbaar is.

Humoristisch, vrolijk en speels
Na randvoorwaardelijke toetsing door een adviescommissie en een toelichting van de ontwerpen aan de jury door de kunstenaars, is de winnaar gekozen. De jury, bestaand uit onder andere Anita Arts (Raad van Bestuur, ProRail) en Bert Meerstadt (Directeur, NS), koos unaniem voor het ontwerp van John Körmerling.

De sculptuur verbeeldt een omhoog kronkelend weggetje dat leidt naar een huisje. Körmerling: “Reizigers kunnen zich door het weggetje te bewandelen uit de stromen reizigers verheffen. Zo kunnen zij goed zien of de persoon waarop zij wachten al in aantocht is.” De jury vond het ontwerp van Körmerling ‘humoristisch, vrolijk en speels’. Het romantische ontwerp is een mooi contrast met de strakke architectuur van de nieuwe stations. Körmerling zal zijn ontwerp de komende tijd verder uitwerken. Daarbij besteedt hij naast vormgevingsaspecten ook aandacht aan veiligheid en onderhoud.

Hogesnelheidsstations
In 2007 sluit Nederland zich aan op het hogesnelheidsnet. Steden als Antwerpen, Brussel, Parijs en Frankfurt zijn dan even gemakkelijk bereikbaar als Amsterdam, Rotterdam, Groningen en Maastricht.

Om het nieuwe hogesnelheidspubliek te bedienen, worden zes Nederlandse stations omgetoverd tot OVterminals met internationale allure en voorzieningen. Breda, Rotterdam, Den Haag, Amsterdam WTC, Utrecht en Arnhem worden de komende jaren grootscheeps verbouwd. Ook de stationsomgevingen krijgen een face-lift.

Na de verbouwing zijn de OV-terminals de toegangspoorten tot het kloppende, economische hart van de stad waar de combinatie van reizen, werken, wonen en recreëren vanzelfsprekend is.

VROM, Verkeer en Waterstaat, de zes betrokken steden, NS en ProRail werken gezamenlijk aan internationale bereikbaarheid, wonen en werken in deze steden.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Nederlandse Spoorwegen NS Hoofdkantoor