BAM verwerft tunnelbouwopdrachten in buitenland

Bunnik – Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère – werkmaatschappijen van Koninklijke BAM Groep nv – hebben in combinatie opdracht verworven voor de bouw van een verkeerstunnel in Luxemburg. Tevens heeft Wayss & Freytag Ingenieurbau in combinatie opdracht verworven voor de aanleg van een metrotunnel in München. Met de projecten is een bedrag gemoeid van in totaal € 222 miljoen, waarvan € 120 miljoen voor de Groep.

De Grouft-tunnel in Luxemburg maakt deel uit van de Route du Nord (A7) tussen Luxemburg-Stad en Mersch. In opdracht van het ministerie van Openbare Werken realiseert de combinatie een drie kilometer lange tunnel tussen het Plateau Heeschdrëfferbierg en het Alzettedal bij Lorentzweiler. Het project omvat de aanleg van twee tunnelbuizen met een stijgingspercentage van vijf procent. De rijbaan voor het stijgende verkeer telt drie rijstroken, de andere buis krijgt twee rijstroken. Tussen beide tunnelkokers, die op traditionele wijze en deels met gebruik van springstoffen worden gegraven, worden tien dwarsverbindingen aangelegd.

De opdrachtsom bedraagt € 149 miljoen, waarvan € 90 miljoen voor Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère. Met een bouwtijd van ruim vier jaar wordt de tunnel in 2009 opgeleverd.

In München is de Duitse tunnelbouwspecialist van Koninklijke BAM Groep betrokken bij de aanleg van een tunnel voor de uitbreiding van de U-Bahn. Het betreft de aanleg van twee enkelsporige tunnels met een lengte van elk 1,2 kilometer. Hiervoor wordt een tunnelboormachine ingezet, die is voorzien van een door Wayss & Freytag Ingenieurbau ontwikkeld hydroschild. Tot het project behoort tevens de bouw van de stations Moosach en Leipziger Strasse.

De opdrachtsom bedraagt ruim € 73 miljoen, waarvan € 30 miljoen voor Wayss & Freytag. In juli 2009 is het project gereed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Koninklijke BAM Groep nv

BAM verwerft tunnelbouwopdrachten in buitenland | Infrasite

BAM verwerft tunnelbouwopdrachten in buitenland

Bunnik – Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère – werkmaatschappijen van Koninklijke BAM Groep nv – hebben in combinatie opdracht verworven voor de bouw van een verkeerstunnel in Luxemburg. Tevens heeft Wayss & Freytag Ingenieurbau in combinatie opdracht verworven voor de aanleg van een metrotunnel in München. Met de projecten is een bedrag gemoeid van in totaal € 222 miljoen, waarvan € 120 miljoen voor de Groep.

De Grouft-tunnel in Luxemburg maakt deel uit van de Route du Nord (A7) tussen Luxemburg-Stad en Mersch. In opdracht van het ministerie van Openbare Werken realiseert de combinatie een drie kilometer lange tunnel tussen het Plateau Heeschdrëfferbierg en het Alzettedal bij Lorentzweiler. Het project omvat de aanleg van twee tunnelbuizen met een stijgingspercentage van vijf procent. De rijbaan voor het stijgende verkeer telt drie rijstroken, de andere buis krijgt twee rijstroken. Tussen beide tunnelkokers, die op traditionele wijze en deels met gebruik van springstoffen worden gegraven, worden tien dwarsverbindingen aangelegd.

De opdrachtsom bedraagt € 149 miljoen, waarvan € 90 miljoen voor Wayss & Freytag Ingenieurbau en Galère. Met een bouwtijd van ruim vier jaar wordt de tunnel in 2009 opgeleverd.

In München is de Duitse tunnelbouwspecialist van Koninklijke BAM Groep betrokken bij de aanleg van een tunnel voor de uitbreiding van de U-Bahn. Het betreft de aanleg van twee enkelsporige tunnels met een lengte van elk 1,2 kilometer. Hiervoor wordt een tunnelboormachine ingezet, die is voorzien van een door Wayss & Freytag Ingenieurbau ontwikkeld hydroschild. Tot het project behoort tevens de bouw van de stations Moosach en Leipziger Strasse.

De opdrachtsom bedraagt ruim € 73 miljoen, waarvan € 30 miljoen voor Wayss & Freytag. In juli 2009 is het project gereed.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Koninklijke BAM Groep nv