Nationale Staalprijs 2004 voor Van Splunder

Rotterdam – Werkmaatschappij Van Splunder Funderings-techniek (VSF) heeft met de Hoge Brug in Maastricht de Nationale Staalprijs 2004 gewonnen.

De jury noemde de voetgangers- en fietsersbrug, lokaal bekend onder de naam Hoeg Brögk, de nummer één onder de nieuwe stalen bruggen in Nederland vanwege haar transparantie, slankheid en verfijnde detaillering.

De boogbrug weegt ongeveer 1000 ton en heeft een overspanning van circa 165 meter. Het zeven meter lange brugdek hangt met stalen kabels aan de boog van 16,5 meter hoogte. Het ‘staaltje’, zoals Van Splunder Funderingstechniek de brug noemt, verbindt het oude stadscentrum van Maastricht met het nieuwe stadsdeel Céramique en is ontworpen door René Greisch uit Luik.

Van Splunder Funderingstechniek voerde in samenwerking met Hollandia de staalconstructie uit. Hoofdaannemer was Van Hattum en Blankevoort. Werkmaatschappij Van Kan Jongen verzorgde het betonwerk met de landhoofden en de pijlers. Volker Stevin Materieel en Stemat leverden het materieel en KWS nam de wegafzetting voor zijn rekening. De brug is in augustus 2003 onder grote belangstelling ingevaren en vier maanden later in gebruik genomen. De nationale staalprijs werd op 14 oktober van dit jaar tijdens de Staalbouwdag in Ede uitgereikt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht VolkerWessels

Nationale Staalprijs 2004 voor Van Splunder | Infrasite

Nationale Staalprijs 2004 voor Van Splunder

Rotterdam – Werkmaatschappij Van Splunder Funderings-techniek (VSF) heeft met de Hoge Brug in Maastricht de Nationale Staalprijs 2004 gewonnen.

De jury noemde de voetgangers- en fietsersbrug, lokaal bekend onder de naam Hoeg Brögk, de nummer één onder de nieuwe stalen bruggen in Nederland vanwege haar transparantie, slankheid en verfijnde detaillering.

De boogbrug weegt ongeveer 1000 ton en heeft een overspanning van circa 165 meter. Het zeven meter lange brugdek hangt met stalen kabels aan de boog van 16,5 meter hoogte. Het ‘staaltje’, zoals Van Splunder Funderingstechniek de brug noemt, verbindt het oude stadscentrum van Maastricht met het nieuwe stadsdeel Céramique en is ontworpen door René Greisch uit Luik.

Van Splunder Funderingstechniek voerde in samenwerking met Hollandia de staalconstructie uit. Hoofdaannemer was Van Hattum en Blankevoort. Werkmaatschappij Van Kan Jongen verzorgde het betonwerk met de landhoofden en de pijlers. Volker Stevin Materieel en Stemat leverden het materieel en KWS nam de wegafzetting voor zijn rekening. De brug is in augustus 2003 onder grote belangstelling ingevaren en vier maanden later in gebruik genomen. De nationale staalprijs werd op 14 oktober van dit jaar tijdens de Staalbouwdag in Ede uitgereikt.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht VolkerWessels