Noord/Zuidlijn:Wand oostzijde metrostation Rokin klaar

Amsterdam – De wand aan de Nes-zijde van het metrostation Rokin is gereed. Deze zogenoemde diepwand is 220 meter lang, 1,2 meter dik en 38 meter diep. In de wand is in totaal 10 700 m3 beton en 1,7 miljoen kilo staal verwerkt. De wand bestaat uit 63 op elkaar aansluitende panelen. De gemiddelde lengte van een paneel is 3,7 meter. Het grootste paneel waarvan er 2 zijn gemaakt is 6,2 meter lang, de kleinste waarvan er 5 zijn gemaakt heeft een lengte van 2,6 meter. Om alle 63 panelen te kunnen plaatsen is 23 800 ton grond weggegraven. Het eerste paneel werd gemaakt op 21 november vorig jaar, het laatste paneel 17 juni 2004.

Het gereedkomen van de oostwand (Nes-zijde) van het nieuwe metrostation betekent dat de aannemer nu kan starten met de voorbereidingen om de wand aan de andere kant (winkelzijde) van het Rokin te maken. Volgens de huidige planning kan daarmee in februari/maart volgend jaar een begin worden gemaakt. Daartoe moet allereerst het verkeer van de huidige plek verplaatst worden naar de oostzijde van het Rokin. Deze verplaatsing is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe bouwplaats. Deze werkzaamheden, waaronder ook het verleggen van de tramrails en het verwijderen van een riool, vinden in de komende maanden plaats.

De beide wanden en het dak van het station Rokin zijn naar verwachting medio 2006 gereed. Daarna begint de ontgraving en de verdere afbouw van het station. Boven de perrons van station Rokin komt een ondergrondse parkeergarage voor ca. 400 auto’s.

Wanden-dakmethode
Het station Rokin wordt gemaakt met de wanden-dakmethode. Bij deze methode maakt de aannemer eerst de wanden en daarna het dak. De wanden komen tot op ca. 40 meter diepte en worden daarom diepwanden genoemd. De diepwanden bestaan uit panelen van gewapend beton en zijn 1,2 meter dik. Om ze te maken wordt eerst een diepe sleuf gegraven die, om instorten te voorkomen, meteen wordt gevuld met een mengsel van water en klei, bentoniet geheten. Daarin wordt de stalen wapening neergelaten. Daarna wordt de sleuf van onderaf gevuld met beton en tegelijkertijd wordt de bentoniet weer weggepompt. Zo ontstaat één paneel. Om de wanden te maken hoeft niet te worden geheid.

Op de wanden komt het dak, dat ook van gewapend beton is. Zo is onder de grond een grote betonnen doos ontstaan, die verder wordt uitgegraven. Bovenop deze doos wordt op straat de oorspronkelijke situatie weer teruggebracht. Daarna wordt het station ondergronds afgebouwd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Noord/Zuidlijn

Noord/Zuidlijn:Wand oostzijde metrostation Rokin klaar | Infrasite

Noord/Zuidlijn:Wand oostzijde metrostation Rokin klaar

Amsterdam – De wand aan de Nes-zijde van het metrostation Rokin is gereed. Deze zogenoemde diepwand is 220 meter lang, 1,2 meter dik en 38 meter diep. In de wand is in totaal 10 700 m3 beton en 1,7 miljoen kilo staal verwerkt. De wand bestaat uit 63 op elkaar aansluitende panelen. De gemiddelde lengte van een paneel is 3,7 meter. Het grootste paneel waarvan er 2 zijn gemaakt is 6,2 meter lang, de kleinste waarvan er 5 zijn gemaakt heeft een lengte van 2,6 meter. Om alle 63 panelen te kunnen plaatsen is 23 800 ton grond weggegraven. Het eerste paneel werd gemaakt op 21 november vorig jaar, het laatste paneel 17 juni 2004.

Het gereedkomen van de oostwand (Nes-zijde) van het nieuwe metrostation betekent dat de aannemer nu kan starten met de voorbereidingen om de wand aan de andere kant (winkelzijde) van het Rokin te maken. Volgens de huidige planning kan daarmee in februari/maart volgend jaar een begin worden gemaakt. Daartoe moet allereerst het verkeer van de huidige plek verplaatst worden naar de oostzijde van het Rokin. Deze verplaatsing is nodig om ruimte te maken voor de nieuwe bouwplaats. Deze werkzaamheden, waaronder ook het verleggen van de tramrails en het verwijderen van een riool, vinden in de komende maanden plaats.

De beide wanden en het dak van het station Rokin zijn naar verwachting medio 2006 gereed. Daarna begint de ontgraving en de verdere afbouw van het station. Boven de perrons van station Rokin komt een ondergrondse parkeergarage voor ca. 400 auto’s.

Wanden-dakmethode
Het station Rokin wordt gemaakt met de wanden-dakmethode. Bij deze methode maakt de aannemer eerst de wanden en daarna het dak. De wanden komen tot op ca. 40 meter diepte en worden daarom diepwanden genoemd. De diepwanden bestaan uit panelen van gewapend beton en zijn 1,2 meter dik. Om ze te maken wordt eerst een diepe sleuf gegraven die, om instorten te voorkomen, meteen wordt gevuld met een mengsel van water en klei, bentoniet geheten. Daarin wordt de stalen wapening neergelaten. Daarna wordt de sleuf van onderaf gevuld met beton en tegelijkertijd wordt de bentoniet weer weggepompt. Zo ontstaat één paneel. Om de wanden te maken hoeft niet te worden geheid.

Op de wanden komt het dak, dat ook van gewapend beton is. Zo is onder de grond een grote betonnen doos ontstaan, die verder wordt uitgegraven. Bovenop deze doos wordt op straat de oorspronkelijke situatie weer teruggebracht. Daarna wordt het station ondergronds afgebouwd.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht Noord/Zuidlijn