Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend

oude metro zilvermeeuw amsterdam ov bijlmermeer arena

Kinderen tot en met 11 jaar kunnen vanaf 2021 op woensdagmiddagen en in de weekenden gratis (mee)reizen met het ov. Ook gaan we een pilot doen met een nachtmetro en worden P+R’s uitgebreid. Dit zijn een paar van de plannen uit de nieuwe Agenda Amsterdam Autoluw.

De agenda bevat 27 maatregelen, pilots en experimenten die moeten zorgen dat er meer ruimte ontstaat voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. We verminderen geleidelijk het autoverkeer in de stad. Maar zorgen er bij elke stap voor dat de stad goed bereikbaar blijft.

Aantrekkelijke alternatieven voor de auto

Door kinderen in de weekenden en op woensdagmiddagen gratis mee te laten reizen met een volwassene, hopen we nog veel meer mensen te kunnen verleiden gebruik te maken van het ov-netwerk dat de stad heeft. En de auto dus te laten staan. Om dezelfde reden starten we met een pilot voor een nachtmetro: 2 metrolijnen rijden straks langer door in de nachten in het weekend. Ook worden de P+R’s aan de randen van de stad uitgebreid en zijn deelauto’s- en fietsen straks beter beschikbaar.

Verbeteren verkeersveiligheid

De komende jaren gaan we in Amsterdamse straten meer ruimte creëren voor fietsers en voetgangers. En verbeteren we de leefbaarheid en verkeersveiligheid door de snelheid op veel plekken te verlagen naar 30 kilometer per uur. De knelpunten in de stad worden aangepakt. Veel woonstraten zijn nu al een 30 km/u-zone. In straten waar dit nog niet zo is, maar waar we het wel nodig vinden, passen we dit aan als er groot onderhoud wordt gedaan.

Minder doorgaand verkeer

Verder zorgen we ervoor dat doorgaand verkeer dat geen bestemming heeft in Amsterdam, zoveel mogelijk gebruik maakt van de wegen rondom de stad. In de Weesperstraat doen we een proef waarbij de Weesperstraat een aantal weken wordt afgesloten voor het verkeer. Zo kunnen we de effecten op het hoofdwegennet onderzoeken. Met een knip in de noordelijke Van Woustraat maken we die route rustiger en veiliger.

Gesprek met de stad

De Agenda Amsterdam Autoluw is tot stand gekomen door gesprekken met de stad. Van februari tot mei 2019 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest met bewoners, ondernemers, experts, forenzen en andere belanghebbenden. De resultaten staan in de agenda Autoluw.

Vervolg

Het college heeft de stadsdelen gevraagd om de conceptversie van de Agenda Amsterdam Autoluw te voorzien van advies. Die adviezen worden vervolgens door het college besproken. De definitieve agenda wordt eind dit jaar gepresenteerd. Behandeling in de gemeenteraad vindt naar verwachting begin 2020 plaats.

Meer weten: www.amsterdam.nl/autoluw

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam

Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend | Infrasite

Amsterdam: Gratis ov voor kinderen op woensdagmiddag en in het weekend

oude metro zilvermeeuw amsterdam ov bijlmermeer arena

Kinderen tot en met 11 jaar kunnen vanaf 2021 op woensdagmiddagen en in de weekenden gratis (mee)reizen met het ov. Ook gaan we een pilot doen met een nachtmetro en worden P+R’s uitgebreid. Dit zijn een paar van de plannen uit de nieuwe Agenda Amsterdam Autoluw.

De agenda bevat 27 maatregelen, pilots en experimenten die moeten zorgen dat er meer ruimte ontstaat voor fietsers, voetgangers en spelende kinderen. We verminderen geleidelijk het autoverkeer in de stad. Maar zorgen er bij elke stap voor dat de stad goed bereikbaar blijft.

Aantrekkelijke alternatieven voor de auto

Door kinderen in de weekenden en op woensdagmiddagen gratis mee te laten reizen met een volwassene, hopen we nog veel meer mensen te kunnen verleiden gebruik te maken van het ov-netwerk dat de stad heeft. En de auto dus te laten staan. Om dezelfde reden starten we met een pilot voor een nachtmetro: 2 metrolijnen rijden straks langer door in de nachten in het weekend. Ook worden de P+R’s aan de randen van de stad uitgebreid en zijn deelauto’s- en fietsen straks beter beschikbaar.

Verbeteren verkeersveiligheid

De komende jaren gaan we in Amsterdamse straten meer ruimte creëren voor fietsers en voetgangers. En verbeteren we de leefbaarheid en verkeersveiligheid door de snelheid op veel plekken te verlagen naar 30 kilometer per uur. De knelpunten in de stad worden aangepakt. Veel woonstraten zijn nu al een 30 km/u-zone. In straten waar dit nog niet zo is, maar waar we het wel nodig vinden, passen we dit aan als er groot onderhoud wordt gedaan.

Minder doorgaand verkeer

Verder zorgen we ervoor dat doorgaand verkeer dat geen bestemming heeft in Amsterdam, zoveel mogelijk gebruik maakt van de wegen rondom de stad. In de Weesperstraat doen we een proef waarbij de Weesperstraat een aantal weken wordt afgesloten voor het verkeer. Zo kunnen we de effecten op het hoofdwegennet onderzoeken. Met een knip in de noordelijke Van Woustraat maken we die route rustiger en veiliger.

Gesprek met de stad

De Agenda Amsterdam Autoluw is tot stand gekomen door gesprekken met de stad. Van februari tot mei 2019 zijn er verschillende bijeenkomsten geweest met bewoners, ondernemers, experts, forenzen en andere belanghebbenden. De resultaten staan in de agenda Autoluw.

Vervolg

Het college heeft de stadsdelen gevraagd om de conceptversie van de Agenda Amsterdam Autoluw te voorzien van advies. Die adviezen worden vervolgens door het college besproken. De definitieve agenda wordt eind dit jaar gepresenteerd. Behandeling in de gemeenteraad vindt naar verwachting begin 2020 plaats.

Meer weten: www.amsterdam.nl/autoluw

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Gemeente Amsterdam