Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek

Foto: Ivo Ketelaar

Vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 verzorgt EBS Public transportation BV het streekbusvervoer in de regio Haaglanden. Dat is het resultaat van de openbare aanbesteding voor de busconcessie Haaglanden Streek, die door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is uitgeschreven.

Marc Rosier, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder van Zoetermeer: "Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens veel milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners. Bovendien komt er een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s en zijn de bussen voorzien van wifi en USB-aansluitingen."

Wim Kurver, directeur van EBS: " Wij zijn erg blij dat we onze plannen voor de inwoners van de metropoolregio in praktijk mogen brengen. MRDH heeft een duidelijk visie op het verbeteren van de mobiliteit in de hele regio. We zien grote kansen om in nauwe samenwerking met veel mobiliteitspartners, in de eerste plaats HTM en RET, de reiservaring voor de klanten te verbeteren."

Meer kwaliteit en meer busritten in schone bussen

Inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgen vanaf volgend jaar zomer meer mogelijkheden om met de bus te reizen. Zo gaat EBS op een aantal verbindingen de bussen extra uren per dag en vaker per uur laten rijden dan op dit moment. Ook worden twee buslijnen omgevormd tot R-netlijnen. Het gaat hier om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (route van huidige lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (route huidige lijn 55). R-net is het kwaliteitskeurmerk dat staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad. De bussen, trams, metro’s en treinen van R-net zijn te herkennen aan de rood-grijze kleuren en het R-net logo. Overstappen gaat makkelijk en snel op de knooppunten waar R-net samenkomt met andere vormen van openbaar vervoer.

De vervoerder gaat de busdiensten uitvoeren met nieuwe bussen: 23 volledig uitstootvrije bussen voor de stadsdienst in Delft en Zoetermeer, 93 hybride groengasbussen in de overige gemeenten van het concessiegebied. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit draagt bij aan de ambitie van de MRDH om de CO2 uitstoot door het verkeer met 30% terug te dringen. De bussen zijn voorzien van airconditioning, wifi en USB-aansluitingen en goed toegankelijk voor iedereen.

Concessie Haaglanden Streek

Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om het openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is wettelijk bevoegd om OV-concessies te verlenen in de regio Rotterdam Den Haag. De concessie Haaglanden Streek omvat het busvervoer in de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Wassenaar en Zoetermeer inclusief een aantal busritten in Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Hoek van Holland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag

Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek | Infrasite

Metropoolregio Rotterdam Den Haag gunt EBS busvervoer Haaglanden streek

Foto: Ivo Ketelaar

Vanaf augustus 2019 tot en met december 2030 verzorgt EBS Public transportation BV het streekbusvervoer in de regio Haaglanden. Dat is het resultaat van de openbare aanbesteding voor de busconcessie Haaglanden Streek, die door de Metropoolregio Rotterdam Den Haag (MRDH) is uitgeschreven.

Marc Rosier, bestuurder van de Metropoolregio Rotterdam Den Haag en wethouder van Zoetermeer: "Dankzij EBS gaan er vanaf volgend jaar zomer méér bussen rijden die ook nog eens veel milieuvriendelijker zijn. Dat is dus dubbel winst voor de inwoners. Bovendien komt er een speciale app die het openbaar vervoer integreert met andere vormen van mobiliteit, zoals elektrische deelfietsen en deelauto’s en zijn de bussen voorzien van wifi en USB-aansluitingen."

Wim Kurver, directeur van EBS: " Wij zijn erg blij dat we onze plannen voor de inwoners van de metropoolregio in praktijk mogen brengen. MRDH heeft een duidelijk visie op het verbeteren van de mobiliteit in de hele regio. We zien grote kansen om in nauwe samenwerking met veel mobiliteitspartners, in de eerste plaats HTM en RET, de reiservaring voor de klanten te verbeteren."

Meer kwaliteit en meer busritten in schone bussen

Inwoners van de metropoolregio Rotterdam Den Haag krijgen vanaf volgend jaar zomer meer mogelijkheden om met de bus te reizen. Zo gaat EBS op een aantal verbindingen de bussen extra uren per dag en vaker per uur laten rijden dan op dit moment. Ook worden twee buslijnen omgevormd tot R-netlijnen. Het gaat hier om de routes Den Haag Leyenburg – Naaldwijk – Maasland Viaduct – Schiedam Centrum (route van huidige lijn 36) en Delft – Pijnacker Centrum – Zoetermeer NS – Zoetermeer Centrum West (route huidige lijn 55). R-net is het kwaliteitskeurmerk dat staat voor betrouwbaar, frequent en comfortabel openbaar vervoer in de Randstad. De bussen, trams, metro’s en treinen van R-net zijn te herkennen aan de rood-grijze kleuren en het R-net logo. Overstappen gaat makkelijk en snel op de knooppunten waar R-net samenkomt met andere vormen van openbaar vervoer.

De vervoerder gaat de busdiensten uitvoeren met nieuwe bussen: 23 volledig uitstootvrije bussen voor de stadsdienst in Delft en Zoetermeer, 93 hybride groengasbussen in de overige gemeenten van het concessiegebied. De hybride bussen worden in 2026 en 2027 vervangen door zero-emissie bussen. Dit draagt bij aan de ambitie van de MRDH om de CO2 uitstoot door het verkeer met 30% terug te dringen. De bussen zijn voorzien van airconditioning, wifi en USB-aansluitingen en goed toegankelijk voor iedereen.

Concessie Haaglanden Streek

Een concessie geeft een vervoerbedrijf het exclusieve recht om het openbaar vervoer te verzorgen in een bepaald gebied. De Metropoolregio Rotterdam Den Haag is wettelijk bevoegd om OV-concessies te verlenen in de regio Rotterdam Den Haag. De concessie Haaglanden Streek omvat het busvervoer in de gemeenten Delft, Midden-Delfland, Pijnacker-Nootdorp, Westland, Wassenaar en Zoetermeer inclusief een aantal busritten in Den Haag, Leidschendam-Voorburg, Rijswijk en Hoek van Holland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Metropoolregio Rotterdam Den Haag