BrabantStad zet volgende stap in koploperschap Verkeersmanagement en ITS

Foto: Ivo Ketelaar

Op 8 december 2015 stelde de Stuurgroep BrabantStad Bereikbaar de samenwerkingsagenda ‘Verkeersmanagement & Intelligente Transport Systemen (VM & ITS)’ vast. Deze agenda vloeit voort uit de ‘Verklaring van Wenen’ die de bestuurders dit najaar tekenden. In de verklaring van Wenen spraken Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat Zuid Nederland, de vijf grote steden van Brabant en NXP af om hun samenwerking rondom VM & ITS te intensiveren en daarmee de bereikbaarheid van Brabant te vergroten en het reiscomfort (veiligheid onderweg, betrouwbaarheid informatie en keuzevrijheid vervoer) te verhogen. In de samenwerkingsagenda zijn concrete afspraken gemaakt over de werkzaamheden, inzet van fte’s, financiën en het besluitvormingsproces.

Naast regulier verkeersmanagement pakken de partners de volgende projecten gezamenlijk op:

  • Inrichting ITS bureau op de High Tech Automotive Campus in Helmond
  • Samenhang tussen ITS-werksporen (onder andere data en IMMA*)
  • Gezamenlijke afspraken over de bediening door de verkeerscentrale Zuid Nederland
  • Uitvoering van bestaande BBZOB-projecten (netwerkmanagementsysteem en koppeling verkeerscentrale, Regionale Verkeersmanagement Informatie proces geïmplementeerd in verkeerscentrale, melding incidenten onderliggend wegennet, knelpuntenanalyse, ontwikkeling regionaal verkeerskundig team)
  • Opstart van drie voorloopprojecten:
    • Breda (Evergreen on Bike)
    • Tilburg (Compass4D)
    • Helmond (Compass4D + Nood- en hulpdiensten)
  • Uitbouw interne en externe relaties
  • Data top 8 bij alle wegbeheerders op orde
  • Realisatie van ITS-projecten vanuit andere programma’s zoals de Brabantcorridor en de Kennisas A2
  • Ontwikkeling van innovaties voor Smart Mobility

De samenwerking op het gebied van VM & ITS past binnen de ambitie die Brabant en Limburg met Minister Schultz bespraken tijdens het BO MIRT op 5 november 2015. Onderdeel van die ambitie is dat Zuid-Nederland van de Brabantcorridor A58/A67 tussen Breda en Venlo het stuk slimste snelweg van Europa wil maken. Onder andere door slimme technieken op gebied van mobiliteit uit te rollen op de A58, de A2 en de A67. Die nieuwe technieken wil de regio ook toepassen in de regio Zuidoost-Brabant om die ook in de toekomst bereikbaar te houden. Op 1 december zijn afspraken daarover door de Tweede Kamer definitief gemaakt.

Met deze samenwerking zetten de partners het innovatieve werk van BBZOB (Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant) voort. Provincie Noord-Brabant is trekker van de agenda.

*IMMA = de nieuwe standaard voor een meer uniforme, efficiënte en verifieerbare manier van de uitvoering van vraagbeïnvloedingsprojecten en verkeersonderzoeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programmabureau BrabantStad

BrabantStad zet volgende stap in koploperschap Verkeersmanagement en ITS | Infrasite

BrabantStad zet volgende stap in koploperschap Verkeersmanagement en ITS

Foto: Ivo Ketelaar

Op 8 december 2015 stelde de Stuurgroep BrabantStad Bereikbaar de samenwerkingsagenda ‘Verkeersmanagement & Intelligente Transport Systemen (VM & ITS)’ vast. Deze agenda vloeit voort uit de ‘Verklaring van Wenen’ die de bestuurders dit najaar tekenden. In de verklaring van Wenen spraken Provincie Noord-Brabant, Rijkswaterstaat Zuid Nederland, de vijf grote steden van Brabant en NXP af om hun samenwerking rondom VM & ITS te intensiveren en daarmee de bereikbaarheid van Brabant te vergroten en het reiscomfort (veiligheid onderweg, betrouwbaarheid informatie en keuzevrijheid vervoer) te verhogen. In de samenwerkingsagenda zijn concrete afspraken gemaakt over de werkzaamheden, inzet van fte’s, financiën en het besluitvormingsproces.

Naast regulier verkeersmanagement pakken de partners de volgende projecten gezamenlijk op:

  • Inrichting ITS bureau op de High Tech Automotive Campus in Helmond
  • Samenhang tussen ITS-werksporen (onder andere data en IMMA*)
  • Gezamenlijke afspraken over de bediening door de verkeerscentrale Zuid Nederland
  • Uitvoering van bestaande BBZOB-projecten (netwerkmanagementsysteem en koppeling verkeerscentrale, Regionale Verkeersmanagement Informatie proces geïmplementeerd in verkeerscentrale, melding incidenten onderliggend wegennet, knelpuntenanalyse, ontwikkeling regionaal verkeerskundig team)
  • Opstart van drie voorloopprojecten:
    • Breda (Evergreen on Bike)
    • Tilburg (Compass4D)
    • Helmond (Compass4D + Nood- en hulpdiensten)
  • Uitbouw interne en externe relaties
  • Data top 8 bij alle wegbeheerders op orde
  • Realisatie van ITS-projecten vanuit andere programma’s zoals de Brabantcorridor en de Kennisas A2
  • Ontwikkeling van innovaties voor Smart Mobility

De samenwerking op het gebied van VM & ITS past binnen de ambitie die Brabant en Limburg met Minister Schultz bespraken tijdens het BO MIRT op 5 november 2015. Onderdeel van die ambitie is dat Zuid-Nederland van de Brabantcorridor A58/A67 tussen Breda en Venlo het stuk slimste snelweg van Europa wil maken. Onder andere door slimme technieken op gebied van mobiliteit uit te rollen op de A58, de A2 en de A67. Die nieuwe technieken wil de regio ook toepassen in de regio Zuidoost-Brabant om die ook in de toekomst bereikbaar te houden. Op 1 december zijn afspraken daarover door de Tweede Kamer definitief gemaakt.

Met deze samenwerking zetten de partners het innovatieve werk van BBZOB (Beter Bereikbaar Zuidoost Brabant) voort. Provincie Noord-Brabant is trekker van de agenda.

*IMMA = de nieuwe standaard voor een meer uniforme, efficiënte en verifieerbare manier van de uitvoering van vraagbeïnvloedingsprojecten en verkeersonderzoeken.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programmabureau BrabantStad