Goudappel bekrachtigt samenwerking met Incontrol

Foto: Ivo Ketelaar

Het wordt steeds vaker gevaarlijk druk

DAT.Mobility (Goudappel) en INCONTROL Simulation Solutions hebben op 1 september 2014 hun samenwerking bekrachtigd in een partnerschap. De mobiliteitsspecialist gaat met de simulatiehulpmiddelen van Incontrol de toenemende vraagstukken aanpakken rond mensenmassa’s en drukke loopstromen.

‘Nederland wordt steeds drukker’ aldus Henri Palm, adviseur bij Goudappel-bedrijf DAT.Mobility: ‘en dat levert nieuwsoortige problemen op. Ebenhart van der Laan sloot op 28 december 2013 de Kalverstraat een halfuur af: de drukte werd gevaarlijk. Architecten breken hun hoofd over de hoeveelheid mensen die hun gebouwen of perrons soms in korte tijd moeten kunnen verwerken en het drama tijdens Love Parade in Duisburg staat menig evenementorganisator nog steeds scherp voor ogen. Zou het bij hem bij een calamiteit wel goed gaan?’

Een loopstroommodel maakt het mogelijk druktevraagstukken vooraf te voorspellen. Door te simuleren hoe een mensenmassa zich zal gaan gedragen in een bepaalde situatie, is af te leiden waar en welke maatregelen nodig zijn. Dat is van belang bij evenementen, maar ook bij het ontwerp van ruimtes waar soms in korte tijd grote aantallen voetgangers verwerkt moeten worden, zoals een station, een stadion, een attractiepark of een ‘mall’. Tegenwoordig is zelfs een normale binnenstad op een populaire winkeldag niet vanzelfsprekend veilig, zoals het voorbeeld van de Kalverstraat laat zien.

Samen aanpakken

INCONTROL levert onder de naam Pedestrian Dynamics de simulatietechnologie in de samenwerking. DAT.Mobility maakt de daadwerkelijke simulatiemodellen en de vertaling naar beleid en plannen. Henri Palm: ‘De aandacht voor voetgangers is een logisch verlengstuk van ons werk om verplaatsingsgedrag te monitoren, te voorspellen en te beïnvloeden. Met de state-of-the-art gereedschappen van INCONTROL zijn we in staat veel effectiever en goedkoper grip te krijgen op verwacht gedrag van mensenmassa’s. Dat betekent vroegtijdig opsporen van knelpunten, ontwerpfouten voorkomen, tijd om maatregelen voor te bereiden en grip op veiligheid ook bij extreme omstandigheden.

Verantwoorde vergunningverlening

Pedestrian Dynamics is onder meer toegepast bij de voorbereiding van de kroningsdag en bij Deventer op Stelten: het grote buitentheater-evenement in de charmante, doch krappe, binnenstad van Deventer. Henri Palm: ‘Met voetgangerssimulatie geven we het bevoegd gezag eindelijk het instrument in handen om daadwerkelijk de veiligheid en bereikbaarheid te beoordelen. Dat is een grote, en betaalbare, stap vooruit voor verantwoorde vergunningverlening.’

Samenwerking

Jeroen Steenbakkers, Division Manager bij INCONTROL: ‘Onze kracht is simulatietools ontwikkelen. Dat doen we al 25 jaar en wereldwijd. Daarbij werken we graag samen met partners die niet alleen onze tools toepassen, maar ook extra kennis inbrengen. De afgelopen twee jaar hebben we DAT.Mobility als zo’n partner leren kennen. Hun mobiliteitskennis in combinatie met onze tools is ongeëvenaard in de markt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Goudappel Coffeng

Goudappel bekrachtigt samenwerking met Incontrol | Infrasite

Goudappel bekrachtigt samenwerking met Incontrol

Foto: Ivo Ketelaar

Het wordt steeds vaker gevaarlijk druk

DAT.Mobility (Goudappel) en INCONTROL Simulation Solutions hebben op 1 september 2014 hun samenwerking bekrachtigd in een partnerschap. De mobiliteitsspecialist gaat met de simulatiehulpmiddelen van Incontrol de toenemende vraagstukken aanpakken rond mensenmassa’s en drukke loopstromen.

‘Nederland wordt steeds drukker’ aldus Henri Palm, adviseur bij Goudappel-bedrijf DAT.Mobility: ‘en dat levert nieuwsoortige problemen op. Ebenhart van der Laan sloot op 28 december 2013 de Kalverstraat een halfuur af: de drukte werd gevaarlijk. Architecten breken hun hoofd over de hoeveelheid mensen die hun gebouwen of perrons soms in korte tijd moeten kunnen verwerken en het drama tijdens Love Parade in Duisburg staat menig evenementorganisator nog steeds scherp voor ogen. Zou het bij hem bij een calamiteit wel goed gaan?’

Een loopstroommodel maakt het mogelijk druktevraagstukken vooraf te voorspellen. Door te simuleren hoe een mensenmassa zich zal gaan gedragen in een bepaalde situatie, is af te leiden waar en welke maatregelen nodig zijn. Dat is van belang bij evenementen, maar ook bij het ontwerp van ruimtes waar soms in korte tijd grote aantallen voetgangers verwerkt moeten worden, zoals een station, een stadion, een attractiepark of een ‘mall’. Tegenwoordig is zelfs een normale binnenstad op een populaire winkeldag niet vanzelfsprekend veilig, zoals het voorbeeld van de Kalverstraat laat zien.

Samen aanpakken

INCONTROL levert onder de naam Pedestrian Dynamics de simulatietechnologie in de samenwerking. DAT.Mobility maakt de daadwerkelijke simulatiemodellen en de vertaling naar beleid en plannen. Henri Palm: ‘De aandacht voor voetgangers is een logisch verlengstuk van ons werk om verplaatsingsgedrag te monitoren, te voorspellen en te beïnvloeden. Met de state-of-the-art gereedschappen van INCONTROL zijn we in staat veel effectiever en goedkoper grip te krijgen op verwacht gedrag van mensenmassa’s. Dat betekent vroegtijdig opsporen van knelpunten, ontwerpfouten voorkomen, tijd om maatregelen voor te bereiden en grip op veiligheid ook bij extreme omstandigheden.

Verantwoorde vergunningverlening

Pedestrian Dynamics is onder meer toegepast bij de voorbereiding van de kroningsdag en bij Deventer op Stelten: het grote buitentheater-evenement in de charmante, doch krappe, binnenstad van Deventer. Henri Palm: ‘Met voetgangerssimulatie geven we het bevoegd gezag eindelijk het instrument in handen om daadwerkelijk de veiligheid en bereikbaarheid te beoordelen. Dat is een grote, en betaalbare, stap vooruit voor verantwoorde vergunningverlening.’

Samenwerking

Jeroen Steenbakkers, Division Manager bij INCONTROL: ‘Onze kracht is simulatietools ontwikkelen. Dat doen we al 25 jaar en wereldwijd. Daarbij werken we graag samen met partners die niet alleen onze tools toepassen, maar ook extra kennis inbrengen. De afgelopen twee jaar hebben we DAT.Mobility als zo’n partner leren kennen. Hun mobiliteitskennis in combinatie met onze tools is ongeëvenaard in de markt.’

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Goudappel Coffeng