Imtech/Peek wint doorstromingstender Midden-Nederland

Het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad heeft de markt gevraagd om te komen tot innovatieve oplossingen om de doorstroming op het intensief gebruikte wegennet in Midden-Nederland te verbeteren. Imtech/Peek heeft deze aanbesteding gewonnen en de beste en meest haalbare oplossing aangeboden welke minimaal tot eind 2019 operationeel blijft. Consistente reistijdinformatie van TomTom wordt situationeel getoond voor optimale route-adviezen.

Willem Hartman, directeur van Imtech/Peek Nederland: ‘De aanbesteding werd gedaan in de vorm van een prijsvraag. Het doel was om weggebruikers op vooral het onderliggend wegennet in Midden-Nederland beter te informeren over de beschikbaarheid van het wegennet. Door te kiezen voor een prijsvraag, is het initiatief voor het komen tot innovatieve oplossingen aan de markt overgelaten, waarbij we trots zijn dat voor onze oplossing is gekozen.’

De weggebruikers in Midden-Nederland worden vanaf oplevering van het systeem op 21 augustus 2013, geïnformeerd via 21 nieuw te plaatsen Full Color BermDRIP’s (Dynamische Route Informatie Displays). In reguliere situaties zullen vooral reistijden worden getoond voor verschillende routealternatieven. De BermDRIP’s worden daarnaast ook gebruikt om de weggebruiker te informeren in niet-reguliere situaties zoals bij wegwerkzaamheden, calamiteiten en evenementen maar bijvoorbeeld ook voor Amber Alerts. Deze hoogwaardige informatie zal de weggebruiker helpen bij het bepalen van zijn routekeuzes en daarmee het verbeteren van de doorstroming op het wegennet.

Reistijdinformatie ook gebruikt door TomTom en ANWB

Bij de winnende oplossing van Imtech/Peek wordt gebruik gemaakt van een al beschikbaar en in de praktijk bewezen product van TomTom voor reistijdinformatie op de weg. Weggebruikers krijgen hiermee consistente reistijdinformatie gepresenteerd, wat zal bijdragen aan het opvolgen van de routeadviezen en daarmee het verbeteren van de doorstroming.

Juiste informatie op juiste moment

Met behulp van Choice Architecture worden routeadviezen zó gepresenteerd dat deze door de meeste weggebruikers worden opgevolgd. Dit gebeurt door op de juiste momenten te schakelen van informeren naar adviseren naar sturen en door routealternatieven op een onderscheidende manier van elkaar te presenteren. Daarnaast wordt de informatie zo aangeboden dat deze voor iedereen te begrijpen is, ook door weggebruikers die de omgeving onvoldoende kennen.

Monitoring effectiviteit

De wegbeheerders in het gebied gaan het systeem operationeel bedienen vanuit een webbased user interface, gehost door Imtech/Peek. Naast het beheer van het totale systeem, kan de wegbeheerder de BermDRIP’s gebruiken voor operationeel verkeersmanagement in relatie tot andere beschikbare Dynamisch Verkeers Management systemen binnen de regio. Ook de effectiviteit van routeadviezen kan worden gemonitord, waarbij slim gebruik wordt gemaakt van verkeersdata die wordt ingewonnen vanuit verkeersregelinstallaties op kruispunten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal Imtech N.V.

Imtech/Peek wint doorstromingstender Midden-Nederland | Infrasite

Imtech/Peek wint doorstromingstender Midden-Nederland

Het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad heeft de markt gevraagd om te komen tot innovatieve oplossingen om de doorstroming op het intensief gebruikte wegennet in Midden-Nederland te verbeteren. Imtech/Peek heeft deze aanbesteding gewonnen en de beste en meest haalbare oplossing aangeboden welke minimaal tot eind 2019 operationeel blijft. Consistente reistijdinformatie van TomTom wordt situationeel getoond voor optimale route-adviezen.

Willem Hartman, directeur van Imtech/Peek Nederland: ‘De aanbesteding werd gedaan in de vorm van een prijsvraag. Het doel was om weggebruikers op vooral het onderliggend wegennet in Midden-Nederland beter te informeren over de beschikbaarheid van het wegennet. Door te kiezen voor een prijsvraag, is het initiatief voor het komen tot innovatieve oplossingen aan de markt overgelaten, waarbij we trots zijn dat voor onze oplossing is gekozen.’

De weggebruikers in Midden-Nederland worden vanaf oplevering van het systeem op 21 augustus 2013, geïnformeerd via 21 nieuw te plaatsen Full Color BermDRIP’s (Dynamische Route Informatie Displays). In reguliere situaties zullen vooral reistijden worden getoond voor verschillende routealternatieven. De BermDRIP’s worden daarnaast ook gebruikt om de weggebruiker te informeren in niet-reguliere situaties zoals bij wegwerkzaamheden, calamiteiten en evenementen maar bijvoorbeeld ook voor Amber Alerts. Deze hoogwaardige informatie zal de weggebruiker helpen bij het bepalen van zijn routekeuzes en daarmee het verbeteren van de doorstroming op het wegennet.

Reistijdinformatie ook gebruikt door TomTom en ANWB

Bij de winnende oplossing van Imtech/Peek wordt gebruik gemaakt van een al beschikbaar en in de praktijk bewezen product van TomTom voor reistijdinformatie op de weg. Weggebruikers krijgen hiermee consistente reistijdinformatie gepresenteerd, wat zal bijdragen aan het opvolgen van de routeadviezen en daarmee het verbeteren van de doorstroming.

Juiste informatie op juiste moment

Met behulp van Choice Architecture worden routeadviezen zó gepresenteerd dat deze door de meeste weggebruikers worden opgevolgd. Dit gebeurt door op de juiste momenten te schakelen van informeren naar adviseren naar sturen en door routealternatieven op een onderscheidende manier van elkaar te presenteren. Daarnaast wordt de informatie zo aangeboden dat deze voor iedereen te begrijpen is, ook door weggebruikers die de omgeving onvoldoende kennen.

Monitoring effectiviteit

De wegbeheerders in het gebied gaan het systeem operationeel bedienen vanuit een webbased user interface, gehost door Imtech/Peek. Naast het beheer van het totale systeem, kan de wegbeheerder de BermDRIP’s gebruiken voor operationeel verkeersmanagement in relatie tot andere beschikbare Dynamisch Verkeers Management systemen binnen de regio. Ook de effectiviteit van routeadviezen kan worden gemonitord, waarbij slim gebruik wordt gemaakt van verkeersdata die wordt ingewonnen vanuit verkeersregelinstallaties op kruispunten.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Royal Imtech N.V.