Plan-m.e.r. verbetert gemeentelijke mobiliteit en leefomgeving

Welke milieu-effecten heeft ons mobiliteitsplan? Om op die vraag van de gemeente Den Haag een antwoord te kunnen geven, heeft DHV een plan-milieu-effectrapportage (plan-m.e.r.) uitgevoerd. Nooit eerder lichtte een gemeente haar volledige toekomstvisie op het gebied van infrastructuur en mobiliteit door op aspecten als luchtkwaliteit, geluid, ruimtelijke kwaliteit en gezondheid. Projectleider Jan Henk Tigelaar legt uit wat de meerwaarde is van de plan-m.e.r. “Ingrepen in de infrastructuur zijn altijd ook ruimtelijke ingrepen en hebben daarmee effect op de leefomgeving en op natuur en milieu. Om te zorgen dat die effecten een volwaardige plek krijgen in de besluitvorming, zijn veel plannen m.e.r.-plichtig. Voor plannen met een hoger abstractieniveau wordt een plan-m.e.r.-procedure doorlopen.

Een plan-m.e.r. laat op een strategisch beleidsniveau zien wat de effecten zijn van beleidskeuzes op het gebied van mobiliteit zoals het anders inrichten van wegen of meer openbaar vervoer. De plan-m.e.r. laat zien welke maatregelen de meeste winst opleveren voor mobiliteit, leefomgeving, natuur en milieu. In de gemeente Den Haag is bijvoorbeeld veel winst te halen met het stimuleren van schone (elektrische) voertuigen. Een plan-m.e.r. heeft de meeste zin als het onderzoek parallel loopt aan de beleidsontwikkeling. Door beide trajecten tegelijk te starten kan in een vroeg stadium een integrale afweging worden gemaakt en dus ook de beste keuzes. Door tijdig te starten met de plan-m.e.r. voorkom je vertraging.”

Info: janhenk.tigelaar@dhv.com

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: DHV, Jan Henk Tigelaar