Cargohopper Utrecht neemt tweede solar-elektrisch voertuig in gebruik

Tim Coronel, de eerste man ter wereld die de komende Dakar rally geheel elektrisch gaat rijden, nam vanmiddag samen met initiatiefnemer en eigenaar Jacques van der Linden officieel het tweede zonne-elektrische zero-emissie aangedreven voertuig van Cargohopper Utrecht in gebruik.

Cargohopper II is een kleine trekker/trailer die geschikt is voor het vervoer van pallets en rolcontainers. Het is een aanvulling op de al bestaande Cargohopper I die al 2,5 jaar op zonne-elektrische energie pakketten in de Utrechtse binnenstad aflevert. Met de komst van het nieuwe voertuig gaat de wens van Cargohopper Utrecht in vervulling, op duurzame energie, een compleet servicepakket te kunnen bieden voor Utrecht en omstreken.

Cargohopper II is een negen meter lang voertuig met de nieuwste stand van de techniek. Het trekkende voertuig is het nieuwste model van Alké, die ook leverancier is van Cargohopper I. De nieuwe Alké XT rijdt veel sneller, mag meer trekken en heeft een grotere actieradius zodat dat Cargohopper nu ook de buitenwijken van Utrecht en zelfs de omliggende plaatsen kan bevoorraden. De high output zonnecellen zijn geïntegreerd in het speciale lichtdoorlatende glazen trailerdak en leveren per vierkante meter oppervlak 22 procent meer energie dan de panelen die op de Cargohopper I zijn gebruikt. Cargohopper II is door eigenaar Hoek Transport zelf ontwikkeld in samenwerking met Divaco Benelux en SolarCar International.

De Utrechtse wethouder voor verkeer Frits Lintmeijer vertelde in zijn speech er trots op te zijn dat de stad Utrecht als eerste Nederlandse gemeente Cargohopper mocht verwelkomen vooral ook omdat Cargohopper laat zien, dat binnenstedelijke stadsdistributie verbeterd wordt door de transportbranche zelf. En een brug slaat tussen de belangen van overheden en transporteurs. Hij onderstreepte het belang daarvan omdat Utrecht de komende vier jaar efficiënt zowel elektrische mobiliteit als elektrisch aangedreven goederenvervoer in de stad te wil stimuleren.

Directeur van de Benelux distributieketen TransMission, waarvan Cargohopper binnen Hoek Transport een onderdeel is, toonde zich blij dat het tweede voertuig er nu eindelijk is. Dit temeer daar hij in Amsterdam op het punt staat een identieke dienstverlening te openen met vier Cargohoppers. Hij heeft daarbij dankbaar gebruik gemaakt van de ervaringen van Utrecht. Hij prees de goodwill van de politiek voor duurzame projecten maar hekelde tegelijkertijd het gebrek aan een consistent beleid waardoor het veel duurzame plannen onnodig moeilijk gemaakt wordt om van de grond te komen.

Cargohopper Utrecht is het enige niet gesubsidieerde stadsdistributiesysteem dat er tot nu tot in slaagt succesvol op duurzame wijze nagenoeg zero-emissie te vervoeren. Het privaat gefinancierde project begon 2,5 jaar geleden met het een 16 meter lange smalle stadstrein voor de aflevering van pakketten in de Utrechtse binnenstad. Cargohopper maakte als distributieconcept vanaf dag één furore en groeide snel uit tot rolvoorbeeld in binnen- en buitenland. In Nederland zijn er inmiddels gelijksoortige projecten in Zutphen en Deventer. Enschede volgt op 23 september en Amsterdam wat later dit jaar.

Cargohopper won samen met de gemeente Utrecht de prestigieuze Nationale Distributie Award 2009 voor het beste binnenstad distributieconcept van Nederland. Dit jaar kregen zowel de gemeente Utrecht als Hoek Transport de Lean and Green Award uitgereikt van het Connektprogramma Duurzame Logistiek. Dit programma wil een concrete en pragmatische bijdrage leveren aan de verduurzaming van de logistieke keten. Daarbij gaan kostenbesparing en reductie van CO2  hand in hand. Het programma wordt uitgevoerd door Connekt namens het ministerie van Infrastructuur en Milieu.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Cargohopper Utrecht