Uniek schip kan zelf containers laden en lossen

Amsterdam – 20 januari 2006 werd in Amsterdam het nieuwe binnenvaartschip ms ‘Mercurius Amsterdam’ van rederij Mercurius Scheepvaart, officieel gedoopt en in gebruik genomen. Dit schip beschikt over een eigen containerkraan, waarmee het overal langs het water zelfstandig containers kan laden en lossen, mits er afmeervoorzieningen zijn. Hiermee is het innovatieve schip onafhankelijk van terminals of kranen aan wal. Het schip gaat dagelijks in de Noordelijke Randstad containers vervoeren tussen bedrijven, afzet- en ophaal punten en terminals, en biedt zo de mogelijkheid om het zware vervoer binnen de regio van de weg naar het water te verplaatsen.

Wethouder Mark van der Horst (haven) heeft hoge verwachtingen van deze innovatie: ‘Betrouwbaar bereikbaar blijven als Noordelijke Randstad vraagt veel inventiviteit. Het is een goede zaak dat Haven Amsterdam en het bedrijfsleven de handen ineen hebben geslagen om beschikbare infrastructuur te benutten. Deze regio is zeer waterrijk, en de waterwegen bieden nog volop vervoerscapaciteit. Dit nieuwe vervoersconcept kan zorgen voor minder congestie en een schoner en veiliger goederentransport.’

De Mercurius Amsterdam is 86 meter lang, 11,40 meter breed en kan 144 TEU vervoeren. De kraan heeft een hefvermogen van 35 ton, een reikwijdte van 30 meter en een capaciteit van 18 handelingen per uur.

De doophandeling werd verricht door mevrouw Jacquie Waller, de echtgenote van havendirecteur Hans Gerson, in aanwezigheid van Robert Zimmerman Sr., directeur van rederij Mercurius Scheepvaart, Dick van den Broek Humphreij, directeur EVO, potentiële gebruikers en andere betrokkenen.

Nieuw logistiek concept ‘AMSbarge’
De ‘Mercurius Amsterdam’ is de spil binnen het nieuwe logistieke concept ‘AMSbarge’ (Amsterdam Barge Concept), dat Haven Amsterdam samen met een aantal bedrijven ontwikkelde. Doel was om te komen tot een alternatief voor het goederenvervoer over de weg op korte afstanden.

Het logistiek concept AMSbarge bestaat ondermeer uit het containerkraanschip zelf, afzet en ophaalpunten voor containers in de regio, aansluiting van bedrijven aan het water op bestaande diensten (d.w.z. op startpunten van intermodale lijnverbindingen op Amsterdam per rail, lucht, binnenvaart en zeevaart) en de opzet van een dagelijkse pendeldienst.

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Haven Amsterdam