EVO en TLN: schade door files weer toegenomen

Zoetermeer – De financiële schade voor de Nederlandse economie als gevolg van files komt in 2005 uit op 492 miljoen euro: een toename van 4% ten opzichte van 2004. Dit voorspelt de nieuwe Economische Wegwijzer van EVO en TLN.
De Economische Wegwijzer presenteert ieder half jaar de top-20 van duurste files in Nederland. De kostenpost raakt niet alleen het goederenvervoer over de weg, maar werkt door in de totale logistieke keten. Daarmee zorgt de toenemende schade voor een rem op de economische ontwikkeling, terwijl juist een impuls nodig is.

Meer spitsstroken nodig

Als de spitsstroken niet waren geopend dan was de schade nog 58 miljoen euro hoger uitgevallen. EVO en TLN vinden dan ook dat het kabinet moet voorkomen dat de aanleg van spitsstroken nog meer vertraging oploopt.
Het aanleggen van spitsstroken lost echter niet alle problemen op. Zo zijn op de A2 Holendrecht – Oudenrijn, A2 Zaltbommel – ’s-Hertogenbosch en A50 Ewijk – Grijsoord juist problemen ontstaan doordat verderop spitsstroken zijn geopend. Deze knelpunten waren niet nodig geweest als ook op de aansluitende delen meer wegcapaciteit was gekomen.

EVO en TLN stellen voor dat Verkeer en Waterstaat een prijsvraag uitschrijft voor de knelpunten op de A27 Breda – Utrecht en knooppunt Hoevelaken. Dit zijn de nummers drie en vier van de Economische Wegwijzer en voor deze knelpunten zijn nog geen oplossingen bedacht. Weliswaar zijn rond knooppunt Hoevelaken spitsstroken gepland, maar die zijn onvoldoende om de groei van het verkeer op te vangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO en TLN

EVO en TLN: schade door files weer toegenomen | Infrasite

EVO en TLN: schade door files weer toegenomen

Zoetermeer – De financiële schade voor de Nederlandse economie als gevolg van files komt in 2005 uit op 492 miljoen euro: een toename van 4% ten opzichte van 2004. Dit voorspelt de nieuwe Economische Wegwijzer van EVO en TLN.
De Economische Wegwijzer presenteert ieder half jaar de top-20 van duurste files in Nederland. De kostenpost raakt niet alleen het goederenvervoer over de weg, maar werkt door in de totale logistieke keten. Daarmee zorgt de toenemende schade voor een rem op de economische ontwikkeling, terwijl juist een impuls nodig is.

Meer spitsstroken nodig

Als de spitsstroken niet waren geopend dan was de schade nog 58 miljoen euro hoger uitgevallen. EVO en TLN vinden dan ook dat het kabinet moet voorkomen dat de aanleg van spitsstroken nog meer vertraging oploopt.
Het aanleggen van spitsstroken lost echter niet alle problemen op. Zo zijn op de A2 Holendrecht – Oudenrijn, A2 Zaltbommel – ’s-Hertogenbosch en A50 Ewijk – Grijsoord juist problemen ontstaan doordat verderop spitsstroken zijn geopend. Deze knelpunten waren niet nodig geweest als ook op de aansluitende delen meer wegcapaciteit was gekomen.

EVO en TLN stellen voor dat Verkeer en Waterstaat een prijsvraag uitschrijft voor de knelpunten op de A27 Breda – Utrecht en knooppunt Hoevelaken. Dit zijn de nummers drie en vier van de Economische Wegwijzer en voor deze knelpunten zijn nog geen oplossingen bedacht. Weliswaar zijn rond knooppunt Hoevelaken spitsstroken gepland, maar die zijn onvoldoende om de groei van het verkeer op te vangen.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: EVO en TLN