Gratis openbaar vervoer Den Haag stopt per 1 januari

Den Haag – Met ingang van 1 januari 2005 moeten reizigers met de buslijnen 88 en 95 tussen Den Haag en de Bollenstreek weer het normale tarief gaan betalen. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland besloten. Nu zijn beide buslijnen bij wijze van proef gratis. De provincie doet een proef met gratis openbaar vervoer om te kijken of de filedruk op de A44 zou verminderen indien automobilisten hun auto laten staan wanneer de rit met de bus gratis is. Hoewel het aantal passagiers verdrievoudigde, bleken de files op de A44 en de N44 niet korter te worden.

Een ander aspect is dat nog een jaar gratis OV op dit traject geen andere informatie oplevert dan er nu is. Sterker, het weer invoeren van het normale tarief levert waarschijnlijk interessantere gegevens op, zo verwacht de provincie.

Chipcard
Zuid-Holland is tevreden met het verloop van de proef. Gedeputeerde Asje van Dijk : “Als in 2006 overal de chipcard is ingevoerd zouden we kunnen bezien of met bijvoorbeeld tariefdifferentiatie op dit traject of op andere trajecten mensen bereid zijn hun auto te laten staan en de files korter kunnen worden. Zo kunnen we in heel Zuid-Holland de druk op het wegennet”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland

Gratis openbaar vervoer Den Haag stopt per 1 januari | Infrasite

Gratis openbaar vervoer Den Haag stopt per 1 januari

Den Haag – Met ingang van 1 januari 2005 moeten reizigers met de buslijnen 88 en 95 tussen Den Haag en de Bollenstreek weer het normale tarief gaan betalen. Dat hebben Gedeputeerde Staten van Zuid-Holland besloten. Nu zijn beide buslijnen bij wijze van proef gratis. De provincie doet een proef met gratis openbaar vervoer om te kijken of de filedruk op de A44 zou verminderen indien automobilisten hun auto laten staan wanneer de rit met de bus gratis is. Hoewel het aantal passagiers verdrievoudigde, bleken de files op de A44 en de N44 niet korter te worden.

Een ander aspect is dat nog een jaar gratis OV op dit traject geen andere informatie oplevert dan er nu is. Sterker, het weer invoeren van het normale tarief levert waarschijnlijk interessantere gegevens op, zo verwacht de provincie.

Chipcard
Zuid-Holland is tevreden met het verloop van de proef. Gedeputeerde Asje van Dijk : “Als in 2006 overal de chipcard is ingevoerd zouden we kunnen bezien of met bijvoorbeeld tariefdifferentiatie op dit traject of op andere trajecten mensen bereid zijn hun auto te laten staan en de files korter kunnen worden. Zo kunnen we in heel Zuid-Holland de druk op het wegennet”.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht provincie Zuid-Holland