Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)

Tom van der Pouw van Ravesteijn in IJsselstein: ‘Wij willen nooit misgrijpen’

Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)

Zonder graven de weg banen voor een ondergrondse kabel of leiding. Dat is de specialiteit van Ravesteijn BV in IJsselstein. Of eigenlijk: één van de specialismen, want het bedrijf voelt zich thuis in veel van het fijnere en gespecialiseerde aannemerswerk. Boogzinkeren is een van de technieken die ze uitvoeren. Met PE-mantelbuis van onze partner Pion Kunststoffen, waarover later meer.

Wie een leiding of kabel onder een weg door wil leggen heeft de keuze: de weg opengraven of de leiding of kabel er onderdoor trekken. Dat laatste is uiteraard een stuk aantrekkelijker. De weg hoeft niet opengebroken te worden en later weer gerepareerd. En het verkeer kan tijdens de klus gewoon doorgang vinden.

Sloot

Een van de technieken die dan toegepast kan worden is boogzinkeren. In de kantine van het kantoor boven de werkplaats van Ravesteijn op het bedrijventerrein in IJsselstein pakt bedrijfsleider Tom van der Pouw er een notitieblok bij. Hij tekent een woning en een sloot. ‘De bewoner van deze woning wil glasvezel. Dat kunnen we realiseren door via boogzinkeren de kabel onder de sloot door te trekken. Dat doen we door eerst een buis, onder de sloot door, naar de ander kant te spuiten.’

Het gaat om een speciale buis die zeer precies van een straal is voorzien. Daardoor graaft de voorkant zich een weg onder de sloot. Door de ronding komt hij aan de andere kant ook weer boven. Tijdens het proces worden er meerdere segmenten op de buis geschoven, die zodoende steeds langer wordt.

Bentoniet

Door de buis wordt water gespoten. Dat zorgt ervoor dat de kop zich makkelijker door de grond graaft. Soms wordt bentoniet gebruikt. Dat heeft als resultaat dat het tunneltje een stevige wand krijgt en niet meteen alweer instort, waar vooral bij zanderige grond kans op is. De volgende stappen zijn het groter maken van de doorgang en er uiteindelijk een PE-mantelbuis doorheen trekken. Uiteinden afwerken en de onderdoorgang ligt klaar voor de aannemer die er naar gelang het project een bundel glasvezel, een stroomkabel of bijvoorbeeld een waterleiding doorheen trekt.

Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)
Boogzinkeren in de praktijk (bron: Ravesteijn BV)

Rondingen

Het klinkt zo hier opgeschreven als een eenvoudig klusje. Maar er komt toch meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Hoe regel je bijvoorbeeld waar je uitkomt als je aan de ene kant van de geschetste sloot begint te boren? En hoe diep ga je? Van der Pouw laat zien dat de medewerkers beschikken over verschillende boogzinkerstangen die samen verschillende stralen hebben

‘Met een straal van 5 meter kom je in principe 10 meter verder uit en is het diepste punt 5 meter. Je kunt ook een andere straal nemen. Of niet een intredehoek van 90 grande, maar een andere intredehoek. Dan kom je minder ver en ga je minder diep, maar het kan zijn dat dat juist de bedoeling is.’

De afstand die ondergronds met boogzinkeren overbrugd kan worden loopt van een meter of 6 tot 30 à 40 meter, zeggen ze bij Ravesteijn. Wat verbazingwekkend is, is de nauwkeurigheid waarmee de ‘boring’ gestuurd wordt. Een beetje afhankelijk van de afstand komt de kop binnen een halve meter speling boven de grond van waar het gepland was.

Transformatorstation (bron: Ravensteijn BV)
Transformatorstation (bron: Ravensteijn BV)

Transformatiestations

Het tekent wel een beetje het segment waar Ravestijn zich heeft gepositioneerd: het fijnere werk met meer precisie. Zo zijn ze gespecialiseerd in slopen zonder aan de omgeving schade te doen. Verder doen ze kleinschalig hei- en grondwerk waar bij hun mini-heistelling zelfs door een deur van 80 breed een tuin binnenrijdt. En dan zijn er wat ze zelf noemen de specials: speciaal ontwikkelde technieken aanvullende op de hoofdwerkzaamheden, zoals boogboren, fundatiewerk voor transformatorstations, asfaltzagen, dämmeren en telecomkasten.

Vooral met de transformatorstations is een deel van de veertig medewerkers van het bedrijf de laatste tijd erg druk. Door de enorme vraag naar elektriciteitstoepassingen als bijvoorbeeld zonnepanelen en autolaadpalen is de vraag naar een nieuwe of een zwaardere aansluiting groot. En dan moet er al snel een nieuwe wijkkast of een groter betreedbaar transformator station geplaatst worden. Een groeimarkt en een belangrijke stap voor de energietransitie, ook voor Ravesteijn, zegt Van der Pouw.

Mantelbuis (bron: Ravesteijn BV)
Mantelbuis (bron: Ravesteijn BV)

Mantelbuizen

Dan nog even over die mantelbuizen. Die betrekken jullie exclusief van Pion. Waarom? ‘Dat heeft er vooral mee te maken dat we eerder een slechte ervaring hadden met een andere leverancier. Wij willen dat we op onze leverancier kunnen rekenen, dat klopt bij Pion. Een langdurige relatie is voor ons belangrijk, het gaat mij niet om de allerlaagste prijs die tot de laatste 10 procent wordt uitgeknepen.’

‘Wij willen nooit misgrijpen. De afspraak die we met Pion hebben gemaakt is dat zij voor ons voorraad aan mantelbuizen houden. Zij zijn met het voorstel gekomen. En het is voor beide partijen interessant.’

Auteur: Bart Oosterveld

Tom van der Pouw van Ravesteijn in IJsselstein: ‘Wij willen nooit misgrijpen’ | Infrasite
Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)

Tom van der Pouw van Ravesteijn in IJsselstein: ‘Wij willen nooit misgrijpen’

Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)

Zonder graven de weg banen voor een ondergrondse kabel of leiding. Dat is de specialiteit van Ravesteijn BV in IJsselstein. Of eigenlijk: één van de specialismen, want het bedrijf voelt zich thuis in veel van het fijnere en gespecialiseerde aannemerswerk. Boogzinkeren is een van de technieken die ze uitvoeren. Met PE-mantelbuis van onze partner Pion Kunststoffen, waarover later meer.

Wie een leiding of kabel onder een weg door wil leggen heeft de keuze: de weg opengraven of de leiding of kabel er onderdoor trekken. Dat laatste is uiteraard een stuk aantrekkelijker. De weg hoeft niet opengebroken te worden en later weer gerepareerd. En het verkeer kan tijdens de klus gewoon doorgang vinden.

Sloot

Een van de technieken die dan toegepast kan worden is boogzinkeren. In de kantine van het kantoor boven de werkplaats van Ravesteijn op het bedrijventerrein in IJsselstein pakt bedrijfsleider Tom van der Pouw er een notitieblok bij. Hij tekent een woning en een sloot. ‘De bewoner van deze woning wil glasvezel. Dat kunnen we realiseren door via boogzinkeren de kabel onder de sloot door te trekken. Dat doen we door eerst een buis, onder de sloot door, naar de ander kant te spuiten.’

Het gaat om een speciale buis die zeer precies van een straal is voorzien. Daardoor graaft de voorkant zich een weg onder de sloot. Door de ronding komt hij aan de andere kant ook weer boven. Tijdens het proces worden er meerdere segmenten op de buis geschoven, die zodoende steeds langer wordt.

Bentoniet

Door de buis wordt water gespoten. Dat zorgt ervoor dat de kop zich makkelijker door de grond graaft. Soms wordt bentoniet gebruikt. Dat heeft als resultaat dat het tunneltje een stevige wand krijgt en niet meteen alweer instort, waar vooral bij zanderige grond kans op is. De volgende stappen zijn het groter maken van de doorgang en er uiteindelijk een PE-mantelbuis doorheen trekken. Uiteinden afwerken en de onderdoorgang ligt klaar voor de aannemer die er naar gelang het project een bundel glasvezel, een stroomkabel of bijvoorbeeld een waterleiding doorheen trekt.

Boogzinkeren (bron: Ravesteijn BV)
Boogzinkeren in de praktijk (bron: Ravesteijn BV)

Rondingen

Het klinkt zo hier opgeschreven als een eenvoudig klusje. Maar er komt toch meer bij kijken dan je op het eerste gezicht zou zeggen. Hoe regel je bijvoorbeeld waar je uitkomt als je aan de ene kant van de geschetste sloot begint te boren? En hoe diep ga je? Van der Pouw laat zien dat de medewerkers beschikken over verschillende boogzinkerstangen die samen verschillende stralen hebben

‘Met een straal van 5 meter kom je in principe 10 meter verder uit en is het diepste punt 5 meter. Je kunt ook een andere straal nemen. Of niet een intredehoek van 90 grande, maar een andere intredehoek. Dan kom je minder ver en ga je minder diep, maar het kan zijn dat dat juist de bedoeling is.’

De afstand die ondergronds met boogzinkeren overbrugd kan worden loopt van een meter of 6 tot 30 à 40 meter, zeggen ze bij Ravesteijn. Wat verbazingwekkend is, is de nauwkeurigheid waarmee de ‘boring’ gestuurd wordt. Een beetje afhankelijk van de afstand komt de kop binnen een halve meter speling boven de grond van waar het gepland was.

Transformatorstation (bron: Ravensteijn BV)
Transformatorstation (bron: Ravensteijn BV)

Transformatiestations

Het tekent wel een beetje het segment waar Ravestijn zich heeft gepositioneerd: het fijnere werk met meer precisie. Zo zijn ze gespecialiseerd in slopen zonder aan de omgeving schade te doen. Verder doen ze kleinschalig hei- en grondwerk waar bij hun mini-heistelling zelfs door een deur van 80 breed een tuin binnenrijdt. En dan zijn er wat ze zelf noemen de specials: speciaal ontwikkelde technieken aanvullende op de hoofdwerkzaamheden, zoals boogboren, fundatiewerk voor transformatorstations, asfaltzagen, dämmeren en telecomkasten.

Vooral met de transformatorstations is een deel van de veertig medewerkers van het bedrijf de laatste tijd erg druk. Door de enorme vraag naar elektriciteitstoepassingen als bijvoorbeeld zonnepanelen en autolaadpalen is de vraag naar een nieuwe of een zwaardere aansluiting groot. En dan moet er al snel een nieuwe wijkkast of een groter betreedbaar transformator station geplaatst worden. Een groeimarkt en een belangrijke stap voor de energietransitie, ook voor Ravesteijn, zegt Van der Pouw.

Mantelbuis (bron: Ravesteijn BV)
Mantelbuis (bron: Ravesteijn BV)

Mantelbuizen

Dan nog even over die mantelbuizen. Die betrekken jullie exclusief van Pion. Waarom? ‘Dat heeft er vooral mee te maken dat we eerder een slechte ervaring hadden met een andere leverancier. Wij willen dat we op onze leverancier kunnen rekenen, dat klopt bij Pion. Een langdurige relatie is voor ons belangrijk, het gaat mij niet om de allerlaagste prijs die tot de laatste 10 procent wordt uitgeknepen.’

‘Wij willen nooit misgrijpen. De afspraak die we met Pion hebben gemaakt is dat zij voor ons voorraad aan mantelbuizen houden. Zij zijn met het voorstel gekomen. En het is voor beide partijen interessant.’

Auteur: Bart Oosterveld