Aanleg R2R op RTHA1 (foto: Dura Vermeer)

Oude dakbedekking Schiphol hergebruikt in asfalt op Rotterdamse luchthaven

Aanleg asfalt op Rotterdam The Hague Airport met daarin bitumen uit oude daken Foto: Dura Vermeer

Rotterdam The Hague Airport heeft een nieuwe asfaltbaan met een bijzondere grondstof. Bij de productie van het asfalt is bitumen gebruikt, dat afkomstig is van het oude dak van een groot logistiek centrum op luchthaven Schiphol. Het project kwam tot stand door een samenwerking tussen Roof2Road, Dura Vermeer, GBN, Lek Mining en BAM.

Lek Mining heeft het bitumen dak verwijderd, waarna Roof2Road de dakbedekking heeft ingezameld. Daaruit is bitumen gewonnen als grondstof voor het asfalt op de Rotterdamse luchthaven. Dura Vermeer heeft het circulaire asfalt aangelegd. Roof2Road organiseert en faciliteert de recycling van bitumen daken om ze weer te verwerken in wegen. Dat doet het bedrijf nu al zo’n drie tot vier jaar.

Nieuwe bitumenketen

De activiteiten begonnen daarvoor al onder de noemer Roof2Roof, waarbij oude dakbedekking verwerkt werd tot nieuwe dakbedekking. “We hebben samen met de producenten van dakbedekking een nieuwe circulaire bitumenketen opgezet en werken daarbij samen met dakdekkers en sloopaannemers”, zegt Gerben Bijker, directeur en eigenaar van Roof2Road en Roof2Roof. “Om de kringloop verder te sluiten, is de strategie ook Roof2Road.” Voor de demontage van de daken zet het bedrijf gecertificeerde partners in. De daken die goed bevonden worden voor hergebruik, worden bij Roof2Roof en per bitumensoort opgeslagen, geschoond, nabewerkt en daarna gegranuleerd.

Bitumen in dakbedekking is een duurzaam alternatief bindmiddel voor het traditionele bitumen dat gewonnen wordt uit aardolie. Daar komt bij dat die laatste grondstof schaarser wordt doordat raffinaderijen sluiten, stelt Bijker. Uit onderzoeken blijkt volgens hem dat de kwaliteit van bitumen uit daken minstens even goed is, mogelijk zelfs beter. Daardoor gaat asfalt waar bitumen van daken in zit langer mee dan traditioneel asfalt en is bovendien sterker. “De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het uiteindelijk goedkoper.”

Productieproces

Het bitumen-granulaat kan volgens Bijker zonder problemen in het productieproces gebruikt worden door asfaltcentrales, zij het niet in vloeibare vorm zoals traditioneel bitumen, maar in korrelvorm. Dura Vermeer, een van de vaste aannemers waarmee Roof2Road samenwerkt, heeft de eigen centrale begin dit jaar uitgebreid met een aparte invoerbunker om het Roof2Road-bitumen op een gecontroleerde manier toe te voegen tijdens de asfaltproductie.

Zo’n veertig procent van de geïnspecteerde daken is niet geschikt om hergebruikt te worden, schat Bijker, bijvoorbeeld vanwege de aanwezigheid van teer en asbest. Van wat resteert kunnen evengoed heel veel nieuwe daken of wegen gemaakt worden. “We hebben een significante aanvoer en willen gaan opschalen. Het is geen klein initiatief meer.”

Keten sluiten binnen Schiphol Group

Hoewel Roof2Road al zo’n tien projecten heeft uitgevoerd, springt het hergebruik van bitumen op Rotterdam The Hague Airport er volgens Bijker echt uit. “We hebben een circulaire kringloop gesloten binnen de Schiphol Group. We hebben een heel groot dak gedemonteerd en dat is weer teruggekomen in asfalt voor datzelfde concern. En ook nog eens op een hoogwaardige manier: van een hoogwaardig dak naar een zwaar belaste asfaltweg, waar crashtenders en de brandweer overheen rijden. Dat is een wereldprimeur.”

Wat volgens hem zou helpen om de opmars van hergebruikt bitumen te stimuleren, is als opdrachtgevers op grotere schaal circulair gaan inkopen. Dat gebeurt nu nog mondjesmaat. Gemeenten als Groningen, Dronten, Haarlem, Rotterdam en Almere geven al het goede voorbeeld door concreet aan de slag te gaan met duurzaamheid. Datzelfde geldt voor de gemeenten en de provincies binnen de Metropoolregio Amsterdam, die een convenant sloten met afspraken over circulair inkopen.

Project in Dronten

Roof2Road is op dit moment ook betrokken bij een project in Flevoland. Daarbij wordt het oude dak van het gesloopte zwembad Overboord in Dronten gebruikt voor de nieuwe wegbedekking in diezelfde gemeente bij de herinrichting van De Zuid. Nieuw asfalt aanbrengen is onderdeel van die reconstructie. Dat gebeurt door infra-aannemer Roelofs, net als Dura Vermeer een van de vaste partners waarmee Roof2Road samenwerkt.

Foto: Dura Vermeer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Oude dakbedekking Schiphol hergebruikt in asfalt op Rotterdamse luchthaven | Infrasite
Aanleg R2R op RTHA1 (foto: Dura Vermeer)

Oude dakbedekking Schiphol hergebruikt in asfalt op Rotterdamse luchthaven

Aanleg asfalt op Rotterdam The Hague Airport met daarin bitumen uit oude daken Foto: Dura Vermeer

Rotterdam The Hague Airport heeft een nieuwe asfaltbaan met een bijzondere grondstof. Bij de productie van het asfalt is bitumen gebruikt, dat afkomstig is van het oude dak van een groot logistiek centrum op luchthaven Schiphol. Het project kwam tot stand door een samenwerking tussen Roof2Road, Dura Vermeer, GBN, Lek Mining en BAM.

Lek Mining heeft het bitumen dak verwijderd, waarna Roof2Road de dakbedekking heeft ingezameld. Daaruit is bitumen gewonnen als grondstof voor het asfalt op de Rotterdamse luchthaven. Dura Vermeer heeft het circulaire asfalt aangelegd. Roof2Road organiseert en faciliteert de recycling van bitumen daken om ze weer te verwerken in wegen. Dat doet het bedrijf nu al zo’n drie tot vier jaar.

Nieuwe bitumenketen

De activiteiten begonnen daarvoor al onder de noemer Roof2Roof, waarbij oude dakbedekking verwerkt werd tot nieuwe dakbedekking. “We hebben samen met de producenten van dakbedekking een nieuwe circulaire bitumenketen opgezet en werken daarbij samen met dakdekkers en sloopaannemers”, zegt Gerben Bijker, directeur en eigenaar van Roof2Road en Roof2Roof. “Om de kringloop verder te sluiten, is de strategie ook Roof2Road.” Voor de demontage van de daken zet het bedrijf gecertificeerde partners in. De daken die goed bevonden worden voor hergebruik, worden bij Roof2Roof en per bitumensoort opgeslagen, geschoond, nabewerkt en daarna gegranuleerd.

Bitumen in dakbedekking is een duurzaam alternatief bindmiddel voor het traditionele bitumen dat gewonnen wordt uit aardolie. Daar komt bij dat die laatste grondstof schaarser wordt doordat raffinaderijen sluiten, stelt Bijker. Uit onderzoeken blijkt volgens hem dat de kwaliteit van bitumen uit daken minstens even goed is, mogelijk zelfs beter. Daardoor gaat asfalt waar bitumen van daken in zit langer mee dan traditioneel asfalt en is bovendien sterker. “De aanlegkosten van wegen die van dit soort asfalt gebruik maken zijn gelijk, maar door de langere levensduur is het uiteindelijk goedkoper.”

Productieproces

Het bitumen-granulaat kan volgens Bijker zonder problemen in het productieproces gebruikt worden door asfaltcentrales, zij het niet in vloeibare vorm zoals traditioneel bitumen, maar in korrelvorm. Dura Vermeer, een van de vaste aannemers waarmee Roof2Road samenwerkt, heeft de eigen centrale begin dit jaar uitgebreid met een aparte invoerbunker om het Roof2Road-bitumen op een gecontroleerde manier toe te voegen tijdens de asfaltproductie.

Zo’n veertig procent van de geïnspecteerde daken is niet geschikt om hergebruikt te worden, schat Bijker, bijvoorbeeld vanwege de aanwezigheid van teer en asbest. Van wat resteert kunnen evengoed heel veel nieuwe daken of wegen gemaakt worden. “We hebben een significante aanvoer en willen gaan opschalen. Het is geen klein initiatief meer.”

Keten sluiten binnen Schiphol Group

Hoewel Roof2Road al zo’n tien projecten heeft uitgevoerd, springt het hergebruik van bitumen op Rotterdam The Hague Airport er volgens Bijker echt uit. “We hebben een circulaire kringloop gesloten binnen de Schiphol Group. We hebben een heel groot dak gedemonteerd en dat is weer teruggekomen in asfalt voor datzelfde concern. En ook nog eens op een hoogwaardige manier: van een hoogwaardig dak naar een zwaar belaste asfaltweg, waar crashtenders en de brandweer overheen rijden. Dat is een wereldprimeur.”

Wat volgens hem zou helpen om de opmars van hergebruikt bitumen te stimuleren, is als opdrachtgevers op grotere schaal circulair gaan inkopen. Dat gebeurt nu nog mondjesmaat. Gemeenten als Groningen, Dronten, Haarlem, Rotterdam en Almere geven al het goede voorbeeld door concreet aan de slag te gaan met duurzaamheid. Datzelfde geldt voor de gemeenten en de provincies binnen de Metropoolregio Amsterdam, die een convenant sloten met afspraken over circulair inkopen.

Project in Dronten

Roof2Road is op dit moment ook betrokken bij een project in Flevoland. Daarbij wordt het oude dak van het gesloopte zwembad Overboord in Dronten gebruikt voor de nieuwe wegbedekking in diezelfde gemeente bij de herinrichting van De Zuid. Nieuw asfalt aanbrengen is onderdeel van die reconstructie. Dat gebeurt door infra-aannemer Roelofs, net als Dura Vermeer een van de vaste partners waarmee Roof2Road samenwerkt.

Foto: Dura Vermeer

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite