Ingebruikname elektriciteitsnet N470

Zuid-Hollandse N470 met zelfvoorzienend energienet klaar

Foto: Stephan Tellier

De vernieuwde en verduurzaamde N470 tussen Delft en Zoetermeer is klaar. Met de ingebruikname van een eigen elektriciteitsnetwerk zijn alle werkzaamheden afgerond. De provinciale weg is in staat lokaal energie op te wekken en weer te gebruiken voor de verlichting langs de weg. Het project van de provincie Zuid-Holland is uitgevoerd door Boskalis Nederland, ingenieursbureau Tauw en Dinniq.

De zonnepanelen in het geluidsscherm bij Delfgauw wekken voldoende energie op om 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg van stroom te voorzien. De overdag opgewekte energie wordt opgeslagen in een batterij om vervolgens ’s avonds gebruikt te worden voor de verlichting. Langs 5 kilometer van de 17 kilometer lange weg werken alle verkeerslichten en lichtmasten op dit netwerk. Tegelijkertijd zijn de oude lampen vervangen door led-armaturen. Dat het elektriciteitsnetwerk van de weg nagenoeg zelfvoorzienend is ontlast het lokale stroomnet.

CO2-negatief

Bij de vernieuwing van de weg zijn in totaal zestien innovaties toegepast. De provincie Zuid-Holland wil met al die producten en technieken ervaring opdoen om uiteindelijk alle wegen in de provincie CO2-negatief te krijgen.

Bij de N470 is dat alvast gelukt. De 1.600 ton CO2 die werd uitgestoten bij de renovatie van de weg wordt tijdens de gehele verdere levensduur ruimschoots gecompenseerd. Dat gebeurt niet alleen door het elektriciteitsnetwerk, maar ook door de aanleg van asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt.

Nieuwe asfaltmengels en biobased verkeersborden

Andere innovaties die in de provinciale weg beproefd worden zijn onder meer nieuwe asfaltmengsels, zoals asfalt dat verwerkt is met houtvezel en asfalt met hoge percentages gerecycled materiaal. Verder zijn er verkeersborden en hectometerpaaltjes neergezet die hergebruikt zijn of die gemaakt zijn van natuurvezel. De komende jaren wil de provincie nog meer noviteiten toevoegen. Komend voorjaar komen er een geluidscherm van duurzaam hennephoutvezel en een middenbarrier van gerecycled beton. Deze twee producten komen voort uit een eerste innovatiewedstrijd. Het doel is om meer van die wedstrijden uit te schrijven en de winnende inzendingen ook echt te gaan toepassen.

Eerder deed de provincie Zuid-Holland ook al ervaring op met een andere innovatieve weg: op een deel van de N211 in het Westland. Alle toegepaste producten en technieken die bruikbaar zijn gebleken bij zowel de N470 en de N211 wil de provincie ook gaan toepassen op andere wegen.

Foto: Stephan Tellier

Lees ook

Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Zuid-Hollandse N470 met zelfvoorzienend energienet klaar | Infrasite
Ingebruikname elektriciteitsnet N470

Zuid-Hollandse N470 met zelfvoorzienend energienet klaar

Foto: Stephan Tellier

De vernieuwde en verduurzaamde N470 tussen Delft en Zoetermeer is klaar. Met de ingebruikname van een eigen elektriciteitsnetwerk zijn alle werkzaamheden afgerond. De provinciale weg is in staat lokaal energie op te wekken en weer te gebruiken voor de verlichting langs de weg. Het project van de provincie Zuid-Holland is uitgevoerd door Boskalis Nederland, ingenieursbureau Tauw en Dinniq.

De zonnepanelen in het geluidsscherm bij Delfgauw wekken voldoende energie op om 323 lichtmasten en 225 verkeerslichten langs de weg van stroom te voorzien. De overdag opgewekte energie wordt opgeslagen in een batterij om vervolgens ’s avonds gebruikt te worden voor de verlichting. Langs 5 kilometer van de 17 kilometer lange weg werken alle verkeerslichten en lichtmasten op dit netwerk. Tegelijkertijd zijn de oude lampen vervangen door led-armaturen. Dat het elektriciteitsnetwerk van de weg nagenoeg zelfvoorzienend is ontlast het lokale stroomnet.

CO2-negatief

Bij de vernieuwing van de weg zijn in totaal zestien innovaties toegepast. De provincie Zuid-Holland wil met al die producten en technieken ervaring opdoen om uiteindelijk alle wegen in de provincie CO2-negatief te krijgen.

Bij de N470 is dat alvast gelukt. De 1.600 ton CO2 die werd uitgestoten bij de renovatie van de weg wordt tijdens de gehele verdere levensduur ruimschoots gecompenseerd. Dat gebeurt niet alleen door het elektriciteitsnetwerk, maar ook door de aanleg van asfalt dat de rolweerstand van autobanden verlaagt.

Nieuwe asfaltmengels en biobased verkeersborden

Andere innovaties die in de provinciale weg beproefd worden zijn onder meer nieuwe asfaltmengsels, zoals asfalt dat verwerkt is met houtvezel en asfalt met hoge percentages gerecycled materiaal. Verder zijn er verkeersborden en hectometerpaaltjes neergezet die hergebruikt zijn of die gemaakt zijn van natuurvezel. De komende jaren wil de provincie nog meer noviteiten toevoegen. Komend voorjaar komen er een geluidscherm van duurzaam hennephoutvezel en een middenbarrier van gerecycled beton. Deze twee producten komen voort uit een eerste innovatiewedstrijd. Het doel is om meer van die wedstrijden uit te schrijven en de winnende inzendingen ook echt te gaan toepassen.

Eerder deed de provincie Zuid-Holland ook al ervaring op met een andere innovatieve weg: op een deel van de N211 in het Westland. Alle toegepaste producten en technieken die bruikbaar zijn gebleken bij zowel de N470 en de N211 wil de provincie ook gaan toepassen op andere wegen.

Foto: Stephan Tellier

Lees ook

Zuid-Holland heeft primeur met eerste CO2-negatieve weg

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite