Allard Castelein (l) en Markus Bangen. (Foto: Marc Nolte)

Havens Rotterdam en Duisburg willen samen waterstofhubs ontwikkelen

De havens van Rotterdam en Duisburg gaan hun samenwerking uitbreiden. Daartoe hebben de CEO’s van beide havenbedrijven een Letter of Intent ondertekend. De focus in de samenwerking ligt op digitalisering en energietransitie, zoals waterstofhubs.

De handtekeningen werden 9 mei door Markus Bangen, CEO Duisport, en Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam, onderaan de nieuwe plannen gezet. Die nieuwe plannen zijn een aanvulling op een eerdere  samenwerkingsovereenkomst uit 2020.

Beide havens willen onderzoeken of ze samen kunnen optrekken in de ontwikkeling van waterstofhubs. Rotterdam moet daarin de waterstofpoort van Europa worden en Duisport als Duitse hub hierin.

Verder zijn er afspraken gemaakt over samenwerkingen tussen de port community-systemen: Portbase in Rotterdam en RheinPorts Information System in Duisburg.

Digitalisering en energietransitie

‘We staan voor grote uitdagingen die we samen veel sneller, efficiënter en slimmer kunnen overwinnen’, zegt Markus Bangen. ‘Juist op het gebied van digitalisering en energietransitie is het belangrijk samen te werken en onze kennis en expertise te delen. Ik ben dan ook zeer verheugd dat we de vertrouwensrelatie tussen de havens van Duisburg en Rotterdam voortzetten.’

De havens zijn al lange tijd belangrijke handelspartners. Jaarlijks wordt onder meer dan een miljoen teu aan containers uitgewisseld.

Lees ook:

Duisburg bouwt terminal van de toekomst samen met Nederlandse bedrijf Heuvelman

Havenicoon Stadsgraanzuiger 19 weer terug in Rotterdam

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl

Havens Rotterdam en Duisburg willen samen waterstofhubs ontwikkelen | Infrasite
Allard Castelein (l) en Markus Bangen. (Foto: Marc Nolte)

Havens Rotterdam en Duisburg willen samen waterstofhubs ontwikkelen

De havens van Rotterdam en Duisburg gaan hun samenwerking uitbreiden. Daartoe hebben de CEO’s van beide havenbedrijven een Letter of Intent ondertekend. De focus in de samenwerking ligt op digitalisering en energietransitie, zoals waterstofhubs.

De handtekeningen werden 9 mei door Markus Bangen, CEO Duisport, en Allard Castelein, CEO Havenbedrijf Rotterdam, onderaan de nieuwe plannen gezet. Die nieuwe plannen zijn een aanvulling op een eerdere  samenwerkingsovereenkomst uit 2020.

Beide havens willen onderzoeken of ze samen kunnen optrekken in de ontwikkeling van waterstofhubs. Rotterdam moet daarin de waterstofpoort van Europa worden en Duisport als Duitse hub hierin.

Verder zijn er afspraken gemaakt over samenwerkingen tussen de port community-systemen: Portbase in Rotterdam en RheinPorts Information System in Duisburg.

Digitalisering en energietransitie

‘We staan voor grote uitdagingen die we samen veel sneller, efficiënter en slimmer kunnen overwinnen’, zegt Markus Bangen. ‘Juist op het gebied van digitalisering en energietransitie is het belangrijk samen te werken en onze kennis en expertise te delen. Ik ben dan ook zeer verheugd dat we de vertrouwensrelatie tussen de havens van Duisburg en Rotterdam voortzetten.’

De havens zijn al lange tijd belangrijke handelspartners. Jaarlijks wordt onder meer dan een miljoen teu aan containers uitgewisseld.

Lees ook:

Duisburg bouwt terminal van de toekomst samen met Nederlandse bedrijf Heuvelman

Havenicoon Stadsgraanzuiger 19 weer terug in Rotterdam

Auteur: Jelmer Bastiaans

Bron: Schuttevaer.nl