Spoorverbinding

ProRail gunt Movares contract voor Zuidwestboog Meteren

Spoorbeheerder ProRail en ingenieursbureau Movares hebben vorige week donderdag een contract ondertekend voor de realisatie van de Zuidwestboog Meteren. De start van het project is in april 2022 en in 2029 maken de treinen volgens de planning van de nieuwe spoorboog gebruik.

De Zuidwestboog Meteren maakt het straks mogelijk om treinen vanaf de Betuweroute naar het zuiden af te laten buigen. Het project Zuidwestboog Meteren maakt onderdeel uit van de PHS Corridor Goederenroutering Zuid-Nederland. Tussen de haven van Rotterdam en het zuiden van het land gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom wordt bij het Gelderse Meteren tussen de Betuweroute en de A2 een extra, dubbelsporige boog gebouwd om goederentreinen vanaf de Betuweroute te laten aftakken naar het zuiden.

Meer ruimte voor goederenvervoer

Volgens ProRail zal door de Zuidwestboog bij Meteren de Betuweroute beter benut worden en wordt er meer ruimte vrijgespeeld voor het goederenvervoer. Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog zestig meter verder naar het noorden te liggen. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en er komt een spoorviaduct over het spoor van Utrecht naar Eindhoven.

De Zuidwestboog bij Meteren is een project waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de samenwerking tussen partijen. “Dit jarenlange project begint dan ook met een traject van 100 dagen waarin, op basis van gelijkwaardigheid en eigenaarschap, de samenwerking wordt vormgegeven. De samenwerking komt tot uiting in de aanbesteding, het contract en in de uitvoering van de opdracht”,aldus Prorail. Deze manier van werken zet ProRail sinds enige tijd voor een aantal grote projecten in. Movares heeft een aantal van deze projecten in uitvoering.

Verantwoordelijkheid niet meer over de schutting gooien

“Tegenwoordig willen we de verantwoordelijkheid om een project succesvol af te ronden niet meer over de schutting naar de aannemer gooien maar deze als ProRail, gelet op de complexiteit en het risico, bij onszelf houden. Dit betekent dat we kennis om een project tot een goed einde te brengen via een aanbesteding in huis moeten halen”, zegt de spoorbeheerder.

Alberto Sneeuw, tendermanager bij ProRail, noemt de overeenkomst met Movares een bijzonder contract: “Het is een van de vele saillante markeringen van het steeds meer afscheid nemen van het vroegere ‘markt tenzij’-inkoopbeleid. Eens was de markt creatiever en efficiënter, was privatisering het antwoord op alle publieke kwalen. Sindsdien heeft de markt zichzelf in de vingers gesneden en zijn wij ook wijzer geworden bij het spoor. Tegenwoordig is het motto meer ‘met de markt’ meebewegen.”

Sander Eijgenraam, algemeen directeur van Movares, is trots dat zijn bedrijf deze opdracht mag uitvoeren: “De boog bij Meteren is een belangrijke schakel in het goederentransport per spoor, een duurzame wijze van transport die steeds belangrijker wordt. De lange samenwerking met ProRail, waarbij veel aandacht is voor de werkrelatie en zoveel disciplines vereist worden, maken dit tot een extra interessant project voor alle betrokken partijen.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel

ProRail gunt Movares contract voor Zuidwestboog Meteren | Infrasite
Spoorverbinding

ProRail gunt Movares contract voor Zuidwestboog Meteren

Spoorbeheerder ProRail en ingenieursbureau Movares hebben vorige week donderdag een contract ondertekend voor de realisatie van de Zuidwestboog Meteren. De start van het project is in april 2022 en in 2029 maken de treinen volgens de planning van de nieuwe spoorboog gebruik.

De Zuidwestboog Meteren maakt het straks mogelijk om treinen vanaf de Betuweroute naar het zuiden af te laten buigen. Het project Zuidwestboog Meteren maakt onderdeel uit van de PHS Corridor Goederenroutering Zuid-Nederland. Tussen de haven van Rotterdam en het zuiden van het land gaan meer reizigers- en goederentreinen rijden. Daarom wordt bij het Gelderse Meteren tussen de Betuweroute en de A2 een extra, dubbelsporige boog gebouwd om goederentreinen vanaf de Betuweroute te laten aftakken naar het zuiden.

Meer ruimte voor goederenvervoer

Volgens ProRail zal door de Zuidwestboog bij Meteren de Betuweroute beter benut worden en wordt er meer ruimte vrijgespeeld voor het goederenvervoer. Een deel van de Betuweroute komt door de nieuwe spoorboog zestig meter verder naar het noorden te liggen. De nieuwe spoorboog kruist de Betuweroute en de A15 bovenlangs met spoorviaducten en er komt een spoorviaduct over het spoor van Utrecht naar Eindhoven.

De Zuidwestboog bij Meteren is een project waarbij extra aandacht wordt gegeven aan de samenwerking tussen partijen. “Dit jarenlange project begint dan ook met een traject van 100 dagen waarin, op basis van gelijkwaardigheid en eigenaarschap, de samenwerking wordt vormgegeven. De samenwerking komt tot uiting in de aanbesteding, het contract en in de uitvoering van de opdracht”,aldus Prorail. Deze manier van werken zet ProRail sinds enige tijd voor een aantal grote projecten in. Movares heeft een aantal van deze projecten in uitvoering.

Verantwoordelijkheid niet meer over de schutting gooien

“Tegenwoordig willen we de verantwoordelijkheid om een project succesvol af te ronden niet meer over de schutting naar de aannemer gooien maar deze als ProRail, gelet op de complexiteit en het risico, bij onszelf houden. Dit betekent dat we kennis om een project tot een goed einde te brengen via een aanbesteding in huis moeten halen”, zegt de spoorbeheerder.

Alberto Sneeuw, tendermanager bij ProRail, noemt de overeenkomst met Movares een bijzonder contract: “Het is een van de vele saillante markeringen van het steeds meer afscheid nemen van het vroegere ‘markt tenzij’-inkoopbeleid. Eens was de markt creatiever en efficiënter, was privatisering het antwoord op alle publieke kwalen. Sindsdien heeft de markt zichzelf in de vingers gesneden en zijn wij ook wijzer geworden bij het spoor. Tegenwoordig is het motto meer ‘met de markt’ meebewegen.”

Sander Eijgenraam, algemeen directeur van Movares, is trots dat zijn bedrijf deze opdracht mag uitvoeren: “De boog bij Meteren is een belangrijke schakel in het goederentransport per spoor, een duurzame wijze van transport die steeds belangrijker wordt. De lange samenwerking met ProRail, waarbij veel aandacht is voor de werkrelatie en zoveel disciplines vereist worden, maken dit tot een extra interessant project voor alle betrokken partijen.”

Onderwerpen: ,

Auteur: Marieke van Gompel