Brinkman: nieuwe contractenvormen uitdaging

Hardenberg – “De nieuwe inkoopstrategie van Rijkswaterstaat voor het hoofdwegennet is een uitdaging voor onze sector en heeft grote consequenties voor de bouw.”

Aldus AVBB-voorzitter Brinkman gisterenmiddag bij de opening van de infrarelatiedagen in Hardenberg.
Rijkswaterstaat hanteert voor nieuwe projecten als uitgangspunt het innovatief aanbesteden. Dat gebeurt door middel van ‘design and build’ of ‘design, build and maintainance’ contracten.
Voor vast onderhoud beoogt Rijkswaterstaat meerjarige contracten van drie tot vijf jaar in de markt te zetten met integrale bestekken op basis van functionele eisen. Voor variabel onderhoud zullen ‘engineering-construct’ contracten de standaard gaan worden.
Aanvullend op deze inkoopstrategie zullen in de komende jaren enkele zogeheten DBFM-projecten worden weggezet waarbij ook financiering onderdeel van de overeenkomst is.

“Het is mijn overtuiging dat innovatief aanbesteden de creativiteit bij bouwbedrijven prikkelt”, aldus Brinkman.
Tegelijkertijd liet hij blijken ook verwachtingen te hebben ten aanzien van de opdrachtgever. “Ik pleit voor een substantieel volume en voor duidelijkheid over condities en standaardisatie van de DBFM-contracten. Vooralsnog wordt onvoldoende vrijheid aan de private sector geboden om het project te optimaliseren. Het gezamenlijk vaststellen van het voorwaardenkader, inclusief ontwerpvrijheden en zeggenschapsverhoudingen na aanbesteding zijn daarom cruciaal.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht AVBB

Brinkman: nieuwe contractenvormen uitdaging | Infrasite

Brinkman: nieuwe contractenvormen uitdaging

Hardenberg – “De nieuwe inkoopstrategie van Rijkswaterstaat voor het hoofdwegennet is een uitdaging voor onze sector en heeft grote consequenties voor de bouw.”

Aldus AVBB-voorzitter Brinkman gisterenmiddag bij de opening van de infrarelatiedagen in Hardenberg.
Rijkswaterstaat hanteert voor nieuwe projecten als uitgangspunt het innovatief aanbesteden. Dat gebeurt door middel van ‘design and build’ of ‘design, build and maintainance’ contracten.
Voor vast onderhoud beoogt Rijkswaterstaat meerjarige contracten van drie tot vijf jaar in de markt te zetten met integrale bestekken op basis van functionele eisen. Voor variabel onderhoud zullen ‘engineering-construct’ contracten de standaard gaan worden.
Aanvullend op deze inkoopstrategie zullen in de komende jaren enkele zogeheten DBFM-projecten worden weggezet waarbij ook financiering onderdeel van de overeenkomst is.

“Het is mijn overtuiging dat innovatief aanbesteden de creativiteit bij bouwbedrijven prikkelt”, aldus Brinkman.
Tegelijkertijd liet hij blijken ook verwachtingen te hebben ten aanzien van de opdrachtgever. “Ik pleit voor een substantieel volume en voor duidelijkheid over condities en standaardisatie van de DBFM-contracten. Vooralsnog wordt onvoldoende vrijheid aan de private sector geboden om het project te optimaliseren. Het gezamenlijk vaststellen van het voorwaardenkader, inclusief ontwerpvrijheden en zeggenschapsverhoudingen na aanbesteding zijn daarom cruciaal.”

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Persbericht AVBB