Weblogposting | Datum: 21-08-2019


Bereken de begaanbaarheid van bouwterreinen




Om ongevallen met funderingsmachines terug te dringen

'Heimachine valt om in Geldermalsen', 'Heistelling omgevallen op bouwplaats Yerseke', 'Heistelling valt op woning in Vlaardingen'. Zomaar een greep uit recente krantenkoppen. Nog te vaak gebeuren tijdens bouwwerkzaamheden ongelukken waarbij funderingsmachines onverwacht omvallen of wegzakken, met alle gevolgen van dien. Bij de genoemde incidenten is niet bekend hoe dit heeft kunnen gebeuren, al speelt de kwaliteit van de ondergrond in veel gevallen een rol. Maar dat een dergelijk incident zich te vaak voordoet, is een feit.

Het aantal ongevallen met funderingsmachines moet worden teruggebracht, waarbij 'nul ongevallen' het enige acceptabele streefcijfer is. Maar hoe, is de vraag?

Tot voor kort ontbrak er een goede analyse van de veiligheid van de ondergrond van bouwterreinen. Dan wist men pas na het onderzoek naar aanleiding van het ongeval wat de oorzaken waren, of er voldoende maatregelen waren getroffen, wie er aansprakelijk was en de gevolgen moest dragen.

De publicatie 'Begaanbaarheid van bouwterreinen' van CROW brengt hier verandering in. Voor het eerst zijn deskundigen er in geslaagd een goede berekeningsmethode op te stellen waarmee de stabiliteit van de ondergrond goed kan worden beoordeeld om zo een veilige en verantwoorde aanpak te kunnen borgen.

Een aantal van deze deskundigen komt tijdens de PAOTM-cursus Begaanbaarheid van bouwterreinen aan het woord. Uiteraard wordt er toelichting gegeven op de gelijknamige publicatie en wordt aandacht besteed aan diverse typen funderingsmachines, het terrein- en grondonderzoek, belastingen en nog veel meer. Deze nieuwe cursus vindt plaats op 18-9.


Deel dit artikel:                   





ProRail: 'Neem ook reizigerstreinen mee in Europese Green Deal'
Nieuwsbericht
ProRail meet drukte op grote stations met sensoren
Nieuwsbericht
Veenendaal verkozen tot Fietsstad 2020
Nieuwsbericht
Intertraffic Summit & Demonstratie Programma
Weblogposting
Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat daagt uit met mobiliteitschallenge
Nieuwsbericht
Van gas- naar energie-infrastructuur in een veranderende markt
Nieuwsbericht
VolkerWessels zoekt collega's voor in de pitstraat tijdens Formula 1 Heineken Dutch Grand Prix 2020
Weblogposting
25th edition Amsterdam: Let's speed up the mobility transition
Nieuwsbericht
EIB: Orderportefeuilles bouw onveranderd
Nieuwsbericht
Heijmans: sterke stijging resultaat 2019, dividend hervat
Nieuwsbericht
Kabinet stemt in met landelijk verbod varend ontgassen
Nieuwsbericht
New format Intertraffic Awards 2020: new deadline entries 27 February 2020
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen bij Zweedse verkeersveiligheidtop
Nieuwsbericht
Slalommen doe je op de piste, niet op de overweg
Nieuwsbericht
Kick-off walstroomproject Landtong Rozenburg voor grootste kraanschepen ter wereld
Nieuwsbericht
Bouw tijdelijke dam voor inspectie én herstel schade stuw Linne; start 24 februari 2020
Nieuwsbericht
Spoorbeheerder ProRail vanaf 2021 zelfstandig bestuursorgaan
Nieuwsbericht
'Buslijnen niet te snel weghalen uit wijken en dorpskernen'
Nieuwsbericht
Amsterdam bereidt zich voor op vaker voorkomend extremer weer
Nieuwsbericht
Soepele samenwerking en beperkte risico's door IPM
Weblogposting
Woningcorporaties: meer flexibele woningen als oplossing voor spoedzoekers
Nieuwsbericht
Ideeën en voorstellen indienen gebied rondom Pannerdensch Kanaal
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen en Bonaire tekenen havenconvenant
Nieuwsbericht


[Banners]










[Events]

[Rotating banners]