Weblogposting | Datum: 03-07-2019


Wat is veranderd in de nieuwe bruggennorm 6787-1?




Bij beweegbare bruggen komt ruim meer techniek kijken dan alleen de aandrijving om het brugdek te verplaatsen. Sterker nog: de systemen die de veiligheid van alle betrokkenen moeten waarborgen vormen een complex geheel. Daarbij gaat het om verkeerssystemen voor zowel weg- als watergebruikers maar ook systemen die voortdurend controleren of alles goed verloopt en in werking treden wanneer het 'mis' gaat. Vooral het ontwerp van het laatste vraagt om kennis en expertise om alle mogelijke risico's te minimaliseren en in elk geval te beheersen.

Het ontwerp voor deze veiligheidssystemen berustte tot voor kort op de norm NEN 67871. Deze norm bevat 'eisen en aanbevelingen met betrekking tot het ontwerp van beweegbare bruggen om te komen tot veiligheid van personen en eigendommen over de hele levensduur van de brug'. Omdat deze norm uit 2003 stamt, zal binnenkort een nieuwe norm verschijnen waarin alle nieuwe technische mogelijkheden zijn inbegrepen. De ontwikkelingen op het vlak van sensoren, (veiligheids)PLC's, camerasystemen en data-analyse- en verwerking hebben immers niet stilgestaan. Bovendien is in de nieuwe norm ook de huidige kijk op machineveiligheid meegenomen én wordt rekening gehouden met de 'menselijke factoren'. In een tweede deel wordt het veilig ontwerpen van sluizen behandeld.

What's new?
De nieuwe norm is flink uitgebreid met beheersmaatregelen voor veel voorkomende risico's. Zo worden er meer aanvullende eisen gesteld aan de plaatsing en raakvlakken van afsluitbomen, toegangsmiddelen zoals looppaden, trappen, vluchtroutes en valbeveiliging. Daarnaast zijn aanbevelingen opgenomen over maatregelen die beschermen tegen mechanische en elektrische gevaren. Zo worden technische ruimtes bijvoorbeeld ingedeeld in zones die ieder hun specifieke eisen kennen.

Naast deze extra fysieke eisen sluit de nieuwe norm beter aan op andere geldende normen zoals de NEN-EN-ISO 12100-1 en 2, NEN-EN-ISO13849-1 (PL) en NEN-EN-IEC 62061 (SIL). Zo wordt er veel aandacht geschonken aan de besturing van de brug en dan vooral de veiligheidsfuncties. Voor de meest essentiële veiligheidsfuncties de minimale betrouwbaarheidsniveaus opgenomen en wordt beschreven hoe zij zijn te bepalen. Tevens sluit de bruggennorm beter aan op de herziene 6786-12. Concreet betekent dit dat de eisen (aan de vaak onderschatte veiligheidsfunctie) van remmen en vasthoudinrichtingen beter zijn vastgelegd.

Last but not least gaat de nieuwe bruggennorm expliciet op de menselijke factoren. Niet alleen ten aanzien van de bediening maar ook met betrekking tot de veiligheidssystemen die interacteren met weg- en watergebruikers. Hoe zorg je ervoor dat deze interactie op de gewenste wijze verloopt en niet - bewust of onbewust - wordt gesaboteerd?

Kortom: De norm is een nieuw, praktisch handvat voor bruggenontwerpers, -bouwers en beheerders of inspecteurs en zal verschijnen na de uitgebreide review- en correctiefase.

Meer informatie: Pilz.nl

Meer informatie over onze bruggen cursus? https://opleidingen.pilz.nl/trainingenranche-specifieke-trainingen/veiligheid-van-beweegbare-bruggen/

Of bel met Pilz: 0347 - 320 477


1) NEN 6787:2003 - Het veilig ontwerpen van beweegbare bruggen - veiligheid
2) NEN 6786-1:2017 - Voorschriften voor het ontwerp van beweegbare delen van kunstwerken - Deel 1: Beweegbare bruggen (VOBB)






Deel dit artikel:                   





Bouwend Nederland: Stikstof en PFAS Maatregelen kabinet kosten te veel tijd
Nieuwsbericht
Kabinet neemt maatregelen voor natuur, bouw en infrastructuur
Nieuwsbericht
VNO-NCW: Ondernemers zeer kritisch over PFAS-beleid kabinet
Nieuwsbericht
Stikstof en PFAS-crisis in cruciale fase, Bouwend Nederland in afwachting van concrete maatregelen
Nieuwsbericht
Verdubbeling investeringen in innovatie naar 4,9 miljard euro
Nieuwsbericht
Minister-president in gesprek met bouwers over stikstof en PFAS
Nieuwsbericht
Rijksbrede inkoop: duurzaam, sociaal en innovatief
Nieuwsbericht
Benoeming programmadirecteur-generaal Stikstof bij ministerie LNV
Nieuwsbericht
Maritieme sector groeit opnieuw in 2018
Nieuwsbericht
Orderportefeuilles in de gww verder gedaald
Nieuwsbericht
Investeringscapaciteit van corporaties naar € 40 miljard bij consistente waardering van bezit
Nieuwsbericht
Van verticale landbouw tot virtuele delta: 26 miljoen voor innovatief onderzoek
Nieuwsbericht
Allego betreedt Scandinavische markt met High Power Charging-oplossingen tot 350 kW
Nieuwsbericht
Rover drukt stempel op invoering NS Flex abonnementen
Nieuwsbericht
Heijmans krijgt voorlopige gunning Schiphol voor verdubbeling rijbaanstelsel Quebec
Nieuwsbericht
Blusprobleem Waalhaven nog niet opgelost
Nieuwsbericht
Heijmans en BAM vragen vergunning aan voor joint venture asfaltcentrales
Nieuwsbericht
Voortgang dijkversterkingsplannen Marken en vervolgonderzoek
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat onderzoekt weggebruik in Zuid-Holland
Nieuwsbericht
Kabinet neemt extra maatregelen voor klimaatdoelen
Nieuwsbericht
Groningen in 2020 in het teken van omgaan met klimaatverandering
Nieuwsbericht
Klimaat- en Energieverkenning 2019
Document
Stikstof problematiek
Document


[Banners]










[Events]

[Rotating banners]