René de Jong
Bron: TomTom Telematics
Weblogposting | Datum: 12-07-2018


Temperatuurgevoelige producten vragen om extra aandacht




Gekoeld transport is uitdagend en waardevol, maar kent ook risico's. Als gevoelige kwaliteitsproducten zoals bijvoorbeeld vis, groente, fruit en bloemen worden vervoerd, mag de kwaliteit natuurlijk niet verloren gaan tijdens het transport. Dat kan namelijk resulteren in reputatieschade, hoge kosten voor schadevergoedingen en boetes van toezichthouders, zoals van de Voedsel- en Warenautoriteit. Het is daarom van groot belang dat de gehele gekoelde keten zo goed mogelijk wordt gemanaged - en de voertuigen zijn daar een essentieel onderdeel van.

Slim en realtime inzicht
Vandaag de dag vinden we het normaal dat we over alles realtime informatie hebben: over de weersomstandigheden, over verkeersdrukte op de route, of over wat er in de wereld om ons heen gebeurt. Dat zou ook in het gekoeld transport het geval moeten zijn. Door gebruik te maken van slimme sensoren die de temperatuur in de vrachtwagen meten en de resultaten van deze sensoren direct inzichtelijk te maken via het telematicasysteem, is de bestuurder altijd op de hoogte van de staat van zijn goederen. Dat scheelt veel papierwerk, maar belangrijker: de temperatuurgegevens zijn betrouwbaar en eenvoudig inzichtelijk voor zowel klant als toezichthouder.

Digitaal werkproces
Met de juiste telematica-oplossing ontstaat een overzichtelijk digitaal werkproces. Door voor, tijdens en na de rit data te verzamelen, kunnen bedrijven hun klanten laten zien wat er met de producten gebeurd is en dat ze gedurende het hele transport in orde waren. Mocht er zich tijdens de rit een incident in de koelruimte voordoen, is de bestuurder meteen op de hoogte en kan hij of zij direct schakelen om het probleem te verhelpen. Zo wordt verspilling voorkomen en worden noodzakelijke temperatuurwaarden niet overschreden.
Door het proces te digitaliseren wordt direct inzichtelijk welke mogelijkheden er zijn om te optimaliseren en kosten te besparen, terwijl de kwaliteit van de goederen geborgd blijft. Door de verkregen data op de juiste manier te verwerken, kunnen bedrijven kosten besparen, de productiviteit verhogen en over het geheel genomen efficiënter werken. En dat is een efficiëntieslag die veel bedrijven nog kunnen maken, ten gunste van hun groei en bedrijfsresultaten.

Samenwerking in de keten
In veel gevallen is een telematica-oplossing direct te integreren in de keten. Door de telematica-technologie te koppelen aan de al in de voertuigen aanwezige sensoren, wordt data niet alleen zichtbaar voor de bestuurder, maar ook voor de medewerkers op kantoor. Deze data kan vervolgens gekoppeld worden met de data van sensoren in bijvoorbeeld de koelhuizen van de klant, waardoor het laatste ontbrekende stuk van de keten (het vervoer) wordt ingevuld. Zo wordt het gehele proces inzichtelijk.

De juiste telematica-oplossing is onmisbaar voor het optimaliseren van processen in gekoeld transport. Zodra logistiek managers in gekoeld transport zich realiseren dat ze met een eenvoudige oplossing een groot probleem (verspilling) aan kunnen pakken, kan het niet anders dan dat ze de technologie omarmen.





Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]