Het VISI Kernteam - Bron: Bakker&Spees
Weblogposting | Datum: 11-04-2017


Film over de ontwikkeling van de VISI-systematiek




Een ode aan de stille revolutie in de GWW

Op vrijdag 31 maart vond bij Bakker&Spees de première plaats van een documentaire over het ontstaan van VISI. De film, een initiatief van Gé Spees, vertelt het verhaal van zes mannen die in 1997 de VISI Kerngroep vormden Zij hadden één missie: het aanpakken van de falende communicatie in de Grond, Weg en Waterbouw. Deze pioniers werkten met veel passie, energie en doorzettingsvermogen aan de VISI-standaard, daarbij geholpen en geïnspireerd door de DEMO-methode van Jan Dietz. VISI heeft sindsdien al 5000 bouwprojecten, behoed voor onnodige kosten en discussie achteraf.



VISI is een systematiek voor communicatie en informatieoverdracht binnen projecten en is tot nu toe gebruikt door 750 organisaties in de bouw. De geschiedenis van VISI gaat zo'n 20 jaar terug. Om de grondleggers te eren is een film gemaakt waarin zij terugblikken.

Filmmaker Marjolein Hillege: 'Als landschapsarchitect maak ik sinds 2011 ook films, vaak over erfgoed en landschap. Gé Spees had als DEMO-professional de wens om het ontstaan van VISI te laten verfilmen. Het plezier en de toewijding waarmee aan de VISI-systematiek is gewerkt en ook de kennis van alle betrokkenen is wat hem zo aanspreekt. Film is een mooi medium om niet alleen een verhaal maar ook de emotie en energie vast te leggen.'

Over chemie en passie
In de film wordt het woord gegeven aan de kerngroep, bestaande uit ingenieurs en managers in de bouw. Een gezelschap met ieder zijn eigen sterkte, waardoor de mannen elkaar goed aanvulden. Zo bracht Hans Jongedijk geestdrift en creativiteit in, was Anton de Vroomen de solide denker, kon Leo Nieuwenhuizen scherp analyseren, stond Jos Hamilton bekend om zijn enorme drive en Cees Buijs om zijn eigenzinnigheid. Projectleider Henk Schaap ten slotte was geknipt om de ideeën te structureren. Het gegeven dat het bouwproces technologisch gesmeerd liep maar qua communicatie te wensen overliet, deed hen de handen ineenslaan. Binnen de bouw is sprake is van continu wisselende contractpartners, waardoor de communicatie vaak tekortschiet met alle gevolgen van dien. De mannen vertellen over de chemie in de kerngroep, over hun bevindingen en hun passie toen zij eenmaal overtuigd waren van wat hun ideeën teweeg zouden brengen.

Geïnspireerd door DEMO
VISI is geïnspireerd door de DEMO-methodiek van professor Jan Dietz, waar de kerngroep bij toeval mee in aanraking kwam. DEMO en VISI bleken de nodige raakvlakken te hebben. DEMO beschrijft tot in detail alle rollen en verantwoordelijkheden binnen organisaties. Volgens Jan Dietz is de methodiek meer dan een middel om de communicatie binnen samenwerkingsverbanden te structureren. DEMO is voor medewerkers vaak een eyeopener doordat zij zich meer bewust worden van de zin van hun werk.

Keerpunt in de GWW
Het hele proces verliep met vallen en opstaan. Door de werking in de praktijk te laten checken werd de systematiek verder gemodelleerd. Aanvankelijk stond de bouwsector, die al zo veel conventies kende, sceptisch tegenover een standaard als VISI. Ondanks deze weerstand wisten de kerngroepleden met al hun geestdrift toch draagvlak te creëren en zo een keerpunt in de GWW te bewerkstelligen. Een jaar of acht na de eerste ideeën bleek de branche pas rijp voor de daadwerkelijke invoering. Met de ondersteunende software heeft de VISI-standaard langzaam maar zeker de markt veroverd. VISI heeft zijn weg gevonden in de GWW, maar is als universele standaard in principe ook toe te passen in sectoren als de gezondheidszorg en de logistiek.

Bekijk de film ook op de site van Bakker&Spees!


Deel dit artikel:                   





6 Redenen om Verkeer, Mobiliteit & Parkeren te bezoeken
Weblogposting
Lightwell levert 700 armaturen aan Heerhugowaard
Weblogposting
Interview met Ineke Meijer namens de Provincie Gelderland over het Partnership Talking Traffic
Artikel
Bezoek Active Roads op stand 2.114!
Weblogposting
Primeur op Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: De Verrijdbare Mobiele Parkeer Unit (VMPU) van De Groot Camerasystemen (stand 2.092)!
Weblogposting
Aangepaste aanbestedingsdocumenten voor Design & Construct-contracten
Nieuwsbericht
Steun op VN klimaattop voor nieuw in Nederland gevestigd klimaatcentrum
Nieuwsbericht
Eerste schop in de grond voor bouw Nieuwe Sluis Terneuzen
Nieuwsbericht
Aanbesteding A1 Apeldoorn-Azelo fase 1 van start
Nieuwsbericht
Start verkenning Drentse Zonneroute A37
Nieuwsbericht
Start proef innovatieve laadmethode afval vervoer over water
Nieuwsbericht
Viering hoogwaterveiligheid Grensmaas
Nieuwsbericht
CBS onderzoek Verplaatsingen in Nederland
Nieuwsbericht
Lezingen van topniveau bij Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017
Weblogposting
Sneller en langer groen voor fietsers in ’s-Hertogenbosch
Nieuwsbericht
Dynniq gaat samenwerken met het TU Delft Transport Instituut
Weblogposting
Verkeer rijdt over de nieuwe N31 door Harlingen
Nieuwsbericht
Oost-Nederland zet in op Slimme Mobiliteit
Nieuwsbericht
Zelfrijdende auto kansloos zonder aanpassingen in verkeersinfrastructuur in Nederland
Artikel
Samenwerking Noord-Brabant en Ohio voor Smart en Green Mobility
Nieuwsbericht
Flowtack van Royal HaskoningDHV wint De Vernufteling
Nieuwsbericht
A2 Maastricht wint Schreuderprijs 2017
Nieuwsbericht
Nominaties RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht








[Banners]