Hans Kamminga - Bron: LBN Betonproducten
Weblogposting | Datum: 16-01-2017


Vraagje van Veerle




Wij zijn in de infrastructurele bouw gewend om concrete antwoorden te geven: 'U wilt X-m regenwater afvoeren? Dan adviseren wij Y-meter buis met een diameter van ØZ.' Klaar! Maar sommige vragen 'schuren'. Daar zijn geen heldere antwoorden op te geven. Neem nu de vraag: 'Is beton milieuvriendelijk, milieuneutraal of milieuschadelijk'?

Doemt zo'n vraag op, dan grijpen we geroutineerd naar de rekenmachine en ons productportfolio en dan... dan stokt het even. Tja, eh, mmm. Rekenen we cement wel of niet als een (on)vervangbare grondstof, de energie die nodig is, het transport, maar ook het hergebruik van vermalen beton als nieuwe grondstof of het feit dat beton vrijwel geheel uit puur natuurlijke materialen bestaat...

Als Veerle, een willekeurige meisje uit groep 8, morgen voor mij zou staan met de brandende vraag in haar werkstuk of beton milieuvriendelijk is, dan kan ik haar in drie regels geen antwoord geven. Is dat erg? Ja, dat is erg, want ik zie bijvoorbeeld dat de betonbranche in de woning- en utiliteitsbouw wél met een redelijk antwoord op de proppen komt. Het is ook niet echt sluitend, maar zij hebben duidelijk meer data beschikbaar om antwoorden te formuleren. Ook in de betonnen wegensector is men redelijk in staat Veerle met een gerust hart naar huis te sturen. Wij van de ondergrondse infrastructuur laten hier toch wel steken vallen. Natuurlijk, ik wil onze antwoorden ook duiden, nuanceren en nog eens toelichten. Want een simpel A of B antwoord bestaat niet. Maar we moeten dat meisje uit groep 8 toch in begrijpelijke taal een antwoord kunnen geven?

Ik zal eerlijk zeggen: bij LBN Betonproducten weten we het ook niet precies. We gebruiken fossiele energie en grondstoffen om producten te maken, waar we weer erg trots op zijn. We maken bijvoorbeeld een thermische rioleringsbuis, waarmee we in de praktijk verrassend veel energie uit rioleringswater terugwinnen. Hoe beïnvloedt dit onze energiebalans?
Of dit: Ik vind het persoonlijk bijzonder waardevol dat we met onze rioleringssystemen een hygiënische maatschappij hebben gebouwd waarin de meest afschuwelijke ziektes zijn uitgebannen. Om het even plat te zeggen: de stront drijft niet langer door de straten en daarmee is onze gemiddelde levensverwachting van mensen gigantisch gestegen. Hoe waarderen we deze prestatie in onze milieu-cijfers?

Een ander voorbeeld: LBN Betonproducten steunt al jaren het project Child Support in Ghana met geld en kennis. Mede dankzij ons is er een waterput geslagen en is een eenvoudig rioleringssysteem aangelegd om dodelijke sanitaire ziektes zoveel mogelijk uit het kinderhospitaal te weren. Het is mooi en tevreden werk, waar onze medewerkers en wij graag vrije uren in steken. Je realiseert je tegelijk hoeveel Afrika nog te winnen heeft. Maar intussen zou ik niet weten hoe wij deze samenwerking in een milieucomponent zouden moeten borgen.

Maakt dit de vraag van onze Veerle minder urgent? Nee, integendeel. We mogen de vooruitgang in Ghana vieren, maar we moeten in eigen land scherp bij de les blijven en onze verantwoordelijkheid voor een fatsoenlijk milieu blijven nemen. Dat willen we voor onze eigen Veerles en al haar Afrikaanse zusjes. Het wordt tijd dat we als infra-sector de koppen bij elkaar steken en dat drieregelige antwoord aan Veerle formuleren.


Deel dit artikel:                   





De regels de baas!
Weblogposting
World of Concrete Europe tijdens INTERMAT Paris 2018: alle oplossingen voor de betonindustrie
Weblogposting
Ontwerptracébesluit A1 Apeldoorn-Azelo ter inzage
Nieuwsbericht
Hoofdlijnen Beheerplan 2018 naar relaties ProRail
Nieuwsbericht
TenneT selecteert SPIE voor bouw 380 kV hoogspanningsstation Vierverlaten
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Mooie weer zorgt voor massaal gebruik openbare ruimte
Weblogposting
3 aannemerscombinaties vervolgen aanbesteding A16 Rotterdam
Nieuwsbericht
Effecten van een progressief boetestelsel op verkeersveiligheid
Nieuwsbericht
Provincie Noord-Brabant start met aanbestedingsprocedure N69
Nieuwsbericht
Doelstelling wind op land binnen bereik ondanks knelpunten
Nieuwsbericht
Start veldonderzoek naar effect zandsuppleties op natuur
Nieuwsbericht
EIB Conjunctuurmeting bouwnijverheid april 2017
Nieuwsbericht
Wereldprimeur: eerste 3D-geprinte betonnen fietsbrug
Nieuwsbericht
Zuid-Hollandse brugopeningen beschikbaar als open data
Nieuwsbericht
TÜV Persoonscertificering via D&F Safety Academy
Weblogposting
Tien jaar Betuweroute
Nieuwsbericht
SPIE benoemt Lieve Declercq tot algemeen directeur van SPIE Nederland
Nieuwsbericht
Schultz: 'Fiets is terug van weggeweest'
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat op zoek naar duurzame vervoersinitiatieven
Nieuwsbericht
Samenwerking binnen de automotive industrie belangrijker dan ooit
Nieuwsbericht
Implementatie vierde EU-Spoorwegpakket in Nederlandse Spoorwegwetgeving
Nieuwsbericht
Groot onderhoud Heinenoordtunnel zomer 2017
Nieuwsbericht
Nieuwe situatie knooppunt Holendrecht vanaf 12 juni 2017
Nieuwsbericht








[Banners]