Hans Kamminga - Bron: LBN Betonproducten
Weblogposting | Datum: 16-01-2017


Vraagje van Veerle




Wij zijn in de infrastructurele bouw gewend om concrete antwoorden te geven: 'U wilt X-m regenwater afvoeren? Dan adviseren wij Y-meter buis met een diameter van ØZ.' Klaar! Maar sommige vragen 'schuren'. Daar zijn geen heldere antwoorden op te geven. Neem nu de vraag: 'Is beton milieuvriendelijk, milieuneutraal of milieuschadelijk'?

Doemt zo'n vraag op, dan grijpen we geroutineerd naar de rekenmachine en ons productportfolio en dan... dan stokt het even. Tja, eh, mmm. Rekenen we cement wel of niet als een (on)vervangbare grondstof, de energie die nodig is, het transport, maar ook het hergebruik van vermalen beton als nieuwe grondstof of het feit dat beton vrijwel geheel uit puur natuurlijke materialen bestaat...

Als Veerle, een willekeurige meisje uit groep 8, morgen voor mij zou staan met de brandende vraag in haar werkstuk of beton milieuvriendelijk is, dan kan ik haar in drie regels geen antwoord geven. Is dat erg? Ja, dat is erg, want ik zie bijvoorbeeld dat de betonbranche in de woning- en utiliteitsbouw wél met een redelijk antwoord op de proppen komt. Het is ook niet echt sluitend, maar zij hebben duidelijk meer data beschikbaar om antwoorden te formuleren. Ook in de betonnen wegensector is men redelijk in staat Veerle met een gerust hart naar huis te sturen. Wij van de ondergrondse infrastructuur laten hier toch wel steken vallen. Natuurlijk, ik wil onze antwoorden ook duiden, nuanceren en nog eens toelichten. Want een simpel A of B antwoord bestaat niet. Maar we moeten dat meisje uit groep 8 toch in begrijpelijke taal een antwoord kunnen geven?

Ik zal eerlijk zeggen: bij LBN Betonproducten weten we het ook niet precies. We gebruiken fossiele energie en grondstoffen om producten te maken, waar we weer erg trots op zijn. We maken bijvoorbeeld een thermische rioleringsbuis, waarmee we in de praktijk verrassend veel energie uit rioleringswater terugwinnen. Hoe beïnvloedt dit onze energiebalans?
Of dit: Ik vind het persoonlijk bijzonder waardevol dat we met onze rioleringssystemen een hygiënische maatschappij hebben gebouwd waarin de meest afschuwelijke ziektes zijn uitgebannen. Om het even plat te zeggen: de stront drijft niet langer door de straten en daarmee is onze gemiddelde levensverwachting van mensen gigantisch gestegen. Hoe waarderen we deze prestatie in onze milieu-cijfers?

Een ander voorbeeld: LBN Betonproducten steunt al jaren het project Child Support in Ghana met geld en kennis. Mede dankzij ons is er een waterput geslagen en is een eenvoudig rioleringssysteem aangelegd om dodelijke sanitaire ziektes zoveel mogelijk uit het kinderhospitaal te weren. Het is mooi en tevreden werk, waar onze medewerkers en wij graag vrije uren in steken. Je realiseert je tegelijk hoeveel Afrika nog te winnen heeft. Maar intussen zou ik niet weten hoe wij deze samenwerking in een milieucomponent zouden moeten borgen.

Maakt dit de vraag van onze Veerle minder urgent? Nee, integendeel. We mogen de vooruitgang in Ghana vieren, maar we moeten in eigen land scherp bij de les blijven en onze verantwoordelijkheid voor een fatsoenlijk milieu blijven nemen. Dat willen we voor onze eigen Veerles en al haar Afrikaanse zusjes. Het wordt tijd dat we als infra-sector de koppen bij elkaar steken en dat drieregelige antwoord aan Veerle formuleren.


Deel dit artikel:                   





Ombouw Hoekse Lijn vertraagd
Nieuwsbericht
55.000 nieuwe arbeidskrachten nodig in de bouw
Nieuwsbericht
Laatste Open Dag Noord/Zuidlijn op 20 januari 2018
Nieuwsbericht
Bedrijfsleven onderneemt actie voor stoplichtvrije A59
Nieuwsbericht
Inbesteden overheid ontneemt ondernemer eerlijke kans op werk
Nieuwsbericht
De spiraalwikkelbuis techniek: Onbekend maakt onbemind
Artikel
EIB conjunctuurmeting oktober 2017
Nieuwsbericht
Nederland ontvangt 82,8 mln Europese bijdrage voor infrastructuur
Nieuwsbericht
Ringweg Groningen wordt vernieuwd
Nieuwsbericht
Save the Date - Control Room Event 2018 van 9 tot en met 13 april 2018
Weblogposting
Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Bouwbedrijven onderzoeken breedplaatvloeren
Nieuwsbericht
Bouwers formuleren concrete adviezen voor Transitieagenda Bouw
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht








[Banners]