Hans Kamminga - Bron: LBN Betonproducten
Weblogposting | Datum: 16-01-2017


Vraagje van Veerle




Wij zijn in de infrastructurele bouw gewend om concrete antwoorden te geven: 'U wilt X-m regenwater afvoeren? Dan adviseren wij Y-meter buis met een diameter van ØZ.' Klaar! Maar sommige vragen 'schuren'. Daar zijn geen heldere antwoorden op te geven. Neem nu de vraag: 'Is beton milieuvriendelijk, milieuneutraal of milieuschadelijk'?

Doemt zo'n vraag op, dan grijpen we geroutineerd naar de rekenmachine en ons productportfolio en dan... dan stokt het even. Tja, eh, mmm. Rekenen we cement wel of niet als een (on)vervangbare grondstof, de energie die nodig is, het transport, maar ook het hergebruik van vermalen beton als nieuwe grondstof of het feit dat beton vrijwel geheel uit puur natuurlijke materialen bestaat...

Als Veerle, een willekeurige meisje uit groep 8, morgen voor mij zou staan met de brandende vraag in haar werkstuk of beton milieuvriendelijk is, dan kan ik haar in drie regels geen antwoord geven. Is dat erg? Ja, dat is erg, want ik zie bijvoorbeeld dat de betonbranche in de woning- en utiliteitsbouw wél met een redelijk antwoord op de proppen komt. Het is ook niet echt sluitend, maar zij hebben duidelijk meer data beschikbaar om antwoorden te formuleren. Ook in de betonnen wegensector is men redelijk in staat Veerle met een gerust hart naar huis te sturen. Wij van de ondergrondse infrastructuur laten hier toch wel steken vallen. Natuurlijk, ik wil onze antwoorden ook duiden, nuanceren en nog eens toelichten. Want een simpel A of B antwoord bestaat niet. Maar we moeten dat meisje uit groep 8 toch in begrijpelijke taal een antwoord kunnen geven?

Ik zal eerlijk zeggen: bij LBN Betonproducten weten we het ook niet precies. We gebruiken fossiele energie en grondstoffen om producten te maken, waar we weer erg trots op zijn. We maken bijvoorbeeld een thermische rioleringsbuis, waarmee we in de praktijk verrassend veel energie uit rioleringswater terugwinnen. Hoe beïnvloedt dit onze energiebalans?
Of dit: Ik vind het persoonlijk bijzonder waardevol dat we met onze rioleringssystemen een hygiënische maatschappij hebben gebouwd waarin de meest afschuwelijke ziektes zijn uitgebannen. Om het even plat te zeggen: de stront drijft niet langer door de straten en daarmee is onze gemiddelde levensverwachting van mensen gigantisch gestegen. Hoe waarderen we deze prestatie in onze milieu-cijfers?

Een ander voorbeeld: LBN Betonproducten steunt al jaren het project Child Support in Ghana met geld en kennis. Mede dankzij ons is er een waterput geslagen en is een eenvoudig rioleringssysteem aangelegd om dodelijke sanitaire ziektes zoveel mogelijk uit het kinderhospitaal te weren. Het is mooi en tevreden werk, waar onze medewerkers en wij graag vrije uren in steken. Je realiseert je tegelijk hoeveel Afrika nog te winnen heeft. Maar intussen zou ik niet weten hoe wij deze samenwerking in een milieucomponent zouden moeten borgen.

Maakt dit de vraag van onze Veerle minder urgent? Nee, integendeel. We mogen de vooruitgang in Ghana vieren, maar we moeten in eigen land scherp bij de les blijven en onze verantwoordelijkheid voor een fatsoenlijk milieu blijven nemen. Dat willen we voor onze eigen Veerles en al haar Afrikaanse zusjes. Het wordt tijd dat we als infra-sector de koppen bij elkaar steken en dat drieregelige antwoord aan Veerle formuleren.


Deel dit artikel:                   





Maarten Spaargaren nieuwe General Manager Ricardo Rail Nederland
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017
Event
Parkeertarieven rijzen de pan uit
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobilititeit & Parkeren 2017: Smartphones en lichtmasten gevaar voor automobilisten
Weblogposting
Boskalis boekt lager resultaat conform verwachting
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018 proudly introduces ITSUP!
Nieuwsbericht
De Bolderik: Snel een bloemenweide aanleggen voor de vlinders en bijen?!
Weblogposting
Paraguay investeert in klimaatbestendig wegen
Nieuwsbericht
Heijmans: goede voortgang op weg naar duurzaam herstel
Nieuwsbericht
Functioneringssluiting en viering 20 jaar Maeslantkering 9 september 2017
Nieuwsbericht
Nieuw brugdek Noorderbrug Maastricht succesvol ingeschoven
Nieuwsbericht
'Slim op de A27' helpt automobilisten spits A27 te mijden
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Park Lepelenburg overspoeld door Oranje
Weblogposting
Groene afspraken met StruktonRail voor spooronderhoud Veluwe
Nieuwsbericht
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Hoe houden we Nederland mobiel?
Weblogposting
Halfjaarcijfers NS 2017: klanttevredenheid gestegen
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat heeft weer een eigen ontwerpbureau
Nieuwsbericht
Kamerbrief over verminderde brandwerendheid van beton bij 4 wegtunnels
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt Witteveen+Bos opdracht planuitwerking A58
Nieuwsbericht
Raad van State: Nieuwe rijksweg A16 Rotterdam mag er komen
Nieuwsbericht
Conjunctuurmeting juni 2017
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt renovatie Waalbrug voorlopig aan KWS Infra
Nieuwsbericht
Meer goederenvervoer per spoor, vooral naar Italië
Nieuwsbericht








[Banners]