Hans Kamminga - Bron: LBN Betonproducten
Weblogposting | Datum: 26-11-2016


Scheveningen aan zee




De zomervakantie alweer bijna vergeten. In de combinatie van zon, zee en strand kun je het kind in jezelf loslaten terwijl je in een golf duikt of met je (klein)kinderen een zandkasteel bouwt. En 's avonds bij de zonsondergang overzie je het leven nog eens met een glaasje in de hand. De contante puls van eb en vloed is goed om de batterij voor de tweede helft van het jaar weer op te laden.

Bij LNB Betonproducten weten wij natuurlijk ook dat die witte duinen, die romantische kustweg of die gezellige promenade allang geen puur natuur meer zijn. Zeker in Nederland en eigenlijk langs de hele Noordzeekust is de waterkering net zo natuurlijk als het melkpak in uw koelkast. Geen Nederlander heeft daar moeite mee omdat onze lage landen nu eenmaal kunstmatige beschermd moeten worden. Maar de Nederlander wil tegelijk elke vierkante meter grond gebruiken en zo ontstonden er gaandeweg spanningen tussen de beschermers (lees: de waterschappen) en de gebruikers (lees: wij, die willen genieten van de zee en kust).

Tot enkele jaren terug werd de wedstrijd steevast gewonnen door de beschermers, want hun onvermoeibare inzet wordt door iedereen gewaardeerd. Wij merken in de praktijk van onze Verkalit-zetstenen echter dat de 'genieters' aan terrein winnen. Het blijkt -door nieuwe technieken, maar ook door nieuwe inzichten- wél mogelijk om de zeewering veilig én geschikt voor recreatie te maken.

Een goed voorbeeld van zo'n geslaagde combinatie vind ik de gerenoveerde Scheveningse boulevard. Vroeger waren de lage duinen belangrijk voor de visserij, daarna voor het toerisme, maar in al die tientallen jaren vormde Scheveningen (en omgeving) een van de zwakste schakels in onze zeewering. Je ziet dat goed terug in de TV-serie 'Als de dijken breken'.

Nu ligt er bij Den Haag een staaltje van modern kust-denken, waarin alle elementen op haast natuurlijke wijze samenkomen. De gerenoveerde boulevard is nog steeds een belangrijke ontmoetingsplaats voor haringkramen, toeristen en de lokale bevolking. Het zicht op zee is intact gebleven en ook toegang tot de zee is open gebleven. Nieuw is dat de kustversterking nu wel Delta-proof is omdat de golven al ver voor het strand worden afgezwakt. Ik houd mijn oordeel over mooi of lelijk voor me, maar ik kan absoluut genieten van deze verborgen innovaties. Zó moet onze infrastructurele sector de groei van een land ten dienste zijn.

In onze contacten met waterschappen bespeuren wij dat zij meer en meer open staan voor combinaties van veiligheid mét landschappelijke en recreatieve functies. Er wordt steeds vaker geïnformeerd naar onze af-fabriek sluitstenen, geïntegreerde op- en afgangen, de beloopbaarheid van betonnen zeedijken en de mogelijkheid zeewering te beplanten om de eco-structuur langs de kust te stimuleren. Het groeit en bloeit bij de beschermers en daar dragen wij uiteraard graag ons steentje aan bij.

Als ik de volgende zomer weer naar zo'n zonsondergang op zee staar, dan besef ik me dat veilig en mooi heel goed hand in hand kunnen gaan.


Deel dit artikel:                   





Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht
Start Verkenning nautische veiligheid passage Maastricht
Nieuwsbericht
Treinen beter bij de tijd met de SmartWatch
Nieuwsbericht








[Banners]