Rogier van Diepen - Bron: GRIP Road Inspection
Weblogposting | Datum: 25-11-2016


Trillend stond ik naast mijn auto, maar ik kon het gelukkig nog navertellen...




Daar ga je...
Het is een droge dag in mei 2016.
Ik rijd met mijn auto in de bebouwde kom.
Net als altijd let ik op mijn snelheid en dus rijd ik keurig 50 km tot de bocht nadert.
Daar moet ik terug naar 40 km. Slakkengang zal je denken.
2 seconden later ben ik in de sloot beland. Een sloot met water.



Foto: GRiP Road Inspection B.V.


Wat gebeurt er toch?
Tot mijn knieën zit ik in het water...
Ik kan mijn veiligheidsgordel na de eerste schrik losmaken en met een beetje kracht de deur enigszins openen.
Omstanders komen op mij af gerend en vragen of het wel goed met mij gaat?
Ik ben even helemaal van de wereld. 26 jaar schadevrij rijden en dan dit?
Trillend stond ik naast mijn auto, maar ik kon het gelukkig nog navertellen...
Wat is er gebeurd?

Een reconstructie
In de bocht glijd ik de weg af, knal over een lage trottoirband en rij over het vrij liggende fietspad de naastgelegen sloot in.
Op dat moment, God zij dank, fietste er niet net een moeder met kleine kinderen op weg naar de school een eindje verder op.
Mijn auto total loss en nu?
De politie komt erbij en doet een snel onderzoek.

U heeft niet gedronken mevrouw? Nee, natuurlijk niet als ik rijden moet drink ik uiteraard geen drup alcohol.
Aan de situatie te zien heeft u ook helemaal niet hard gereden, anders was u niet rechtstandig in de sloot belandt maar was u op de kant gegaan.
De berger komt en de chauffeur begint aan zijn klus. Hij probeert niet nog meer schade te maken en professioneel als hij is staat de auto snel op het bergingsvoertuig.
Hij neemt mij mee naar de basis en onderweg probeert hij mij te kalmeren.
Ja, zegt hij: 'Dit is in twee jaar tijd al de zesde keer dat ik hier een auto weg moet halen.'
'Toch heb ik niet de indruk dat hier te hard gereden kan worden'.
Tjonge zeg wat ben ik blij dat er niet net fietsers reden op het moment dat ik over het fietspad werd gedropt.
De zesde keer? Dan moet er toch wel iets met het wegdek aan de hand zijn?
Thuisgekomen ben ik nog steeds verbouwereerd en ik snap gewoon niet wat mij is overkomen.
Mijn man is een civiel techneut en heeft onderweg van zijn werk ter plaatse gekeken en twijfelt niet aan mijn snelheid maar wel aan de stroefheid van het wegdek. Het lijkt op een wel erg gepolijst wegdek.


Foto: GRiP Road Inspection B.V.


Toevallig moesten er twee maanden later stroefheidsmetingen plaatsvinden in opdracht van de provincie waar de stad van het incident deel van uitmaakt.
Deze provincie monitort haar wegenarsenaal met de nieuwe ZKM-methode, voor insiders proef 101 van de RAW 2015, vanwege assetmanagement om zo het onderhoud beter te plannen en neemt haar verantwoordelijkheid als het gaat om verkeersveiligheid.
Voor de zekerheid en om te weten wat er echt aan de hand is op de plek waar ik uit de bocht ben gegaan worden voor eigen rekening op het betrokken wegvak en in de bocht stroefheidsmetingen gedaan door GRiP Road Inspection.


Foto: GRiP Road Inspection B.V.


De resultaten van onderzoek
En ja hoor... Uit de rapportage blijkt dat het wegvak ver onder de norm zit die aan stroefheid gesteld wordt.
Wij hebben inzage gehad in de rapportage en hebben dezelfde dag een afspraak gemaakt met de gemeente. Niet om te claimen maar wel om meer ongevallen te voorkomen. Bovendien zit in hetzelfde wegvak een fietsoversteek waarbij je je afvraagt of bij regen een auto op tijd stil staat als er fietsers (onverwacht) oversteken.
De betrokken ambtenaar wegbeheer schrok van de bevindingen in de rapportage en belt waar ik bij ben zijn chef. Binnen vijf minuten zijn ze het erover eens, hier gaan wij de deklaag vervangen!
'Nu wij op de hoogte zijn willen wij niet de verantwoordelijkheid hebben voor als het binnenkort weer mis gaat met misschien wel veel ernstiger afloop en claims. Waar bij natuurlijk een dodelijk slachtoffer nooit in geld uit te drukken is' vertelt de wegbeheerder.
Terwijl u dit leest wordt het wegvak vervangen en is de stroefheid straks weer op peil.
Zo zie je maar hoe belangrijk het is als je als wegbeheerder regelmatig stroefheidsmetingen in je onderhoudsbeheerprogramma op neemt. Claims worden door verzekeraars wel of niet afgehandeld maar mensenlevens krijg je niet terug en zwaargewonden kosten maatschappelijk ook al rond de € 286.000 per persoon aan ziekenhuis, gederfde inkomsten etc.
Wil jij als wegbeheerder die verantwoordelijkheid dragen?


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]