Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 02-02-2016


Siemens haalt order binnen voor HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland




  • Siemens levert twee converterstations in Eemshaven en Endrup
  • COBRAcable interconnector met een transportcapaciteit van 700 MW
  • Verbinding maakt efficiënte integratie van duurzame energiebronnen in beide landen mogelijk


Siemens heeft opdracht gekregen voor de levering van een verbinding tussen de Nederlandse en Deense elektriciteitsnetten. Opdrachtgevers zijn de beheerder van het hoogspanningsnet in Denemarken Energinet.dk en zijn Nederlandse tegenhanger TenneT. De “COBRAcable ” (hoogspanningsgelijkstroomverbinding) zorgt voor een hogere leveringszekerheid van de elektriciteit in beide landen en bevordert integratie van duurzame energiebronnen in het elektriciteitsnet. Voor de opdracht levert Siemens HVDC-converterstations aan beide zijden van de gelijkstroomverbinding, die als onderzeese kabel door de Noordzee zal worden aangelegd. Deze kabel wordt geleverd door de Italiaanse onderneming Prysmian, een van de grootste kabelleveranciers ter wereld. Het aandeel van Siemens in de opdracht heeft een waarde van circa EUR 170 miljoen. De verbinding zal naar verwachting begin 2019 commercieel in gebruik worden genomen.

“Het is ons een groot genoegen, samen met Energinet.dk, TenneT en Prysmian dit geavanceerde Europese elektriciteitssysteem te gaan ontwikkelen”, aldus Jan Mrosik, CEO van de Siemens-divisie Energy Management. “In het boekjaar 2015 heeft Siemens door Europa HVDC Plus-verbindingen met een totale capaciteit van 4,9 GigaWatt aangelegd. Met de COBRAcable-order zullen we de komende jaren nog eens 4,6 GigaWatt online brengen, waarmee we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de integratie van een Europees elektriciteitsnet.”

TenneT CEO Mel Kroon: “Siemens en Prysmian zijn uitstekende partners voor het realiseren van dit belangrijke project. Een van de belangrijkste doelen van de COBRAcable is het bevorderen van concurrentie op de energiemarkt in Noordwest-Europa, wat uiteindelijk ten goede zal komen aan de consument. En omdat we het Nederlandse en Deense netwerk rechtstreeks met elkaar verbinden, zal ook de leveringszekerheid voor zowel het bedrijfsleven als de consument verder toenemen. Daarnaast zal Nederland meer groene stroom kunnen importeren, die voornamelijk gegenereerd wordt door Deense windparken.”

De HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland is een van de projecten van gemeenschappelijk belang van de Europese Commissie die uiteindelijk tot een geïntegreerde energiemarkt voor de Europese Unie moeten leiden.

De opdracht bestaat uit twee converterstations met een capaciteit van 700 MW en circa 320 kV (kiloVolt)gelijkspanning. De twee converterstations - een bij Eemshaven in Nederland en de andere in Endrup in Denemarken - worden onderling verbonden door een gelijkstroomkabel met een lengte van 325 kilometer. Energinet.dk is verantwoordelijk voor alle constructiewerk in Endrup voor de bouw van de hal waarin de converterrapparatuur van Siemens zal worden ondergebracht. Siemens zal het converterstation Eemshaven turn-key opleveren. De opdracht omvat tevens het systeemontwerp en de levering, installatie en inbedrijfstelling van alle componenten.

De HVDC Plus-techniek van beide stations is gebaseerd op VSC-(Voltage Sourced Converters) in MMC (Modulaire Multi-level Converter) bouwwijze die aan de ene zijde van de verbinding wisselstroom omzetten naar gelijkstroom en vervolgens aan de andere zijde weer omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom. In tegenstelling tot converters met netcommutatie, zoals eerder door Siemens in Nederland geleverd bij het BritNed verbinding met Engeland, werkt het HVDC Plus-systeem met vermogenstransistors die ook uitgeschakeld kunnen worden (IGBT), waardoor de commutatieprocessen in de converter onafhankelijk van de netspanning kunnen verlopen. De snelle regel- en interventiemogelijkheden van de converters zorgen voor een hoge mate van stabiliteit in het transmissiesysteem waardoor vooral netfouten en storingen in het wisselstroomnet worden voorkomen. Dit staat garant voor een aanzienlijk hogere leveringszekerheid voor elektriciteitsleveranciers en klanten. Bovendien is HVDC voor ondergrondse hoogspanningsverbindingen met een lengte van meer dan 80 kilometer de enige oplossing die rendabele stroomtransmissie met weinig verlies mogelijk maakt.

Siemens AG (Berlijn en München) is een groot internationaal opererend technologieconcern, dat al meer dan 165 jaar staat voor technische excellentie, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en internationaliteit. De onderneming is in ruim 200 landen actief en richt zich op de gebieden elektrificering, automatisering en digitalisering. Siemens behoort wereldwijd tot de grootste producenten van energiezuinige en milieuvriendelijke technologieën. De onderneming is de nummer één op het gebied van offshore-windturbinebouw, ze is een van de grootste leveranciers van stoom- en gasturbines voor energie-opwekking en van oplossingen voor energietransport. Siemens is pionier zowel op het gebied van infrastructuuroplossingen als bij automatiserings- en softwareoplossingen voor de industrie. Daarnaast behoort de onderneming tot de grootste leveranciers van medische beeldvormingsapparatuur zoals CT- en MRI-systemen, en is ze toonaangevend in laboratoriumdiagnostiek en ziekenhuis-IT. In het boekjaar 2015, dat eindigde op 30 september 2015, behaalde Siemens uit voortgezette activiteiten een omzet van EUR 75,6 miljard en een nettowinst van EUR 7,4 miljard. Eind september 2015 had de onderneming wereldwijd circa 348.000 medewerkers in dienst.


Deel dit artikel:                   





Honderden miljoenen voor toekomstbestendige infrastructuur
Nieuwsbericht
Definitieve keuze voor herbouw Sluis II Wilhelminakanaal Tilburg
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat zet waarschuwingssysteem Flister in tegen ongelukken
Nieuwsbericht
Dienstregeling 2018 van start in de sneeuw
Nieuwsbericht
Prestigieus Europees ITS congres komt naar Nederland in 2019
Nieuwsbericht
Pier Eringa: "Meer goederen over het spoor"
Nieuwsbericht
Bovenste buizen A2-tunnel Maastricht tijdelijk dicht
Nieuwsbericht
Sloop en nieuwbouw parkeergarage P1 Eindhoven Airport
Nieuwsbericht
Bestuurlijke overeenkomst A27 Houten–Hooipolder getekend
Nieuwsbericht
Soepel elektrisch rijden in Benelux
Nieuwsbericht
ProRail test nieuw type geluidsscherm in Susteren
Nieuwsbericht
Minister Van Nieuwenhuizen zet in op veilig verkeer
Nieuwsbericht
Minste daling werkzoekenden in de bouw in Noord-Holland
Weblogposting
Station Zwolle Stadshagen later in gebruik
Nieuwsbericht
VolkerWessels reports setback for OpenIJ construction
Nieuwsbericht
BAM revises outlook following cost overrun at sea lock IJmuiden
Nieuwsbericht
Totale range zeespiegelstijging groter dan gedacht
Nieuwsbericht
Nieuwe koepel betonsector gaat Betonhuis heten
Nieuwsbericht
Nationale Databank Wegverkeersgegevens viert tienjarig jubileum
Nieuwsbericht
Prijsvraag Energielandschap van de Toekomst
Nieuwsbericht
Nederland herkozen in raad van internationale maritieme organisatie IMO
Nieuwsbericht
Hildebrand van Kuyeren wint Blije Reizigers Prijs 2017
Nieuwsbericht
Gerichter verkeersveiligheidsbeleid van provincies met ProMeV Light
Nieuwsbericht








[Banners]