Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 02-02-2016


Siemens haalt order binnen voor HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland




  • Siemens levert twee converterstations in Eemshaven en Endrup
  • COBRAcable interconnector met een transportcapaciteit van 700 MW
  • Verbinding maakt efficiënte integratie van duurzame energiebronnen in beide landen mogelijk


Siemens heeft opdracht gekregen voor de levering van een verbinding tussen de Nederlandse en Deense elektriciteitsnetten. Opdrachtgevers zijn de beheerder van het hoogspanningsnet in Denemarken Energinet.dk en zijn Nederlandse tegenhanger TenneT. De “COBRAcable ” (hoogspanningsgelijkstroomverbinding) zorgt voor een hogere leveringszekerheid van de elektriciteit in beide landen en bevordert integratie van duurzame energiebronnen in het elektriciteitsnet. Voor de opdracht levert Siemens HVDC-converterstations aan beide zijden van de gelijkstroomverbinding, die als onderzeese kabel door de Noordzee zal worden aangelegd. Deze kabel wordt geleverd door de Italiaanse onderneming Prysmian, een van de grootste kabelleveranciers ter wereld. Het aandeel van Siemens in de opdracht heeft een waarde van circa EUR 170 miljoen. De verbinding zal naar verwachting begin 2019 commercieel in gebruik worden genomen.

“Het is ons een groot genoegen, samen met Energinet.dk, TenneT en Prysmian dit geavanceerde Europese elektriciteitssysteem te gaan ontwikkelen”, aldus Jan Mrosik, CEO van de Siemens-divisie Energy Management. “In het boekjaar 2015 heeft Siemens door Europa HVDC Plus-verbindingen met een totale capaciteit van 4,9 GigaWatt aangelegd. Met de COBRAcable-order zullen we de komende jaren nog eens 4,6 GigaWatt online brengen, waarmee we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de integratie van een Europees elektriciteitsnet.”

TenneT CEO Mel Kroon: “Siemens en Prysmian zijn uitstekende partners voor het realiseren van dit belangrijke project. Een van de belangrijkste doelen van de COBRAcable is het bevorderen van concurrentie op de energiemarkt in Noordwest-Europa, wat uiteindelijk ten goede zal komen aan de consument. En omdat we het Nederlandse en Deense netwerk rechtstreeks met elkaar verbinden, zal ook de leveringszekerheid voor zowel het bedrijfsleven als de consument verder toenemen. Daarnaast zal Nederland meer groene stroom kunnen importeren, die voornamelijk gegenereerd wordt door Deense windparken.”

De HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland is een van de projecten van gemeenschappelijk belang van de Europese Commissie die uiteindelijk tot een geïntegreerde energiemarkt voor de Europese Unie moeten leiden.

De opdracht bestaat uit twee converterstations met een capaciteit van 700 MW en circa 320 kV (kiloVolt)gelijkspanning. De twee converterstations - een bij Eemshaven in Nederland en de andere in Endrup in Denemarken - worden onderling verbonden door een gelijkstroomkabel met een lengte van 325 kilometer. Energinet.dk is verantwoordelijk voor alle constructiewerk in Endrup voor de bouw van de hal waarin de converterrapparatuur van Siemens zal worden ondergebracht. Siemens zal het converterstation Eemshaven turn-key opleveren. De opdracht omvat tevens het systeemontwerp en de levering, installatie en inbedrijfstelling van alle componenten.

De HVDC Plus-techniek van beide stations is gebaseerd op VSC-(Voltage Sourced Converters) in MMC (Modulaire Multi-level Converter) bouwwijze die aan de ene zijde van de verbinding wisselstroom omzetten naar gelijkstroom en vervolgens aan de andere zijde weer omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom. In tegenstelling tot converters met netcommutatie, zoals eerder door Siemens in Nederland geleverd bij het BritNed verbinding met Engeland, werkt het HVDC Plus-systeem met vermogenstransistors die ook uitgeschakeld kunnen worden (IGBT), waardoor de commutatieprocessen in de converter onafhankelijk van de netspanning kunnen verlopen. De snelle regel- en interventiemogelijkheden van de converters zorgen voor een hoge mate van stabiliteit in het transmissiesysteem waardoor vooral netfouten en storingen in het wisselstroomnet worden voorkomen. Dit staat garant voor een aanzienlijk hogere leveringszekerheid voor elektriciteitsleveranciers en klanten. Bovendien is HVDC voor ondergrondse hoogspanningsverbindingen met een lengte van meer dan 80 kilometer de enige oplossing die rendabele stroomtransmissie met weinig verlies mogelijk maakt.

Siemens AG (Berlijn en München) is een groot internationaal opererend technologieconcern, dat al meer dan 165 jaar staat voor technische excellentie, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en internationaliteit. De onderneming is in ruim 200 landen actief en richt zich op de gebieden elektrificering, automatisering en digitalisering. Siemens behoort wereldwijd tot de grootste producenten van energiezuinige en milieuvriendelijke technologieën. De onderneming is de nummer één op het gebied van offshore-windturbinebouw, ze is een van de grootste leveranciers van stoom- en gasturbines voor energie-opwekking en van oplossingen voor energietransport. Siemens is pionier zowel op het gebied van infrastructuuroplossingen als bij automatiserings- en softwareoplossingen voor de industrie. Daarnaast behoort de onderneming tot de grootste leveranciers van medische beeldvormingsapparatuur zoals CT- en MRI-systemen, en is ze toonaangevend in laboratoriumdiagnostiek en ziekenhuis-IT. In het boekjaar 2015, dat eindigde op 30 september 2015, behaalde Siemens uit voortgezette activiteiten een omzet van EUR 75,6 miljard en een nettowinst van EUR 7,4 miljard. Eind september 2015 had de onderneming wereldwijd circa 348.000 medewerkers in dienst.


Deel dit artikel:                   





Intertraffic Amsterdam: De ultieme ontmoetingsplek voor verkeer- en mobiliteitsprofessionals
Weblogposting
Ondernemers en inkopers gaan met 23 acties beter aanbesteden
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat publiceert meest recente inkoopplanning 2018
Nieuwsbericht
ProRail organiseert blockchain-hackathon
Nieuwsbericht
Investering van 1,25M voor startup Hardt Hyperloop
Nieuwsbericht
Containeroverslag motor achter groei Rotterdamse haven
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en CROW investeren in kennis en innovatie met infrasector
Nieuwsbericht
Eindrapport Hoekse Lijn: Onvoldoende regie
Nieuwsbericht
Nieuwe pilot met zonnewegdek SolaRoad voor zwaar verkeer
Nieuwsbericht
Interbestuurlijk programma: extra geld naar maatschappelijke opgaven
Nieuwsbericht
Doelen Energieakkoord binnen bereik
Nieuwsbericht
Minister Cora van Nieuwenhuizen slaat eerste paal Reevesluis
Nieuwsbericht
Roelofs Groep winnaar DIA Innovation Award Volandis
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam 2018: Slimme mobiliteitsoplossingen voor verkeersdoorstroming
Weblogposting
Gids voor gezonde leefomgeving online
Nieuwsbericht
Aanpassing maximumsnelheid op meerdere A-wegen in te zien
Nieuwsbericht
Ruim 9 miljoen verkeersovertredingen geconstateerd in 2017
Nieuwsbericht
Eerste slimme kruising ligt in Fryslân
Nieuwsbericht
Alstom wins the Europe 1 Mobility Trophy for its hydrogen train
Nieuwsbericht
Afkoppelpijp wint RIONEDinnovatieprijs 2018
Nieuwsbericht
Starthandeling drie projecten Aanpak Twentekanalen
Nieuwsbericht
Inschrijving Innovatieprijs Tour de Force 2018 van start
Nieuwsbericht
Ruim 300 miljoen voor meer treinen Den Haag-Rotterdam
Nieuwsbericht








[Banners]