Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 02-02-2016


Siemens haalt order binnen voor HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland




  • Siemens levert twee converterstations in Eemshaven en Endrup
  • COBRAcable interconnector met een transportcapaciteit van 700 MW
  • Verbinding maakt efficiënte integratie van duurzame energiebronnen in beide landen mogelijk


Siemens heeft opdracht gekregen voor de levering van een verbinding tussen de Nederlandse en Deense elektriciteitsnetten. Opdrachtgevers zijn de beheerder van het hoogspanningsnet in Denemarken Energinet.dk en zijn Nederlandse tegenhanger TenneT. De “COBRAcable ” (hoogspanningsgelijkstroomverbinding) zorgt voor een hogere leveringszekerheid van de elektriciteit in beide landen en bevordert integratie van duurzame energiebronnen in het elektriciteitsnet. Voor de opdracht levert Siemens HVDC-converterstations aan beide zijden van de gelijkstroomverbinding, die als onderzeese kabel door de Noordzee zal worden aangelegd. Deze kabel wordt geleverd door de Italiaanse onderneming Prysmian, een van de grootste kabelleveranciers ter wereld. Het aandeel van Siemens in de opdracht heeft een waarde van circa EUR 170 miljoen. De verbinding zal naar verwachting begin 2019 commercieel in gebruik worden genomen.

“Het is ons een groot genoegen, samen met Energinet.dk, TenneT en Prysmian dit geavanceerde Europese elektriciteitssysteem te gaan ontwikkelen”, aldus Jan Mrosik, CEO van de Siemens-divisie Energy Management. “In het boekjaar 2015 heeft Siemens door Europa HVDC Plus-verbindingen met een totale capaciteit van 4,9 GigaWatt aangelegd. Met de COBRAcable-order zullen we de komende jaren nog eens 4,6 GigaWatt online brengen, waarmee we een aanzienlijke bijdrage leveren aan de integratie van een Europees elektriciteitsnet.”

TenneT CEO Mel Kroon: “Siemens en Prysmian zijn uitstekende partners voor het realiseren van dit belangrijke project. Een van de belangrijkste doelen van de COBRAcable is het bevorderen van concurrentie op de energiemarkt in Noordwest-Europa, wat uiteindelijk ten goede zal komen aan de consument. En omdat we het Nederlandse en Deense netwerk rechtstreeks met elkaar verbinden, zal ook de leveringszekerheid voor zowel het bedrijfsleven als de consument verder toenemen. Daarnaast zal Nederland meer groene stroom kunnen importeren, die voornamelijk gegenereerd wordt door Deense windparken.”

De HVDC-verbinding tussen Denemarken en Nederland is een van de projecten van gemeenschappelijk belang van de Europese Commissie die uiteindelijk tot een geïntegreerde energiemarkt voor de Europese Unie moeten leiden.

De opdracht bestaat uit twee converterstations met een capaciteit van 700 MW en circa 320 kV (kiloVolt)gelijkspanning. De twee converterstations - een bij Eemshaven in Nederland en de andere in Endrup in Denemarken - worden onderling verbonden door een gelijkstroomkabel met een lengte van 325 kilometer. Energinet.dk is verantwoordelijk voor alle constructiewerk in Endrup voor de bouw van de hal waarin de converterrapparatuur van Siemens zal worden ondergebracht. Siemens zal het converterstation Eemshaven turn-key opleveren. De opdracht omvat tevens het systeemontwerp en de levering, installatie en inbedrijfstelling van alle componenten.

De HVDC Plus-techniek van beide stations is gebaseerd op VSC-(Voltage Sourced Converters) in MMC (Modulaire Multi-level Converter) bouwwijze die aan de ene zijde van de verbinding wisselstroom omzetten naar gelijkstroom en vervolgens aan de andere zijde weer omzetten van gelijkstroom naar wisselstroom. In tegenstelling tot converters met netcommutatie, zoals eerder door Siemens in Nederland geleverd bij het BritNed verbinding met Engeland, werkt het HVDC Plus-systeem met vermogenstransistors die ook uitgeschakeld kunnen worden (IGBT), waardoor de commutatieprocessen in de converter onafhankelijk van de netspanning kunnen verlopen. De snelle regel- en interventiemogelijkheden van de converters zorgen voor een hoge mate van stabiliteit in het transmissiesysteem waardoor vooral netfouten en storingen in het wisselstroomnet worden voorkomen. Dit staat garant voor een aanzienlijk hogere leveringszekerheid voor elektriciteitsleveranciers en klanten. Bovendien is HVDC voor ondergrondse hoogspanningsverbindingen met een lengte van meer dan 80 kilometer de enige oplossing die rendabele stroomtransmissie met weinig verlies mogelijk maakt.

Siemens AG (Berlijn en München) is een groot internationaal opererend technologieconcern, dat al meer dan 165 jaar staat voor technische excellentie, innovatie, kwaliteit, betrouwbaarheid en internationaliteit. De onderneming is in ruim 200 landen actief en richt zich op de gebieden elektrificering, automatisering en digitalisering. Siemens behoort wereldwijd tot de grootste producenten van energiezuinige en milieuvriendelijke technologieën. De onderneming is de nummer één op het gebied van offshore-windturbinebouw, ze is een van de grootste leveranciers van stoom- en gasturbines voor energie-opwekking en van oplossingen voor energietransport. Siemens is pionier zowel op het gebied van infrastructuuroplossingen als bij automatiserings- en softwareoplossingen voor de industrie. Daarnaast behoort de onderneming tot de grootste leveranciers van medische beeldvormingsapparatuur zoals CT- en MRI-systemen, en is ze toonaangevend in laboratoriumdiagnostiek en ziekenhuis-IT. In het boekjaar 2015, dat eindigde op 30 september 2015, behaalde Siemens uit voortgezette activiteiten een omzet van EUR 75,6 miljard en een nettowinst van EUR 7,4 miljard. Eind september 2015 had de onderneming wereldwijd circa 348.000 medewerkers in dienst.


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]