Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 22-05-2015


'In de ontwerpfase nadenken over onderhoud'




Opdrachtgevers leggen steeds vaker de realisatie en het langjarig onderhoud van tunnelautomatisering neer bij één partij. Siemens Mobility richt haar organisatie hierop in door de integratie van sales, engineering en onderhoudsprocessen.

De integratie van bouw en onderhoud moet leiden tot een betere verhouding tussen de realisatie- en instandhoudingkosten ten opzichte van de gevraagde prestaties. In Nederland moeten tunnels voldoen aan hoge eisen op het gebied van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid. 'Op basis van deze prestatie-eisen maken wij specifieke keuzes in de ontwerpfase', zegt Waldeck Podgorski, hoofd service operations bij Siemens Mobility in Nederland. 'Een hogere investering aan de voorkant kan leiden tot meer efficiency gedurende de operationele fase. Zo kun je in de ontwerpfase additionele componenten selecteren waarvan je de status- en conditiemeldingen tijdens de operationele fase op afstand kunt uitlezen. Dit maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat leidt tot een hogere beschikbaarheid en lagere exploitatiekosten.'

Life cycle services
Naast het bereiken van meer kostenefficiency kunnen opdrachtgevers zichzelf via de geïntegreerde contractvormen ontzorgen. Als aannemers verplicht worden om hun installaties langdurig in bedrijf te houden, is het ook aan hen om te bepalen wanneer componenten moeten worden vervangen of gemigreerd. Podgorski: 'Voor opdrachtgevers is het vaak lastig om gedurende de levensduur te bepalen wanneer kritische systeemonderdelen aan vervanging toe zijn. We zien regelmatig dat systemen verouderd zijn en niet meer onderhouden kunnen worden doordat onderdelen niet meer leverbaar zijn of de software niet meer wordt ondersteund. Opdrachtgevers leggen daarom steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het instand houden van een object voor langere tijd (life cycle services) neer bij systeemleveranciers. Een verstandige keuze.'

Goede ervaringen
Siemens Mobility heeft op diverse projecten goede ervaringen opgedaan met geïntegreerde contractvormen. 'Voor ons is dit een aangename manier van werken. Het geeft ons de ruimte om optimalisaties te realiseren.' Siemens leverde alle verkeersinstallaties voor de verbreding van de A12 Lunetten-Veenendaal en onderhoudt deze gedurende twintig jaar. In de Coentunnel is geïnvesteerd in duurzame oplossingen voor verkeerssignalering en -detectie. De onderhoudsperiode bedraagt twaalf jaar. In Utrecht is Siemens betrokken bij de bouw van de Stadsbaantunnel. Ook hier maakt (langjarig) onderhoud van de installaties deel uit van het contract.

Innovatie
Meerjaren-onderhoudscontracten zetten volgens Podgorski de deur open naar innovatieve onderhoudsconcepten. Siemens gaat de centrale bediening en besturing van de installaties van de Amsterdamse metro-infrastructuur (inclusief Noord/Zuidlijn) moderniseren en is na afronding tien jaar lang verantwoordelijk voor de instandhouding. 'Hier hebben we te maken met hele hoge beschikbaarheideisen. Ons ontwerp- en onderhoudsteam is volop aan het nadenken hoe we real time de informatie over alle kritische componenten kunnen opslaan, uitlezen en verwerken. We gebruiken hierbij algoritmes die big data omzetten naar stuurinformatie. Dergelijke data driven services worden door onze divisie Healthcare al vaak toegepast.'

'Bij geïntegreerde contacten staat het langetermijnbelang voorop.'

Lange termijn
De organisatie raakt steeds beter ingespeeld op de nieuwe manier van werken. In het begin moest iedereen hieraan wennen. 'Vroeger stond er een dikke muur tussen de engineering- en de onderhoudsorganisatie. Die is nu behoorlijk dunner geworden: we werken met multidisciplinaire teams en ook medewerkers van de buitendienst denken steeds vaker in de tenderfase mee. Het blijft een uitdagende oefening, aangezien de belangen van de verschillende disciplines in de praktijk soms uiteenlopen. In plaats van de korte termijn staat echter de lange termijn voorop. Het is een gezamenlijk belang van de organisatie om ervoor te zorgen dat een object gedurende de hele levensduur optimaal presteert. Hiertoe moet je samen kosten, risico's en prestatieverwachtingen in kaart brengen. Wij blijven hierin investeren en maken medewerkers vertrouwd met de nieuwe contractvormen en zaken zoals Systems Engineering en RAMS.'


Deze weblogposting is eerder gepubliceerd op mobilitymatters.siemens.nl.


Deel dit artikel:                   





Winners RailTech Innovation Awards 2017 announced
Nieuwsbericht
Waterschappen op weg klimaatambities waar te maken
Nieuwsbericht
Bernard Wientjes presenteert De Bouwagenda aan kabinet
Nieuwsbericht
TLEX: real-time data-uitwisseling tussen verkeerslichten en weggebruikers
Nieuwsbericht
Witteveen+Bos boekt goede resultaten over 2016
Nieuwsbericht
Praktijkproef voertuigdata: veiliger rijden door slimmer data benutten
Nieuwsbericht
Elke 10 minuten een IC
Nieuwsbericht
Historische namen voor viaducten in de Tractaatweg
Nieuwsbericht
Intertraffic Amsterdam joins forces with Automotive Week
Nieuwsbericht
Contract ondertekend: vernieuwing Amstelveenlijn flinke stap dichterbij
Nieuwsbericht
ACM: Spoorvervoerders maken zich zorgen over marktontwikkelingen
Nieuwsbericht
Camerabeeld om spoor te inspecteren
Nieuwsbericht
Nederlandse kust goed in het zand
Nieuwsbericht
UvW: Minister Schultz ontvangt Uniepenning
Nieuwsbericht
2016 redelijk jaar voor Movares – bedrijfsresultaat € 4,9 mln
Nieuwsbericht
Waterschappen: Klimaataanpak duldt geen uitstel
Nieuwsbericht
A10 West deze zomer dicht voor groot onderhoud
Nieuwsbericht
Lean & Green Off-Road op weg naar landelijk dekkend netwerk
Nieuwsbericht
17 maart zijn 45.000 mensen Bewust Veilig
Nieuwsbericht
Tracébesluit A12/A15 Ressen-Oudbroeken (ViA15) ter visie
Nieuwsbericht
Herman van der Horst nieuwe divisiedirecteur Movares
Nieuwsbericht
Verkeersbordendatabank als instrument voor veiliger en duurzamer verkeer
Nieuwsbericht
2getthere wint grootste autonoom vervoerproject ter wereld
Nieuwsbericht








[Banners]