Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 22-05-2015


'In de ontwerpfase nadenken over onderhoud'




Opdrachtgevers leggen steeds vaker de realisatie en het langjarig onderhoud van tunnelautomatisering neer bij één partij. Siemens Mobility richt haar organisatie hierop in door de integratie van sales, engineering en onderhoudsprocessen.

De integratie van bouw en onderhoud moet leiden tot een betere verhouding tussen de realisatie- en instandhoudingkosten ten opzichte van de gevraagde prestaties. In Nederland moeten tunnels voldoen aan hoge eisen op het gebied van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid. 'Op basis van deze prestatie-eisen maken wij specifieke keuzes in de ontwerpfase', zegt Waldeck Podgorski, hoofd service operations bij Siemens Mobility in Nederland. 'Een hogere investering aan de voorkant kan leiden tot meer efficiency gedurende de operationele fase. Zo kun je in de ontwerpfase additionele componenten selecteren waarvan je de status- en conditiemeldingen tijdens de operationele fase op afstand kunt uitlezen. Dit maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat leidt tot een hogere beschikbaarheid en lagere exploitatiekosten.'

Life cycle services
Naast het bereiken van meer kostenefficiency kunnen opdrachtgevers zichzelf via de geïntegreerde contractvormen ontzorgen. Als aannemers verplicht worden om hun installaties langdurig in bedrijf te houden, is het ook aan hen om te bepalen wanneer componenten moeten worden vervangen of gemigreerd. Podgorski: 'Voor opdrachtgevers is het vaak lastig om gedurende de levensduur te bepalen wanneer kritische systeemonderdelen aan vervanging toe zijn. We zien regelmatig dat systemen verouderd zijn en niet meer onderhouden kunnen worden doordat onderdelen niet meer leverbaar zijn of de software niet meer wordt ondersteund. Opdrachtgevers leggen daarom steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het instand houden van een object voor langere tijd (life cycle services) neer bij systeemleveranciers. Een verstandige keuze.'

Goede ervaringen
Siemens Mobility heeft op diverse projecten goede ervaringen opgedaan met geïntegreerde contractvormen. 'Voor ons is dit een aangename manier van werken. Het geeft ons de ruimte om optimalisaties te realiseren.' Siemens leverde alle verkeersinstallaties voor de verbreding van de A12 Lunetten-Veenendaal en onderhoudt deze gedurende twintig jaar. In de Coentunnel is geïnvesteerd in duurzame oplossingen voor verkeerssignalering en -detectie. De onderhoudsperiode bedraagt twaalf jaar. In Utrecht is Siemens betrokken bij de bouw van de Stadsbaantunnel. Ook hier maakt (langjarig) onderhoud van de installaties deel uit van het contract.

Innovatie
Meerjaren-onderhoudscontracten zetten volgens Podgorski de deur open naar innovatieve onderhoudsconcepten. Siemens gaat de centrale bediening en besturing van de installaties van de Amsterdamse metro-infrastructuur (inclusief Noord/Zuidlijn) moderniseren en is na afronding tien jaar lang verantwoordelijk voor de instandhouding. 'Hier hebben we te maken met hele hoge beschikbaarheideisen. Ons ontwerp- en onderhoudsteam is volop aan het nadenken hoe we real time de informatie over alle kritische componenten kunnen opslaan, uitlezen en verwerken. We gebruiken hierbij algoritmes die big data omzetten naar stuurinformatie. Dergelijke data driven services worden door onze divisie Healthcare al vaak toegepast.'

'Bij geïntegreerde contacten staat het langetermijnbelang voorop.'

Lange termijn
De organisatie raakt steeds beter ingespeeld op de nieuwe manier van werken. In het begin moest iedereen hieraan wennen. 'Vroeger stond er een dikke muur tussen de engineering- en de onderhoudsorganisatie. Die is nu behoorlijk dunner geworden: we werken met multidisciplinaire teams en ook medewerkers van de buitendienst denken steeds vaker in de tenderfase mee. Het blijft een uitdagende oefening, aangezien de belangen van de verschillende disciplines in de praktijk soms uiteenlopen. In plaats van de korte termijn staat echter de lange termijn voorop. Het is een gezamenlijk belang van de organisatie om ervoor te zorgen dat een object gedurende de hele levensduur optimaal presteert. Hiertoe moet je samen kosten, risico's en prestatieverwachtingen in kaart brengen. Wij blijven hierin investeren en maken medewerkers vertrouwd met de nieuwe contractvormen en zaken zoals Systems Engineering en RAMS.'


Deze weblogposting is eerder gepubliceerd op mobilitymatters.siemens.nl.


Deel dit artikel:                   





Mobiliteitsbeeld 2017: 60 procent van alle reizigerskilometers per auto
Nieuwsbericht
In 2023 meer duurzame energie dan verwacht
Nieuwsbericht
Bekendmaking Genomineerden Betonprijs 2017
Nieuwsbericht
NS: nieuwe Sprinters en vaker Sprinters
Nieuwsbericht
Innovatie in Brabant 3D-geprinte fietsbrug en complete rotonde ingeschoven
Nieuwsbericht
INTERMAT CONFERENTIE: BOUW EN INFRASTRUCTUUR: GROEIMARKTEN EN -PERSPECTIEVEN IN DE EMEA-LANDEN
Weblogposting
Water in de Openbare Ruimte: Weerrecord gebroken, warmste 16 oktober ooit
Weblogposting
Verkeer, Mobiliteit & Parkeren 2017: Slimme mobiliteit als nationaal speerpunt
Weblogposting
Onderbreking werkzaamheden groot onderhoud bruggen zeesluizen Farmsum
Nieuwsbericht
Eerste testdagen tienminutentrein soepel verlopen, reizigers positief
Nieuwsbericht
Heijmans benoemt Hans Janssen tot lid raad van bestuur
Nieuwsbericht
Zandsuppleties Waddeneilanden deels stilgelegd
Nieuwsbericht
Conclusies onderzoeksproject Kennisinfrastructuur spoorveiligheid<
Nieuwsbericht
Forse groei autokilometers
Nieuwsbericht
Nederland nog lang niet klaar voor emissieloos elektrisch rijden
Artikel
Shell zet volgende stap in elektrische mobiliteit met overname NewMotion
Nieuwsbericht
CityChallenge startsein voor herinrichting stadshart Eindhoven
Nieuwsbericht
Dag van de Openbare Ruimte 2017: Hartelijk dank!
Weblogposting
Aantal verkeersongevallen stijgt in 4 jaar met 27%
Nieuwsbericht
Nieuwe blusvoorzieningen emplacement Axel opgeleverd
Nieuwsbericht
VCANederland helpt cursisten met proefexamens en uitlegvideo
Weblogposting
Rijkswaterstaat gunt Solar Highways aan Heijmans
Nieuwsbericht
Overeenkomst Staatsbosbeheer en Rijkswaterstaat voor 7500 ha riviernatuur
Nieuwsbericht








[Banners]