Foto: Siemens Nederland
Weblogposting | Datum: 22-05-2015


'In de ontwerpfase nadenken over onderhoud'




Opdrachtgevers leggen steeds vaker de realisatie en het langjarig onderhoud van tunnelautomatisering neer bij één partij. Siemens Mobility richt haar organisatie hierop in door de integratie van sales, engineering en onderhoudsprocessen.

De integratie van bouw en onderhoud moet leiden tot een betere verhouding tussen de realisatie- en instandhoudingkosten ten opzichte van de gevraagde prestaties. In Nederland moeten tunnels voldoen aan hoge eisen op het gebied van betrouwbaarheid, beschikbaarheid, onderhoudbaarheid en veiligheid. 'Op basis van deze prestatie-eisen maken wij specifieke keuzes in de ontwerpfase', zegt Waldeck Podgorski, hoofd service operations bij Siemens Mobility in Nederland. 'Een hogere investering aan de voorkant kan leiden tot meer efficiency gedurende de operationele fase. Zo kun je in de ontwerpfase additionele componenten selecteren waarvan je de status- en conditiemeldingen tijdens de operationele fase op afstand kunt uitlezen. Dit maakt voorspellend onderhoud mogelijk, wat leidt tot een hogere beschikbaarheid en lagere exploitatiekosten.'

Life cycle services
Naast het bereiken van meer kostenefficiency kunnen opdrachtgevers zichzelf via de geïntegreerde contractvormen ontzorgen. Als aannemers verplicht worden om hun installaties langdurig in bedrijf te houden, is het ook aan hen om te bepalen wanneer componenten moeten worden vervangen of gemigreerd. Podgorski: 'Voor opdrachtgevers is het vaak lastig om gedurende de levensduur te bepalen wanneer kritische systeemonderdelen aan vervanging toe zijn. We zien regelmatig dat systemen verouderd zijn en niet meer onderhouden kunnen worden doordat onderdelen niet meer leverbaar zijn of de software niet meer wordt ondersteund. Opdrachtgevers leggen daarom steeds vaker de verantwoordelijkheid voor het instand houden van een object voor langere tijd (life cycle services) neer bij systeemleveranciers. Een verstandige keuze.'

Goede ervaringen
Siemens Mobility heeft op diverse projecten goede ervaringen opgedaan met geïntegreerde contractvormen. 'Voor ons is dit een aangename manier van werken. Het geeft ons de ruimte om optimalisaties te realiseren.' Siemens leverde alle verkeersinstallaties voor de verbreding van de A12 Lunetten-Veenendaal en onderhoudt deze gedurende twintig jaar. In de Coentunnel is geïnvesteerd in duurzame oplossingen voor verkeerssignalering en -detectie. De onderhoudsperiode bedraagt twaalf jaar. In Utrecht is Siemens betrokken bij de bouw van de Stadsbaantunnel. Ook hier maakt (langjarig) onderhoud van de installaties deel uit van het contract.

Innovatie
Meerjaren-onderhoudscontracten zetten volgens Podgorski de deur open naar innovatieve onderhoudsconcepten. Siemens gaat de centrale bediening en besturing van de installaties van de Amsterdamse metro-infrastructuur (inclusief Noord/Zuidlijn) moderniseren en is na afronding tien jaar lang verantwoordelijk voor de instandhouding. 'Hier hebben we te maken met hele hoge beschikbaarheideisen. Ons ontwerp- en onderhoudsteam is volop aan het nadenken hoe we real time de informatie over alle kritische componenten kunnen opslaan, uitlezen en verwerken. We gebruiken hierbij algoritmes die big data omzetten naar stuurinformatie. Dergelijke data driven services worden door onze divisie Healthcare al vaak toegepast.'

'Bij geïntegreerde contacten staat het langetermijnbelang voorop.'

Lange termijn
De organisatie raakt steeds beter ingespeeld op de nieuwe manier van werken. In het begin moest iedereen hieraan wennen. 'Vroeger stond er een dikke muur tussen de engineering- en de onderhoudsorganisatie. Die is nu behoorlijk dunner geworden: we werken met multidisciplinaire teams en ook medewerkers van de buitendienst denken steeds vaker in de tenderfase mee. Het blijft een uitdagende oefening, aangezien de belangen van de verschillende disciplines in de praktijk soms uiteenlopen. In plaats van de korte termijn staat echter de lange termijn voorop. Het is een gezamenlijk belang van de organisatie om ervoor te zorgen dat een object gedurende de hele levensduur optimaal presteert. Hiertoe moet je samen kosten, risico's en prestatieverwachtingen in kaart brengen. Wij blijven hierin investeren en maken medewerkers vertrouwd met de nieuwe contractvormen en zaken zoals Systems Engineering en RAMS.'


Deze weblogposting is eerder gepubliceerd op mobilitymatters.siemens.nl.


Deel dit artikel:                   





Een weg in een middag!
Weblogposting
Dijkwerkersdag: Organisatie-overstijgend samenwerken en innovatie centraal
Nieuwsbericht
Optimistische bouwsector ziet omzet verder stijgen
Nieuwsbericht
Staatssecretaris stelt Tracebesluit Theemswegtrace vast
Nieuwsbericht
De drukste snelweg van Nederland krijgt stiller asfalt
Nieuwsbericht
Verbeterde versie Rijkswaterstaat Design & Construct-contract
Nieuwsbericht
Toename elektrische auto’s zet door
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat en gemeente Vlieland gaan samenwerken
Nieuwsbericht
Station Breda: beste gebouw van 2017!
Nieuwsbericht
EIB conjunctuurmeting bouwnijverheid maart 2017
Nieuwsbericht
Vernieuwd DITCM: gezamenlijk C-ITS programma van AutomotiveNL en Connekt
Nieuwsbericht
1 op de 8 automobilisten zegt wel eens te chatten
Nieuwsbericht
Jaarbericht 2016 Rijkswaterstaat verschenen
Nieuwsbericht
2016: een rijke oogst aan spoor innovaties
Nieuwsbericht
2016: het jaar van spoorvernieuwing
Nieuwsbericht
Deze zaterdag: Dag van de Bouw
Nieuwsbericht
Start verkenning 1 aanbesteding OV Overijssel Gelderland Flevoland
Nieuwsbericht
Europa's eerste hyperloop testfaciliteit in Delft
Nieuwsbericht
Michèle Blom start als directeur-generaal Rijkswaterstaat
Nieuwsbericht
Reorganisatie Boskalis: ca 230 arbeidsplaatsen komen te vervallen
Nieuwsbericht
Delftse onderzoeker verbetert modellering effecten kilometerheffing
Nieuwsbericht
Kofi Annan naar Nederland voor slimme ideeën water en klimaat
Nieuwsbericht
Investeren in maatregelen tegen suïcide
Nieuwsbericht








[Banners]