Project



Integrale spooruitbreiding Amsterdam - Utrecht



Recent projectnieuws
26-07-2016 Laatste stap spoorverdubbeling Schiphol - Duivendrecht
28-10-2015 Ruimte op perrons station Schiphol
17-02-2009 Xaf Utberg directeur Transfer + Rail bij DHV




Algemene projectinformatie
De Corridorstudie Amsterdam - Utrecht (1993) gaf aan dat dit spoortraject haar capaciteitslimiet heeft bereikt. Het treinverkeer zal blijven groeien en er is dus behoefte aan extra capaciteit langs de hoofdtransportassen Amsterdam/Utrecht/Arnhem en Amsterdam/Utrecht/Eindhoven. Daarnaast ontbreekt op dit moment een rechtstreekse spoorverbinding tussen het oosten en zuiden van het land en de luchthaven Schiphol. Goederentreinen rijden via het traject Amsterdam - Utrecht naar de Betuweroute en met het NOV-besluit is het traject tussen Breukelen en Duivendrecht onderdeel van de goederenroute tussen Rotterdam en Noord-Nederland.

Voor de verbinding tussen de zuidelijke tak van de ringspoorbaan Amsterdam en de spoorlijn Amsterdam - Utrecht wordt de Utrechtboog aangelegd. Het station Bijlmer wordt uitgebreid naar zes sporen in verband met de aansluiting van de Utrechtboog en de uitbreiding van het traject Amsterdam - Utrecht. Daarbij wordt het station geheel vernieuwd. De vernieuwing van het station Bijlmer wordt in samenwerking met de gemeente Amsterdam aangepakt en gefinancierd. De uitbreiding tussen Amsterdam (Zuidoost) en Utrecht bestaat uit een integrale spoorverdubbeling, met inbegrip van de spoorbrug over het Amsterdam-Rijnkanaal. Op het gehele traject worden twee sporen voorbereid op het rijden met 200 km/u. Overwegen worden vervangen door onderdoorgangen en bestaande onderdoorgangen worden verbreed of vervangen.
Amsterdam-Utrecht wordt uitgerust met een dual-signalling beveiligingssysteem. Hierdoor kan op het traject gereden worden onder ETCS/ERTMS-beveiliging. Het traject blijft toegankelijk voor treinen die zijn uitgerust met de klassieke beveiliging (ATB). Bron: MIT 2006

Het project is vertraagd tot april 2007. In het MIT 2007 is het project opgenomen als gerealiseerd.





Project-eigenschappen:
Projectfase:  Realisatie
Modaliteit:  Spoorwegen Personen

Regio:  Nationaal
Provincie:  Nationaal

MIT/SNIP/MIRT fase historie:
MIT 2007:  Gereed
MIT 2006:  Realisatie
MIT 2005:  Realisatie


Data mijlpalen nota's:
Datum Tracébesluit:  1995
Datum Procedures Rond:  2001

Investeringen:
Kosten:  € 965 mln
Taakstellend budget: 965 mln euro.
Bijdrage van derden: 5,5 mln euro voor tunnel Abcoude.
TEN-subsiedie voor Utrechtboog 9 mln euro.
Bron kosten: MIT 2006



Gemeenten in het projectgebied
Amsterdam, Duivendrecht, Abcoude, Breukelen, Maarssen, Utrecht.