Project



Amsterdam - Rijnkanaal / Lek



Recent projectnieuws
12-06-2010 Renovatie Prins Bernhardsluizen Amsterdam - Rijnkanaal gereed
26-05-2010 RWS houdt Open Sluisdag op Prins Bernhardsluizen in Tiel
22-03-2010 Baggeren Amsterdam-Rijnkanaal gereed




Algemene projectinformatie
Het Amsterdam-Rijnkanaal is de achterlandverbinding van het havengebied Amsterdam/- Noordzeekanaal richting Duitsland en de havens van Rotterdam en Antwerpen (hoofdtransportas).
Ter hoogte van Utrecht is het Amsterdam- Rijnkanaal via het Lekkanaal (hoofdvaarweg) verbonden met de Lek voor het transport richting havengebied van Rotterdam en Antwerpen. Er is achterstallig onderhoud bij diverse sluizen en de bodem en oevers van het Amsterdam-Rijnkanaal.
Het gaat hierbij om bijvoorbeeld hefdeuren van sluizen, ondiepten waardoor beperkingen van vaardiepte en vaartijden noodzakelijk zijn en diverse oevers en meerplaatsen die niet meer aan technische en functionele eisen voldoen.

De werkzaamheden bestaan uit onder andere:
  • het baggeren van de belangrijkste ondiepten in het kanaal (o.a. voorhavens en kruising Amsterdam-Rijnkanaal en Lek) zodat beperkingen weer binnen acceptabele grenzen vallen;
  • het aanpakken van de belangrijkste knelpunten in de oevers en meerplaatsen langs het Amsterdam-Rijnkanaal;
  • renovatie van de hefdeuren en aanvaarconstructie van Prinses Irenesluizen en renovatie van de hefdeuren, aandrijving en besturingsinstallatie van de Bernardsluizen;
  • vervangen van 3 sifonbuizen bij Zeeburg inclusief bewegingswerken.
Bron: MIRT 2009



Project-eigenschappen:
Projectfase:  Beheer en onderhoud
Modaliteit:  Vaarwegen

Categorie:  Grote onderhoudsprojecten
Regio:  Nationaal

MIT/SNIP/MIRT fase historie:
MIRT 2009:  Onderhoud
MIRT 2008:  Onderhoud
MIT 2007:  Onderhoud


Investeringen:
Kosten:  € 105 mln
Raming totale kosten: E 105 mln
Bron: MIRT 2009

Officiële website:
Klik hier voor de officiële projectwebsite




Gemeenten in het projectgebied
Amsterdam, Zeeburg, Weesp, Nigtevecht, Breukelen, Utrecht, Nieuwegein.