Regio Utrecht: Geen nieuwe snelweg langs A2

Verbetering bereikbaarheid Midden-Nederland op breed front vanaf 2008

Utrecht – Het rijk en de regio Utrecht starten vanaf 2008 op een breed front diverse korte termijnmaatregelen om de bereikbaarheid van midden Nederland te verbeteren. Zo komt er een programma voor Park & Ride-voorzieningen, het regionale fietsnetwerk wordt verbeterd en telewerken krijgt een impuls. Om het transport over water te bevorderen, wordt de haven van Lage Weide uitgediept. Verder investeren rijk en regio in een fietsproject voor Eemland en de ontwikkeling van een openbaar vervoerknooppunt in Breukelen en Houten. Hiermee is in totaal 13,5 miljoen euro gemoeid.

Dat meldt de regio Utrecht, verenigd in het mobiliteitsplatform VERDER, op 17 december 2007 in een brief van het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad (UVVB) aan minister Eurlings. Rijk en regio Utrecht zijn sinds 2007aan het werk om voor de Ring rondom Utrecht en de Driehoek tussen A1, A27 en A28 nieuwe mobiliteitsacties te introduceren. Hiervoor is maximaal 3,1 miljard euro gereserveerd. Deze pakketstudies worden vanuit het samenwerkingsplatform VERDER klaargezet om de bereikbaarheidsproblemen die ontstaan in 2020 in Midden- Nederland aan te pakken. Naast infrastructurele maatregelen is er aandacht voor openbaar vervoer, verkeersmanagement en gebruik van de fiets. Vooruitlopend op deze majeure investeringen, zoals de realisatie van een provinciebrede Utrechtse Verkeersmanagementcentrale, gaan nu dus al meerdere Quick-Win maatregelen van start.

‘Nieuwe weg langs A2 belast verkeersknooppunt Utrecht’

Een nieuwe snelweg ten westen van de stad Utrecht levert per saldo méér hinder dan gemak op voor de bereikbaarheid van de regio Utrecht. Dit blijkt uit recent afgerond onderzoek van de regio en Rijkswaterstaat Utrecht. Uit de studie blijkt dat een nieuwe snelweg tussen Breukelen en Lexmond (A 2 ½) al met al méér verkeer aantrekt en daarmee Utrecht als nationaal verkeersknooppunt per saldo zwaarder belast. Een fors deel van de automobilisten die momenteel gebruikmaken van de A4/A15 richting het zuiden zal vooral deze nieuwe route kiezen. Met als gevolg dat de files toenemen op de A2 tussen Holendrecht en Maarssen. Ook op de rijksweg A27 ten zuiden van Everdingen zal sprake zijn van meer verkeersopstoppingen. De regio Utrecht adviseert daarom minister Eurlings om deze nieuwe verbinding niet op te nemen in het nieuwe pakket met maatregelen voor verbetering van Utrecht als Draaischijf van Nederland.

Méér treinen voor Randstadspoor

Eind volgend jaar wordt weer een stap gezet met Randstadspoor, het regionale spoornetwerk in de regio Utrecht. Na opening van de stations Utrecht Terwijde, Amersfoort Vathorst, Tiel Passewaaij en Utrecht Zuilen, wordt vanaf december 2008 de frequentie verhoogd tussen station Breukelen en Utrecht Centraal van 2 naar 4 treinen per uur. Met de invoering van Randstadspoor krijgt het regionale openbaar vervoer een stevige ruggengraat. Randstadspoor moet doorgroeien naar 6x per uur, zoals afgesproken met de minister in 2004. De regio Utrecht vraagt daarom de minister om te zorgen dat deze frequentie werkelijkheid wordt. Een ander verzoek is om de treinen van Randstadspoor 4x per uur door te rijden naar station Harderwijk. Een extra investering in Randstadspoor helpt de filedruk op dit traject te verminderen. Randstadspoor is dan een volwaardig alternatief voor de auto, menen de Utrechtse bestuurders.

Knelpunt Utrecht

De regio Utrecht luidt bij de minister de alarmklok, want de bereikbaarheid van Midden-Nederland staat onder toenemende druk. Ondanks omvangrijke lopende projecten als de wegverbreding van de A2 zullen de files rondom Utrecht in 2020 alleen maar toenemen, mits rijk en regio substantiële aanvullende maatregelen treffen. De grootste knelpunten bevinden zich rond de knooppunten Eemnes, Hoevelaken en Rijnsweerd. Ook de rijksweg A1 tussen Bussum en Barneveld geeft 24 uur per etmaal problemen. De regio Utrecht vraagt daarom het rijk om zo spoedig mogelijk het voorbereidende werk te starten voor extra capaciteit op de A27 tussen Utrecht-Noord en Eemnes en op de A1 tussen de knooppunten Eemnes en Hoevelaken.

‘Geen doorgetrokken rijksweg A30’

Recent onderzoek van rijk en regio Utrecht naar een doorgetrokken rijksweg A30 richting de A28 (via Barneveld-Nijkerk of het traject Barneveld-Nulde) levert nagenoeg geen verlichting op van de verkeersproblemen op en rondom het knooppunt Hoevelaken. De regio Utrecht adviseert om deze nieuwe verbinding, evenals de A 2 ½, niet uit te werken in de vorm van een planstudie. Andere maatregelen zijn evenwel dringend noodzakelijk, want de bereikbaarheidsproblemen rondom het knooppunt Hoevelaken zijn zeer urgent. Een doorgetrokken rijksweg A30 is mogelijk wel van belang om te voldoen aan de behoefte aan extra woningbouw vanaf 2010 in Almere, aldus het UVVB.

Extra onderzoek gewenst naar Noordelijke Ring Utrecht

Extra onderzoek is volgens de regio Utrecht gewenst naar de verkeerseffecten van een mogelijke uitbreiding van de Noordelijke Ring Utrecht (N230). Deze weg, die wordt beheerd door de provincie en gemeente Utrecht, verbindt de rijkswegen A2 en A27 en is een vitale kransslagader in de gehele Ring rondom Utrecht. Hoewel het nog te vroeg is voor een oordeel over nut en noodzaak van nieuwe infrastructuur op dit traject geven de Utrechtse bestuurders aan dat extra onderzoek gewenst is naar de verkeerseffecten van aanvullende maatregelen voor de Noordelijke Ring Utrecht. Door deze weg in de vorm van een ‘korte bypass’ ten westen van de A2 om Utrecht heen te trekken naar de A12 en/of op het bestaande wegdeel op te waarderen kan het verkeer in de richting van en naar Amersfoort vlotter worden afgewikkeld, zo blijkt uit modelberekeningen van Rijkswaterstaat Utrecht. Vooral in de spits levert dit een betere verdeling op van het totale verkeer op de Ring Utrecht. Dit voordeel rechtvaardigt volgens het UVVB een aanvullende studie die in 2008 nieuwe bouwstenen en meer concrete informatie moet opleveren voor de pakketstudie naar de Ring Utrecht. Daarmee haakt de regio ook in op de uitkomsten van gebiedsverkenningen die momenteel lopen naar de woningbouwopgave voor Utrecht na 2015.

Vervolg

Najaar 2008 zijn van pakketstudies voor de Ring Utrecht en de Driehoek A1, A27 en A28 de eerste resultaten bekend. Dan breekt ook het moment aan dat rijk en regio besluiten kunnen gaan nemen over deze nieuwe mobiliteitsprojecten. Deze besluitvorming vindt uiteindelijk plaats in de betrokken gemeenteraden, Provinciale Staten van Utrecht en in het Kabinet. Coördinatie en bestuurlijke afstemming vindt plaats in het Utrechts Verkeer- en Vervoerberaad.

VERDER, Mobiliteit in Midden-Nederland, werkt aan de doorstroming en bereikbaarheid van de regio Midden-Nederland, nu en in de toekomst. Samenwerken is van groot belang, aangezien het verkeer niet ophoudt bij stads- en provinciegrenzen. De deelnemers van VERDER zijn: provincie Utrecht, Rijkswaterstaat Utrecht, Bestuur Regio Utrecht, de gewesten Eemland en Gooi- en Vechtstreek en de gemeenten Amersfoort, Hilversum en Utrecht.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Provincie Utrecht