A9 Velsen-Badhoevedorp proef Per rijstrook uit de file

Groot onderhoud aan de weg 2007

Verkeersaanbod eerste dagen meegevallen – wel langere reistijden


Haarlem – Vanaf 4 augustus zijn ingrijpende groot onderhoudswerkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp. Deze werkzaamheden duren tot en met 19 augustus.

De eerste dagen viel het verkeersaanbod mee. Wel is de weggebruiker 30 minuten langer onderweg tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp nu er aan de A9 wordt gewerkt. In de komende tijd komen steeds meer mensen terug van vakantie. Hierdoor zal het verkeersaanbod in de spits groter worden waardoor de reistijd voor de weggebruikers steeds meer zal oplopen.

Rijkswaterstaat blijft adviseren aan weggebruikers de A9 tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp te vermijden door gebruik te maken van de omleidingsroutes of van alternatief vervoer. Inmiddels hebben bijna 3000 frequente A9-weggebruikers via de Stichting A9 Bereikbaar de gratis A9 Bereikbaar pas ontvangen. Deze groep kan onder andere de speciale A9 Shuttlebus en de Vanpool gebruiken. Zo vermijdt deze groep de file en de extra lange reistijd.

Naast de ingezette verkeers- en mobiliteitsmaatregelen start Rijkswaterstaat een proef ‘per rijstrook uit de file’. Met deze proef verwacht Rijkswaterstaat de doorstroming van het verkeer op de A9 richting Badhoevedorp te verbeteren tijdens deze fase van het groot onderhoud. De proef loopt van zaterdag 11 augustus tot en met zondag 19 augustus.


Proef per rijstrook uit de file

De proef ‘per rijstrook uit de file’ houdt in dat bij een wegversmalling steeds een groepje auto’s van één rijstrook wordt doorgelaten, waarna een andere rijstrook aan de beurt komt. Dit concept wordt ook wel toegepast bij het op- en afrijden van veerboten. Het verschil met het traditionele ritsen is dat er niet om de beurt wordt ingevoegd, maar dat er groepsgewijs voertuigen per rijstrook invoegen. De pilot heeft al eerder plaatsgevonden op de vliegbasis Twente eind 2006 en een paar maanden terug in mei op de A2 bij Echt. Hieruit bleek dat circa 200 voertuigen per uur meer konden passeren dan bij het traditionele ritsen. Daarnaast waren vele weggebruikers enthousiast over dit nieuwe concept. Het verschil van de proef op de A9 is dat de aanwijzingen niet door een weginspecteur worden gegeven, maar door een tijdelijk verkeerslicht.

‘Per rijstrook uit de file’ is een onderdeel van het FileProof programma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij dit programma staat aanpak van de files op korte termijn centraal. Om de bereikbaarheid te verbeteren.


Onderhoud A9 gaat verder tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp

Vanaf 20 augustus tot en met 30 september zijn er weer in beide richtingen twee versmalde rijstroken beschikbaar, maar dan verwacht Rijkswaterstaat ook nog ernstige verkeershinder. Aangezien dan meer verkeer op de weg is. In de maanden oktober en november vinden de afrondende werkzaamheden plaats. Deze worden met name buiten de spits uitgevoerd.


Extra informatie voor de weggebruikers

Tekstkarren – op diverse plaatsen langs de A9 en toe- en afritten – geven weggebruikers actuele reistijdinformatie over de A9 en de omleidingsroute. Deze beelden zijn te zien op de internetsite van de VerkeersInformatieDienst. Elke werkdag om 12.00 uur komt Rijkswaterstaat in samenwerking met de VID met het A9 journaal. Het A9 journaal gaat in op de verkeersmaatregelen, de voortgang van de werkzaamheden en eventuele reisalternatieven. Dit journaal is te zien op de internetsite van de VID, www.vid.nl en op de internetsite van de Stichting A9 bereikbaar, www.A9bereikbaar.nl. Op deze site staan ook de mobiliteitsmaatregelen die ingezet worden tijdens het Groot Onderhoud. Daarnaast kan men informatie over het groot onderhoud A9 inwinnen via de site www.vananaarbeter.nl en www.rijkswaterstaat.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland

A9 Velsen-Badhoevedorp proef Per rijstrook uit de file | Infrasite

A9 Velsen-Badhoevedorp proef Per rijstrook uit de file

Groot onderhoud aan de weg 2007

Verkeersaanbod eerste dagen meegevallen – wel langere reistijden


Haarlem – Vanaf 4 augustus zijn ingrijpende groot onderhoudswerkzaamheden aan de A9 tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp. Deze werkzaamheden duren tot en met 19 augustus.

De eerste dagen viel het verkeersaanbod mee. Wel is de weggebruiker 30 minuten langer onderweg tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp nu er aan de A9 wordt gewerkt. In de komende tijd komen steeds meer mensen terug van vakantie. Hierdoor zal het verkeersaanbod in de spits groter worden waardoor de reistijd voor de weggebruikers steeds meer zal oplopen.

Rijkswaterstaat blijft adviseren aan weggebruikers de A9 tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp te vermijden door gebruik te maken van de omleidingsroutes of van alternatief vervoer. Inmiddels hebben bijna 3000 frequente A9-weggebruikers via de Stichting A9 Bereikbaar de gratis A9 Bereikbaar pas ontvangen. Deze groep kan onder andere de speciale A9 Shuttlebus en de Vanpool gebruiken. Zo vermijdt deze groep de file en de extra lange reistijd.

Naast de ingezette verkeers- en mobiliteitsmaatregelen start Rijkswaterstaat een proef ‘per rijstrook uit de file’. Met deze proef verwacht Rijkswaterstaat de doorstroming van het verkeer op de A9 richting Badhoevedorp te verbeteren tijdens deze fase van het groot onderhoud. De proef loopt van zaterdag 11 augustus tot en met zondag 19 augustus.


Proef per rijstrook uit de file

De proef ‘per rijstrook uit de file’ houdt in dat bij een wegversmalling steeds een groepje auto’s van één rijstrook wordt doorgelaten, waarna een andere rijstrook aan de beurt komt. Dit concept wordt ook wel toegepast bij het op- en afrijden van veerboten. Het verschil met het traditionele ritsen is dat er niet om de beurt wordt ingevoegd, maar dat er groepsgewijs voertuigen per rijstrook invoegen. De pilot heeft al eerder plaatsgevonden op de vliegbasis Twente eind 2006 en een paar maanden terug in mei op de A2 bij Echt. Hieruit bleek dat circa 200 voertuigen per uur meer konden passeren dan bij het traditionele ritsen. Daarnaast waren vele weggebruikers enthousiast over dit nieuwe concept. Het verschil van de proef op de A9 is dat de aanwijzingen niet door een weginspecteur worden gegeven, maar door een tijdelijk verkeerslicht.

‘Per rijstrook uit de file’ is een onderdeel van het FileProof programma van het Ministerie van Verkeer en Waterstaat. Bij dit programma staat aanpak van de files op korte termijn centraal. Om de bereikbaarheid te verbeteren.


Onderhoud A9 gaat verder tussen de knooppunten Velsen en Badhoevedorp

Vanaf 20 augustus tot en met 30 september zijn er weer in beide richtingen twee versmalde rijstroken beschikbaar, maar dan verwacht Rijkswaterstaat ook nog ernstige verkeershinder. Aangezien dan meer verkeer op de weg is. In de maanden oktober en november vinden de afrondende werkzaamheden plaats. Deze worden met name buiten de spits uitgevoerd.


Extra informatie voor de weggebruikers

Tekstkarren – op diverse plaatsen langs de A9 en toe- en afritten – geven weggebruikers actuele reistijdinformatie over de A9 en de omleidingsroute. Deze beelden zijn te zien op de internetsite van de VerkeersInformatieDienst. Elke werkdag om 12.00 uur komt Rijkswaterstaat in samenwerking met de VID met het A9 journaal. Het A9 journaal gaat in op de verkeersmaatregelen, de voortgang van de werkzaamheden en eventuele reisalternatieven. Dit journaal is te zien op de internetsite van de VID, www.vid.nl en op de internetsite van de Stichting A9 bereikbaar, www.A9bereikbaar.nl. Op deze site staan ook de mobiliteitsmaatregelen die ingezet worden tijdens het Groot Onderhoud. Daarnaast kan men informatie over het groot onderhoud A9 inwinnen via de site www.vananaarbeter.nl en www.rijkswaterstaat.nl.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Rijkswaterstaat Directie Noord-Holland