Nieuwsbericht | Datum: 26-06-2007



A2 s-Hertogenbosch - Eindhoven naar 3x2 rijstroken




’s-Hertogenbosch - De minister van Verkeer en Waterstaat Camiel Eurlings heeft besloten de procedure voor de aanleg van spitstroken op rijksweg A2 tussen ’s-Hertogenbosch en Eindhoven niet verder te doorlopen. Er wordt nu gestart met een procedure om uit te breiden van 2 x 2 naar 2 x 3 rijstroken. Een Milieu Effectrapportage (MER) en een Ontwerp Tracébesluit voor deze uitbreiding worden in 2008 voor omwonenden en belanghebbenden ter inzage gelegd.

Rijkswaterstaat heeft de afgelopen jaren gestudeerd op korte en lange termijn oplossingen om doorstroming op het traject ’s-Hertogenbosch - Eindhoven te kunnen waarborgen. Voor de korte termijn waren spitsstroken voorzien. Tegelijkertijd was er een lange termijnstudie gestart voor een verbreding van de weg naar 2 x 4 rijstroken.

De procedure voor de spitsstroken heeft veel vertraging gekend als gevolg van de veranderde Europese wetgeving op het gebied van luchtkwaliteit. Hierdoor is deze spitsstrookprocedure de start van de planstudie voor de lange termijn verbreding erg dicht genaderd.

Met een uitbreiding naar 2 x 3 rijstroken in plaats van de aanleg van spitstroken ligt er een oplossing voor de middellange termijn, die ook inpasbaar is in lange termijnoplossingen. Een weg van 2 x 3 rijstroken kent een grotere capaciteit dan spitsstroken en gaat daarom langer mee. De capaciteitsuitbreiding naar 2 x 3 sluit ook beter aan op de verbreding van de randweg van Eindhoven en de rondweg van ‘s-Hertogenbosch. Er is hierdoor voorlopig geen studie meer nodig voor de lange termijn oplossing naar 2 x 4 rijstroken.

Voordelen
Voor omwonenden kent de aanleg van 2 x 3 rijstroken eveneens een belangrijk voordeel: een snelle aanleg van de geluidsschermen is nu mogelijk. De aanleg van geluidsschermen kan in eenzelfde procedure met de wegverbreding worden meegenomen.

Voor weggebruikers betekent de uitbreiding naar 2 x 3 rijstroken een oplossing die minder gevoelig is voor vertragingen. De beschikbaarheid van een vluchtstrook bijvoorbeeld maakt de weg minder kwetsbaar voor stremming door een auto met pech of door werkzaamheden.

Planning
Vanwege de keuze voor 2 x 3 moet een nieuwe procedure gevolgd worden. Deze begint na de zomer van 2007 met het ter inzage leggen van een startnotitie. Het Ontwerp Tracébesluit/MER zal eind 2008 verschijnen. Rijkswaterstaat zal hier onder andere in de vorm van voorlichtingsavonden aandacht aan besteden. Een tracébesluit is er naar verwachting in het jaar 2009. De aanbesteding start vervolgens in het jaar 2009 of 2010, waarna de weg circa een jaar later gereed kan zijn. De uitbreiding van de capaciteit tussen ‘s-Hertogenbosch en Eindhoven wordt daarmee gerealiseerd op bijna hetzelfde moment als de ingebruikname van de vernieuwde Rondweg Den Bosch en de vernieuwde Randweg Eindhoven.



Achtergrondinformatie (verzorgd door de redactie van Infrasite)
Informatie over het project Spitsstroken A2 Den Bosch - Eindhoven vindt u in Infrasite Projecten
Informatie over het project Planstudie A2 Den Bosch - Eindhoven vindt u in Infrasite Projecten
Informatie over het project A2 Rondweg Den Bosch vindt u in Infrasite Projecten
Informatie over het project A2 Tangenten Eindhoven (A2/A67 Randweg Eindhoven) vindt u in Infrasite Projecten



Deel dit artikel:                   





Van Veldhoven: 'Circulaire economie ontbrekende schakel Europese plannen'
Nieuwsbericht
Nieuwe fase voor meetsysteem bandenpech vrachtwagens
Nieuwsbericht
'Laat elektrische auto met laadpalen communiceren in open universele taal'
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Nieuwsbericht
Groen licht voor Betonakkoord
Nieuwsbericht
Ruimte voor vissen bij de Haringvlietsluizen
Nieuwsbericht
Oorzaken aantasting van betonconstructies met mosaangroei bekend
Artikel
Rottepolderplein gaat op de schop
Nieuwsbericht
Eerste calamiteitenoefeningen Gaasperdammertunnel
Nieuwsbericht
Bravodirect: nieuwe naam en uiterlijk voor HOV in Brabant
Nieuwsbericht
BAM start bouw haventerminal in Kitimat, British Columbia, Canada
Nieuwsbericht
Projecten gezocht betere kwaliteit PMD bedrijfsafval via gedragsaanpassing
Nieuwsbericht
Fryslân wil betere wandelvoorzieningen
Nieuwsbericht
A4: extra rijstrook richting Amsterdam geopend
Nieuwsbericht
Ministerraad stemt in met vrachtwagenheffing
Nieuwsbericht
DUURZAAM GWW: Vertaal concrete projectambities in duurzaam resultaat
Weblogposting
Goederenverbinding Den Bosch - Betuweroute twee jaar open
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat gunt beheer en onderhoud 3 kanalen aan combinatie 'PARK'
Nieuwsbericht
Reiziger tussen Nederland en België de dupe van bureaucratie
Nieuwsbericht
Meer plek in treinen tussen Utrecht en Amsterdam op komst
Nieuwsbericht
Van Veldhoven breidt gevecht tegen plasticsoep uit
Nieuwsbericht
Vacature Account Manager - 40 uur per week
Weblogposting
Vacature Medewerker service en support - 40 uur per week
Weblogposting








[Banners]