Start aanmelding Ruimte en Mobiliteit Prijs 2007

Prijs voor het meest succesvolle leisureproject

Rotterdam – Leisure heeft ruimte nodig, trekt veel mensen aan en dus ook verkeer. Hoe gaan we hiermee om? Bij welk leisureproject in Nederland zijn de beste oplossingen gerealiseerd wat betreft locatie, inrichting, bereikbaarheid en mobiliteit? Dit project verdient de Ruimte & Mobiliteit Prijs 2007. Om kans te maken op deze prijs kunnen vanaf vandaag projecten worden aangemeld op de website www.ruimte-mobiliteit.nl Aanmelden kan tot 15 juni 2007.

Het Programma Ruimte & Mobiliteit roept overheid en bedrijfsleven op om hun leisureproject met succesvolle oplossingen voor ruimte en mobiliteit aan te melden voor de Ruimte & Mobiliteit Prijs 2007. De prijs bestaat uit de R&M-trofee en publicatie in verschillende media en vaktijdschriften. De beste inzendingen worden genomineerd en op de website gepresenteerd. Een vakkundige jury beoordeelt de nominaties en kiest een winnaar. Naast de juryprijs wordt een publieksprijs uitgereikt. Deze wordt uitgereikt aan het project dat via de website www.ruimte-mobiliteit.nl de meeste stemmen krijgt. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het congres ‘Leisure’ dat KpVV organiseert in samenwerking met de Stichting Recreatie op 8 november 2007.

Leisure, ruimte en mobiliteit

Vrije tijd is beleving en vermaak. Overheid en bedrijfsleven spelen hierop in met het aanbieden van allerlei leisureconcepten. Een breed en up-to-date aanbod van leisurevoorzieningen vergroot de aantrekkelijkheid van een gebied, wijk of stad. Een zorgvuldige aanpak van de ontwikkeling en exploitatie van leisure is echter vereist, gelet op de gevarieerde wensen van burgers, de mogelijke concurrentie tussen voorzieningen en de afstemming van het vestigingsbeleid op gemeentelijk en regionaal niveau. Maar ook de inpassing in het ruimtelijk beleid en een goede bereikbaarheid zijn van groot belang. Leisure heeft immers ruimte nodig en zorgt vrijwel altijd voor effecten op mobiliteit en meer verkeer. Vaak moeten omvangrijke bezoekersstromen worden verwerkt, zeven dagen per week en tot in de avonduren. Vaak zijn er piekmomenten in het verkeer, in de zomer en lente, waarvoor oplossingen moeten komen. Het ligt dan ook voor de hand dat de locatiekeuze en de ruimtelijke inrichting alsmede de bedrijfsvoering van leisurevoorzieningen samengaan met een heldere visie op bereikbaarheid en het goed benutten van infrastructuur.

Toch is dat niet altijd het geval, de gekozen plek is soms discutabel en er wordt onvoldoende ingespeeld op de verkeerseffecten. Met als gevolg files op toevoerwegen, grote problemen in de piekuren, een geringe rol van openbaar vervoer, inefficiënt grondgebruik door ongunstige ligging of indeling, verrommeling van stadsrand en landschap, aantasting van natuur, geluids- en parkeeroverlast en zelfs onveilige situaties. Een slechte bereikbaarheid kan bovendien leiden tot achterblijvende bezoekersaantallen en afnemende bedrijfsresultaten. Veel van dergelijke problemen zijn te voorkomen als er eerder en beter wordt nagedacht over de mobiliteitseffecten van leisure en een goede ontsluiting van de voorzieningen.

Voorbeelden als inspiratie

Een geïntegreerde visie en samenhangende aanpak van ruimte en mobiliteit is hard nodig. Overheid en bedrijfsleven werken op veel plaatsen aan de realisatie van leisure en de ontwikkeling van locaties. Daarbij ontstaan unieke oplossingen wat betreft locatie, inrichting, bereikbaarheid en mobiliteit. Bijvoorbeeld een locatiekeuze bij openbaar vervoer of juist langs de snelweg, meervoudig ruimtegebruik en het combineren van functies, voldoende parkeergelegenheid (ondergronds, inpandig), verbeteren van toevoerwegen, extra verbindingen, bewegwijzering of de introductie van vervoersarrangementen en gezamenlijk vervoer met pendelbussen. Helaas zijn deze oplossingen vaak niet in brede kring bekend, terwijl ze juist een bron van inspiratie kunnen zijn en een voorbeeld voor andere leisureprojecten. Het Programma Ruimte & Mobiliteit wil met de verkiezing bijdragen aan een grotere bekendheid van succesvolle oplossingen voor ruimte en mobiliteit bij de ontwikkeling en exploitatie van leisure.

Deelnemen

Zowel publieke als private partijen kunnen aan de verkiezing deelnemen: provincies, gemeenten, beheerders van terreinen, vervoerders, projectontwikkelaars, ondernemers enz. Een leisureproject kan zijn een vrijliggende voorziening zoals sportcomplex, uitgaanscentrum, spel- en attractiepark of groot zwem- en saunacomplex, of een integrale gebiedsontwikkeling zoals uitgaans-strip, cultureel kwartier, koopboulevard of landschapspark. De verkiezing richt zich op alle publieke en commerciële voorzieningen voor vrije tijd en vermaak met een (boven)stedelijke verzorgingsfunctie, in de sectoren sport en recreatie, kunst en cultuur, uitgaan en entertainment, funshoppen, spel en attracties en health en wellness. Vaak zal er sprake zijn van een mix met horeca en soms met detailhandel, verblijfsaccommodatie of (zakelijk) toerisme.

Programma Ruimte & Mobiliteit

De Ruimte & Mobiliteitprijs is een jaarlijks terugkerend initiatief van het Programma Ruimte & Mobiliteit. In 2005 was het thema ‘woningbouw en mobiliteit’, in 2006 ‘bedrijfslocaties’ en nu is het thema ‘leisure’. Het Programma Ruimte & Mobiliteit (2004-2007) ondersteunt de decentrale overheden bij het effectief vormgeven en uitvoeren van een samenhangend beleid voor ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit. Het Programma Ruimte & Mobiliteit is een programma van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), in samenwerking met Nirov, CROW en Vereniging Stadswerk Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programma Ruimte & Mobiliteit

Start aanmelding Ruimte en Mobiliteit Prijs 2007 | Infrasite

Start aanmelding Ruimte en Mobiliteit Prijs 2007

Prijs voor het meest succesvolle leisureproject

Rotterdam – Leisure heeft ruimte nodig, trekt veel mensen aan en dus ook verkeer. Hoe gaan we hiermee om? Bij welk leisureproject in Nederland zijn de beste oplossingen gerealiseerd wat betreft locatie, inrichting, bereikbaarheid en mobiliteit? Dit project verdient de Ruimte & Mobiliteit Prijs 2007. Om kans te maken op deze prijs kunnen vanaf vandaag projecten worden aangemeld op de website www.ruimte-mobiliteit.nl Aanmelden kan tot 15 juni 2007.

Het Programma Ruimte & Mobiliteit roept overheid en bedrijfsleven op om hun leisureproject met succesvolle oplossingen voor ruimte en mobiliteit aan te melden voor de Ruimte & Mobiliteit Prijs 2007. De prijs bestaat uit de R&M-trofee en publicatie in verschillende media en vaktijdschriften. De beste inzendingen worden genomineerd en op de website gepresenteerd. Een vakkundige jury beoordeelt de nominaties en kiest een winnaar. Naast de juryprijs wordt een publieksprijs uitgereikt. Deze wordt uitgereikt aan het project dat via de website www.ruimte-mobiliteit.nl de meeste stemmen krijgt. De winnaars worden bekend gemaakt tijdens het congres ‘Leisure’ dat KpVV organiseert in samenwerking met de Stichting Recreatie op 8 november 2007.

Leisure, ruimte en mobiliteit

Vrije tijd is beleving en vermaak. Overheid en bedrijfsleven spelen hierop in met het aanbieden van allerlei leisureconcepten. Een breed en up-to-date aanbod van leisurevoorzieningen vergroot de aantrekkelijkheid van een gebied, wijk of stad. Een zorgvuldige aanpak van de ontwikkeling en exploitatie van leisure is echter vereist, gelet op de gevarieerde wensen van burgers, de mogelijke concurrentie tussen voorzieningen en de afstemming van het vestigingsbeleid op gemeentelijk en regionaal niveau. Maar ook de inpassing in het ruimtelijk beleid en een goede bereikbaarheid zijn van groot belang. Leisure heeft immers ruimte nodig en zorgt vrijwel altijd voor effecten op mobiliteit en meer verkeer. Vaak moeten omvangrijke bezoekersstromen worden verwerkt, zeven dagen per week en tot in de avonduren. Vaak zijn er piekmomenten in het verkeer, in de zomer en lente, waarvoor oplossingen moeten komen. Het ligt dan ook voor de hand dat de locatiekeuze en de ruimtelijke inrichting alsmede de bedrijfsvoering van leisurevoorzieningen samengaan met een heldere visie op bereikbaarheid en het goed benutten van infrastructuur.

Toch is dat niet altijd het geval, de gekozen plek is soms discutabel en er wordt onvoldoende ingespeeld op de verkeerseffecten. Met als gevolg files op toevoerwegen, grote problemen in de piekuren, een geringe rol van openbaar vervoer, inefficiënt grondgebruik door ongunstige ligging of indeling, verrommeling van stadsrand en landschap, aantasting van natuur, geluids- en parkeeroverlast en zelfs onveilige situaties. Een slechte bereikbaarheid kan bovendien leiden tot achterblijvende bezoekersaantallen en afnemende bedrijfsresultaten. Veel van dergelijke problemen zijn te voorkomen als er eerder en beter wordt nagedacht over de mobiliteitseffecten van leisure en een goede ontsluiting van de voorzieningen.

Voorbeelden als inspiratie

Een geïntegreerde visie en samenhangende aanpak van ruimte en mobiliteit is hard nodig. Overheid en bedrijfsleven werken op veel plaatsen aan de realisatie van leisure en de ontwikkeling van locaties. Daarbij ontstaan unieke oplossingen wat betreft locatie, inrichting, bereikbaarheid en mobiliteit. Bijvoorbeeld een locatiekeuze bij openbaar vervoer of juist langs de snelweg, meervoudig ruimtegebruik en het combineren van functies, voldoende parkeergelegenheid (ondergronds, inpandig), verbeteren van toevoerwegen, extra verbindingen, bewegwijzering of de introductie van vervoersarrangementen en gezamenlijk vervoer met pendelbussen. Helaas zijn deze oplossingen vaak niet in brede kring bekend, terwijl ze juist een bron van inspiratie kunnen zijn en een voorbeeld voor andere leisureprojecten. Het Programma Ruimte & Mobiliteit wil met de verkiezing bijdragen aan een grotere bekendheid van succesvolle oplossingen voor ruimte en mobiliteit bij de ontwikkeling en exploitatie van leisure.

Deelnemen

Zowel publieke als private partijen kunnen aan de verkiezing deelnemen: provincies, gemeenten, beheerders van terreinen, vervoerders, projectontwikkelaars, ondernemers enz. Een leisureproject kan zijn een vrijliggende voorziening zoals sportcomplex, uitgaanscentrum, spel- en attractiepark of groot zwem- en saunacomplex, of een integrale gebiedsontwikkeling zoals uitgaans-strip, cultureel kwartier, koopboulevard of landschapspark. De verkiezing richt zich op alle publieke en commerciële voorzieningen voor vrije tijd en vermaak met een (boven)stedelijke verzorgingsfunctie, in de sectoren sport en recreatie, kunst en cultuur, uitgaan en entertainment, funshoppen, spel en attracties en health en wellness. Vaak zal er sprake zijn van een mix met horeca en soms met detailhandel, verblijfsaccommodatie of (zakelijk) toerisme.

Programma Ruimte & Mobiliteit

De Ruimte & Mobiliteitprijs is een jaarlijks terugkerend initiatief van het Programma Ruimte & Mobiliteit. In 2005 was het thema ‘woningbouw en mobiliteit’, in 2006 ‘bedrijfslocaties’ en nu is het thema ‘leisure’. Het Programma Ruimte & Mobiliteit (2004-2007) ondersteunt de decentrale overheden bij het effectief vormgeven en uitvoeren van een samenhangend beleid voor ruimtelijke ontwikkeling en mobiliteit. Het Programma Ruimte & Mobiliteit is een programma van het Kennisplatform Verkeer en Vervoer (KpVV), in samenwerking met Nirov, CROW en Vereniging Stadswerk Nederland.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Programma Ruimte & Mobiliteit