Opening A15 Sliedrecht – Hardinxveld-Giessendam

Den Haag – Na acht jaar werk aan de weg is de A15 Oost maandag 22 januari 2007 officieel geopend door minister Peijs. ‘Het was de hoogste tijd dat de A15 Oost een goede facelift kreeg. De weg ziet er nu weer fantastisch uit, maar deze operatie was natuurlijk niet bedoeld om alleen een paar rimpeltjes weg te werken,’ aldus de minister. De doorstroming en bereikbaarheid zijn sterk verbeterd.

Hieronder leest u de volledig Toespraak Opening van het project ‘Reconstructie A15 Sliedrecht en Hardinxveld-Giessendam’ | 2007-01-22.

Alleen de uitgesproken tekst geldt

Dames en heren,

Een ontbijt is altijd een lekker begin van de dag. En vandaag smaakt het extra goed, want zo meteen mag ik de A15 Oost officieel openen. En daar ben ik hartstikke blij mee! Acht jaar lang is er gesjouwd en gebouwd, en dat vraagt nogal wat van omwonenden en weggebruikers. Veel geduld, veel begrip en veel aanpassingsvermogen. Dus voor ik verder ga wil ik u daar ontzettend voor bedanken.

Het was de hoogste tijd dat de A15 Oost een goede facelift kreeg. De weg ziet er nu weer fantastisch uit, maar deze operatie was natuurlijk niet bedoeld om alleen een paar rimpeltjes weg te werken. Dit ging echt veel verder. Ten eerste was het een kwestie veiligheid. Sommige op- en afritten waren door hun korte lengte gewoon gevaarlijk, met veel ongelukken als gevolg. Ten tweede was het een economisch verhaal. De A15 vormt een belangrijke verbinding tussen de Rotterdamse haven en het achterland. En de motor van onze economie willen we uiteraard goed bereikbaar houden. Maar ook de steden en industrie langs de weg moeten kunnen groeien en bloeien. Dus de doorstroming op én naar de A15 moest gewoon beter. Aanpakken dus!

Ik ga hier niet alle veranderingen opnoemen die er voor zorgen dat u nu makkelijker, plezieriger en sneller op de A15 rijdt. De meeste zult u in de loop van de afgelopen jaren wel hebben meegekregen. De langere op- en afritten, de verbrede viaducten, de verbeterde aansluitingen. Het project heeft meer gekost dan oorspronkelijk gepland, maar daarvoor is ook méér gedaan dan dat in eerste instantie op het programma stond. Het plaatsen van elf kilometer geluidsscherm, bijvoorbeeld. Daar merk je weinig van als je in de auto zit, maar voor de omwonenden is het natuurlijk erg prettig.

Afgelopen december was het zover, het project A15 Oost was klaar. Slechts twee maanden na de oorspronkelijke opleverdatum zoals we die al in 1998 hadden gepland. Dat is naast een strakke planning ook grotendeels te danken aan de goede samenwerking met de gemeentes Sliedrecht en Hardinxveld-Giesendam, de provincie Zuid-Holland en het Waterschap Rivierenland. Mijn complimenten daarvoor. Ik wil ook de aannemerscombinatie en Rijkswaterstaat bedanken voor hun inzet.

Niet alles ging overigens van een leien dakje. Het werk viel een paar keer stil door de slechte bodemgesteldheid. Dat is vervelend, maar er zat ook een positieve kant aan. Rijkswaterstaat moest samen met de aannemerscombinatie met innovatieve technieken op de proppen komen, om de zaak wél voor elkaar te krijgen. En gelukkig waren er tussentijdse mijlpalen, die bewezen dat het werk lekker opschoot.

Maar wat ik eigenlijk nog veel vervelender vind dan die slechte bodemgesteldheid waar we mee te maken kregen, is het feit dat een aantal woningen is beschadigd door de werkzaamheden. Nu het werk klaar is, kan Rijkswaterstaat de balans opmaken en de schade vergoeden. Maar dat maakt het voor de gedupeerden niet minder vervelend. Dus ik wil hierbij mijn excuses aanbieden aan de mensen om wie het gaat.

Dit is een druk bebouwd gebied en de A15 moest openblijven. Dus u had de afgelopen jaren geluidsoverlast, last van zandverstuivingen, oliespetters op de gevel, blubber op de stoep. De werkzaamheden gingen natuurlijk ook gepaard met omleidingen en afsluitingen. Dat is natuurlijk nooit leuk. Maar ik denk dat Rijkswaterstaat er alles aan gedaan heeft om iedereen zo goed mogelijk te informeren. Het hiernaast gelegen A15-informatiecentrum is er maar één voorbeeld van. De wat meer ludieke acties doen het ook altijd goed. Een bon voor de wasserette, gratis ramen zemen en een banketstaaf als symbolische heipaal, het maakt het ongemak net ietsje makkelijker te dragen.

Dames en heren,
Het is misschien raar om op het openingsfeestje van het ene project over alweer een nieuw project te beginnen. Maar de plannen bestaan om de A15 van Papendrecht tot Gorinchem in beide richtingen drie rijstroken te geven, permanent of alleen in de spits. De meeste mensen denken dan: kon dat niet tegelijkertijd?

Maar het verkeer is sneller gegroeid dan we in de jaren negentig hadden voorspeld. En voor een verbreding is een planologisch proces nodig dat jaren duurt. Je moet dat ook niet snel-snel willen, want het moet juist heel zorgvuldig gebeuren. Dat is ook in úw belang. Maar bij het huidige project is wel degelijk rekening gehouden met een eventuele verbreding in de toekomst. Het moeilijke werk is tussen Sliedrecht en Hardinxveld/Giessendam al gedaan. De uitvoering in de toekomst zal dus meevallen, juist door de optimale voorbereiding nu. Dus ik hoop dat u ook in de toekomst enthousiast de verbeteringen aan deze weg blijft steunen.

En omdat het de laatste weg die ik als minister open, geniet ik even extra van het moment, maar dan open ik nu toch de A15 Oost officieel.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Toespraak van Minister Peijs van V&W