Nieuw logistiek concept Haven Amsterdam succesvol

Amsterdam – AMSbarge, het nieuwe logistieke concept dat is ontwikkeld door Haven Amsterdam, begint zijn vruchten af te werpen. AMSbarge, transport over water, verbetert de bereikbaarheid van bedrijven en ontlast het milieu.

Het schip, met eigen containerkraan, kan maximaal 130 containers van 20 voet vervoeren (130 TEU). Per keer vol varen leidt dat tot 130 vrachtwagens minder op de weg binnen stedelijk gebied.

Door het concept AMSbarge wordt het vervoer van goederen verplaatst van de weg naar het water vanaf bedrijven en bedrijfsterreinen die niet over een eigen kraan beschikken. Deze bedrijven en bedrijfsterreinen voeren hun goederen nu alleen aan over de weg, ook al liggen ze aan vaarwater. Het aantal containers per bedrijf of bedrijfsterrein is te klein om een eigen kraan financieel rendabel te maken. Intussen wordt de bereikbaarheid van deze bedrijven minder betrouwbaar door een onafgebroken groei van dagelijkse files.

Haven Amsterdam heeft daarom het initiatief ontwikkeld om de logistiek van deze bedrijven te verbeteren door een binnenvaartschip te laten ontwerpen met een eigen containerkraan. Mercurius Scheepvaart is gaan deelnemen in het initiatief door het innovatieve schip verder te ontwikkelen, te bouwen en in exploitatie te nemen. Hierdoor kon een doorbraak worden gerealiseerd, waardoor goederen die tot nu toe over wegen in stedelijk gebied werden vervoerd, nu via water worden getransporteerd binnen het zogenaamde AMSbarge concept.

Kern van het concept is het innovatieve binnenvaartschip met eigen containerkraan, het enige schip van dit soort in Europa. AMSbarge biedt nu een verbinding over water tussen bedrijven en bedrijfsterreinen en de internationale zee-, binnenvaart- en treinverbindingen vanuit de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. AMSbarge bedient inmiddels al tien bedrijven en zes internationale haventerminals.

Vanaf eind januari 2006 is een proefperiode gestart. Aanvankelijk is het schip vooral ingezet als gewoon containerschip in de dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Daarbij werden er regelmatig proeven uitgevoerd met overslag met de eigen kraan bij geïnteresseerde bedrijven, zowel in de noordelijke als zuidelijke Randstad. Deze bleken alle succesvol te zijn.

De AMSbarge organisatie bestaat uit Haven Amsterdam (exploitant van het schip), Mercurius Scheepvaart en het AMSbarge boekingskantoor. Dit boekingskantoor is voor het eerste anderhalf jaar in handen gegeven van BCA.

Verschillende bedrijven hebben vóór de zomer van dit jaar dan ook besloten om het AMSbarge concept langduriger op te nemen in hun logistieke proces.

Doorslaggevend daarbij is dat dit concept van goederenvervoer over water ook op korte afstanden op kosten kan concurreren met wegvervoer. Het is daarmee een adequaat antwoord op de fileproblematiek in stedelijke regio’s en ontlast in belangrijke mate het milieu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Profiteer nu van de introductieaanbieding voor € 10,- per maand.

Bekijk de aanbieding

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havens Amsterdam

Nieuw logistiek concept Haven Amsterdam succesvol | Infrasite

Nieuw logistiek concept Haven Amsterdam succesvol

Amsterdam – AMSbarge, het nieuwe logistieke concept dat is ontwikkeld door Haven Amsterdam, begint zijn vruchten af te werpen. AMSbarge, transport over water, verbetert de bereikbaarheid van bedrijven en ontlast het milieu.

Het schip, met eigen containerkraan, kan maximaal 130 containers van 20 voet vervoeren (130 TEU). Per keer vol varen leidt dat tot 130 vrachtwagens minder op de weg binnen stedelijk gebied.

Door het concept AMSbarge wordt het vervoer van goederen verplaatst van de weg naar het water vanaf bedrijven en bedrijfsterreinen die niet over een eigen kraan beschikken. Deze bedrijven en bedrijfsterreinen voeren hun goederen nu alleen aan over de weg, ook al liggen ze aan vaarwater. Het aantal containers per bedrijf of bedrijfsterrein is te klein om een eigen kraan financieel rendabel te maken. Intussen wordt de bereikbaarheid van deze bedrijven minder betrouwbaar door een onafgebroken groei van dagelijkse files.

Haven Amsterdam heeft daarom het initiatief ontwikkeld om de logistiek van deze bedrijven te verbeteren door een binnenvaartschip te laten ontwerpen met een eigen containerkraan. Mercurius Scheepvaart is gaan deelnemen in het initiatief door het innovatieve schip verder te ontwikkelen, te bouwen en in exploitatie te nemen. Hierdoor kon een doorbraak worden gerealiseerd, waardoor goederen die tot nu toe over wegen in stedelijk gebied werden vervoerd, nu via water worden getransporteerd binnen het zogenaamde AMSbarge concept.

Kern van het concept is het innovatieve binnenvaartschip met eigen containerkraan, het enige schip van dit soort in Europa. AMSbarge biedt nu een verbinding over water tussen bedrijven en bedrijfsterreinen en de internationale zee-, binnenvaart- en treinverbindingen vanuit de zeehavens van Amsterdam, Rotterdam en Antwerpen. AMSbarge bedient inmiddels al tien bedrijven en zes internationale haventerminals.

Vanaf eind januari 2006 is een proefperiode gestart. Aanvankelijk is het schip vooral ingezet als gewoon containerschip in de dienst tussen Amsterdam en Rotterdam. Daarbij werden er regelmatig proeven uitgevoerd met overslag met de eigen kraan bij geïnteresseerde bedrijven, zowel in de noordelijke als zuidelijke Randstad. Deze bleken alle succesvol te zijn.

De AMSbarge organisatie bestaat uit Haven Amsterdam (exploitant van het schip), Mercurius Scheepvaart en het AMSbarge boekingskantoor. Dit boekingskantoor is voor het eerste anderhalf jaar in handen gegeven van BCA.

Verschillende bedrijven hebben vóór de zomer van dit jaar dan ook besloten om het AMSbarge concept langduriger op te nemen in hun logistieke proces.

Doorslaggevend daarbij is dat dit concept van goederenvervoer over water ook op korte afstanden op kosten kan concurreren met wegvervoer. Het is daarmee een adequaat antwoord op de fileproblematiek in stedelijke regio’s en ontlast in belangrijke mate het milieu.

U las zojuist één van de gratis premium artikelen

Onbeperkt lezen? Neem nu een Infrasite Premium abonnement voor € 12,- per maand.

ABONNEREn

Auteur: Redactie Infrasite

Bron: Havens Amsterdam