Nieuwsbericht | Datum: 15-12-2005



Brabant plaatst DSI-installaties





's-Hertogenbosch - Om de verkeersveiligheid op de Rijsbergseweg (N640) te verbeteren heeft de Provincie Noord-Brabant een Dynamisch Snelheidssysteem (DSI) geplaatst. Via een informatiebord krijgt iedere automobilist vanaf 15 december 2005 ter hoogte van de kom vanuit Etten-Leur te zien hoe hard hij rijdt. DSI moet hardrijders bewust maken van hun verkeersonveilig gedrag. Op dezelfde dag is ook een boom in de voortuin van één van de bewoners van de Rijsbergseweg uit verkeersveiligheidoogpunt gekapt.

Op 15 december 2005 rond 16.00 uur is het DSI-systeem officieel geopend door een viertal kinderen die aan de Rijsbergseweg wonen. Deze kinderen hebben eerder dit jaar een handtekeningenactie gehouden om de Rijsbergseweg veiliger te maken. Dit naar aanleiding van een tragisch verkeersongeluk van een scholier uit Etten-Leur. Wethouder Van der Heijden van de gemeente Etten-Leur en gedeputeerde Janse de Jonge van de provincie Noord-Brabant hebben gezamenlijk de boom gekapt. De boom bemoeilijkte namelijk een goed zicht op de weg.

De situatie Rijsbergseweg
De N640 doorsnijdt de bebouwde kom van Hoeven. Vanuit de richting Etten-Leur nadert de weg vanuit een zeer lange rechtstand, waardoor de aanrijdsnelheden hoog zijn. Binnen de kom vervolgt de N640 zijn weg door twee lange flauwe bochten. In de kom zijn veel erftoegangen en door de twee flauwe bochten en de hoge snelheiden vormen deze soms een gevaarlijke situatie tussen uitrijdend bestemmingsverkeer en het doorgaande verkeer. Het toepassen van DSI ter hoogte van de kom vanuit Etten-Leur heeft naar verwachting een reducerend effect op de rijsnelheden.

Dynamische Snelheidsinformatie
In 2002 is in opdracht van de provincie Noord-Brabant onderzoek verricht naar de effecten van Dynamische Snelheidsinformatiesystemen (DSI). DSI is een systeem waarmee de weggebruiker direct ziet hoe hard hij of zij rijdt. De automobilist wordt op die manier geconfronteerd met het verschil tussen zijn actuele rijsnelheid en de toegestane snelheid. De bedoeling is om (te hoge) rijsnelheden omlaag te brengen. Het onderzoek leverde positieve resultaten op en vormden aanleiding voor de Provincie om DSI op ruimere schaal te implementeren. Het blijkt dat automobilisten hun snelheid aanpassen op het moment dat ze actief gewezen worden op de snelheid waarmee ze rijden.

Behalve plaatsing op de Rijsbergseweg worden in de regio DSI-installaties geplaatst voor de kom Hoeven en voor de kom Baarle-Hertog. Tussen Baarle-Nassau en Gilze wordt het verschijnbord ‘u rijdt te hard’ vervangen door een DSI-installatie. Ook worden DSI-installaties gezet tussen Best en Son, tussen Best en Sint- Oedenrode (vier stuks) en ter hoogte van Beek en Donk. En verder ter hoogte van Grave, vóór de kom aan de noordzijde van Oeffelt en vóór de kruising met N626.

Criteria die een rol hebben gespeeld bij de keuze zijn gericht op een zo maximaal mogelijk effect op de snelheid, de leefbaarheid en de verkeersveiligheid. Vooral plaatsen als komgrenzen, schoolomgevingen, gevaarlijke bochten en blackspots hebben speciale aandacht gekregen.



Deel dit artikel:                   





Eerste kabel voor aansluiting windparken op zee Borssele bereikt kust
Nieuwsbericht
Verleggingen kabels en leidingen A27 van start
Nieuwsbericht
Nederland en Niedersachsen gaan samen voor schone Eems-Dollard
Nieuwsbericht
Van Nieuwenhuizen: Nederland voorbereiden op drogere zomers
Nieuwsbericht
Droogteseizoen weer van start
Nieuwsbericht
Windparken aangesloten met verbindingen met hoogste capaciteit ter wereld
Nieuwsbericht
Bochtafsnijding vaargeul Holwerd-Ameland is klaar
Nieuwsbericht
TEC ondersteunt bij toekomstbestendig maken van tunnels in Amsterdam
Nieuwsbericht
Mogelijke problemen navigatieapparatuur
Nieuwsbericht
Pulse consortium voorkeursaanbieder Cross River Rail in Brisbane
Nieuwsbericht
Sneller uit de file met strategische inzet bergers
Nieuwsbericht
ParkeerVak 2019: Transitie in Mobiliteit & Parkeren
Nieuwsbericht
Lievense Holding investeert in energietransitie met Petersburg Consultants
Nieuwsbericht
ProRail en Network Rail zetten samen in op innovatie
Nieuwsbericht
RWS kijkt samen met TU Delft hoe zandige oevers Houtribdijk zich gedragen
Nieuwsbericht
Alle innovatieve veiligheidsoplossingen op een rijtje
Weblogposting
Railtech podium oprichting Europees platform spooronderhoud
Nieuwsbericht
Meer en snellere treinen
Nieuwsbericht
Goedemorgen Nederland bezoekt de RailTech
Nieuwsbericht
Nieuwe directeur voor de Bouwcampus
Nieuwsbericht
Rijkswaterstaat verbetert contractdocumenten D&C-opdrachten
Nieuwsbericht
Europese subsidie voor Nederlandse infraprojecten
Nieuwsbericht
Limburg en RWS akkoord met verlengen overeenkomst Consortium Grensmaas
Nieuwsbericht








[Banners]